Annons

Rekommenderar ni Canon eos 1100d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smulan11

Ny medlem
Är amatörfotograf som letar efter en lämplig systemkamera. Har fastnat för Canon eos 1100d, då den inte verkar vara alltför komplicerad. Vill kunna använda den i flera sammanhang som på semester, fota bebis, porträttbilder, inne, ute osv. Ska funka i princip överallt alltså :)

Som sagt vill jag inte att den ska vara alltför komplicerad, men ändå ta bra bilder som även kan göras till förstoringar. Någon som har erfarenhet av att filma med den? Det kommer inte vara vårt primära syfte, men kan ju vara kul att göra ibland och få ett hyffsat resultat.

Vill även köpa till ett objektiv. Har tittat på både Tamron 28-75 mm, 2.8 ljusvärde och Tamron 18-270 mm. Har även hört gott om Sigma objektiv 18-200/3.5-6.3. Jag är inte helt insatt i det här med objektiv och vill inte skjuta FÖR högt här heller, men ändå ha ett bra. Någon som har tips?

Tack!

Ingen risk att skjuta för högt, eller är du rädd att få för bra bilder på något sätt? ;-)

Vet du vad de olika siffrorna som 28-75 och 18-270 står för? Det är början och du bör ha en uppfattning om det iallafall.

Mitt tips skulle inte vara något av de två, 28-75 ger dig knappt någon vidvinkel alls, dessutom är det onödigt stort och tungt för din kamera. 18-270 har istället både mer vidvinkel och mer tele, men det får du betala dyrt för i mycket sämre ljusstyrka.

Titta hellre på ett Canon, Sigma eller Tamron 17-50/2,8 som första objektiv, kanske tillsammans med ett 70-300 eller liknande av lite högre klass, undvik de allra billigaste.

En lite större blixt skulle nog också kunna göra nytta om du ska ta mycket inomhusbilder, men lär dig använda den isåfall!

Vad gäller kameran så har jag ingen erfarenhet av just den men det finns en hel del liknande. De är de allra enklaste, men förväxla inte enklaste med minst komplicerad och lättast att använda! Den är istället bra att använda om man inte vill påverka något själv men när man utvecklas lite och vill påverka saker själv blir den snart begränsande eftersom man måste in och röra i menyer när man vill ändra något där mer avancerade kameror har en direktknapp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar