Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekommenderad vidvinkel till Canon EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Söker en vidvinkel till Canon EOS 300D och önskar lite förslag. Egna reflektioner välkomnas!

Har kikat lite på Sigma 12-24:an

Har även kikat lite på 15-30 från samma tillverkare..

Helst så lågt pris som möjligt då ett macro är på g..

Beg. funkar också :)

// Jocke
 
Tokina 12-24/4 tycker jag, utifrån det jag sett, verkar bättre än sigman (12-24:an). Den är väl lite billigare åxå.
Annars är ju 10-22:an från canon riktigt fin, men den är ju lite dyrare... :)
 
dumbo skrev:
Tokina 12-24/4 tycker jag, utifrån det jag sett, verkar bättre än sigman (12-24:an). Den är väl lite billigare åxå.
Annars är ju 10-22:an från canon riktigt fin, men den är ju lite dyrare... :)

Cyberphoto verkar inte digga den.. fast de tycker ju bara om Canons så mellan Sigma och Tokina kanske Tokinan är bättre?

Finns det några andra, tex runt 15-18 mm? Vet att Sigma 18-50/2.8:an finns, är sugen på den faktiskt.

// Jocke
 
Om någon köper Tokina gluggen är jag intresserad av testbilder och en liten recension.

Undrar om den funkar på en 1.3x kamera?
 
Joakim A skrev:
Cyberphoto verkar inte digga den.. fast de tycker ju bara om Canons så mellan Sigma och Tokina kanske Tokinan är bättre?

Finns det några andra, tex runt 15-18 mm? Vet att Sigma 18-50/2.8:an finns, är sugen på den faktiskt.

// Jocke

Jag tänker inte svära på att det ÄR så, men det är uppfattningen jag fått, både av att läsa forum och titta lite på bilder som folk postat tagna med respektive objektiv. Jag har inte sett någon sida vid sida-test.
Sigman verkar få VÄLDIGT blandade omdömen. Allt från värdelös till bra. Om det beror på olika förväntningar eller om det beror på ojämn kvalitet eller vad det beror på kan man ju förstås bara gissa sig till. Vad gäller Tokinan så verkar de flesta, rent generellt, vara mycket positiva till den.

Gör gärna en sökning på dpreviews forum på respektive objektiv så bör ni hitta både bilder och omdömen från användare.
 
Joakim.

Om du är lite ekonomisk och pengarna inte bränner i bakfickan så får du mycket bra bilder och mycket för pengarna om du köper ett begagnat
EF 20-35. / Thomas
 
ThomK skrev:
Joakim.

Om du är lite ekonomisk och pengarna inte bränner i bakfickan så får du mycket bra bilder och mycket för pengarna om du köper ett begagnat
EF 20-35. / Thomas

Är Sigma 20-35 av liknande kvalitet?

Har tänkt såhär:

Om jag inte får tag i beg. köper jag via AC-photo:

Sigma 1,4 x konverter då jag inte har hittat den på ett halvår nu beg.

Sigma 180/3.5 macro som bara kostar 494 evro nytt.

Sigma 20-35 eller 18-50/2.8 eller liknande. Tokina 12-24 kostar heller inte så mycket, runt 489 evro nytt.

// Jocke
 
Joakim.

Jag menar Canon EF: 20-35. Du har ju en
Canon kamera.
Ps:..( man köper inte startmotor från Skoda
och sätter i en Mercedes)
/ Thomas
 
Har också läst att sigmas 12-24 har fått väldigt blandad kritik.
Ja det blir kul att se vad du inskaffar. Jag finner nöje i att följa dina objektival och annonser lika mycket som jag följer mina egna :).
Jag tänkte dock sattsa på på canons 10-22. Har dock beställt en sigma 20/f1.8 som är på ingående.
 
ThomK skrev:
Joakim.

Jag menar Canon EF: 20-35. Du har ju en
Canon kamera.
Ps:..( man köper inte startmotor från Skoda
och sätter i en Mercedes)
/ Thomas

Jo, jag förstår precis vad du menar, men jag gillar Sigma :) Billigare och oftast med samma resultat. Vad brukar en beg. 20-35 original gå på ca?

// Jocke
 
lostartist skrev:
Har också läst att sigmas 12-24 har fått väldigt blandad kritik.
Ja det blir kul att se vad du inskaffar. Jag finner nöje i att följa dina objektival och annonser lika mycket som jag följer mina egna :).
Jag tänkte dock sattsa på på canons 10-22. Har dock beställt en sigma 20/f1.8 som är på ingående.

Haha, ja, det tycks ju inte som det finns någon som har objektiven jag vill ha.. har fått några få svar, dock ingen som säljer sådant jag vill ha :)

Konvertern är omöjlig vågar jag nog påstå..

// Jocke
 
Ok, snart klar..

Det blir med största sannolikhet nytt från Tyskland:

Sigma 1,4 x konverter för 195 evro

Sigma 180/3.5 för 494 evro

Nu kommer dock nästa fråga:

Vad välja mellan Sigma 18-50/2.8 och Tokina 12-24/4?

Visst, jag förstår skillnaderna, men usch så svårt... :)

// Jocke
 
ThomK skrev:
Joakim.

Jag menar Canon EF: 20-35. Du har ju en
Canon kamera.
Ps:..( man köper inte startmotor från Skoda
och sätter i en Mercedes)
/ Thomas

Men man sätter kanske i en motor från ferarri. ;-)

Faktum är att en del av 3:e-partsobjektiven presterar lika bra eller bättre för mindre pengar.
 
Någon som testat Sigma 15-30/3.5-4.5 IF EX DG 399 evro? 3630 spänn exkl frakt på 22 evro.

Köpte ett Canon 100/2.8 Macro USM iaf..

// Jocke
 
Joakim A skrev:
Någon som testat Sigma 15-30/3.5-4.5 IF EX DG 399 evro? 3630 spänn exkl frakt på 22 evro.

Köpte ett Canon 100/2.8 Macro USM iaf..

// Jocke

Ok, nu står det mellan 3 objektiv..

Sigma 15-30 399 evro

Tokina 12-24 489 evro

Sigma 18-50 466 evro


Vet inte om det är "värt" 1000 spänn extra för det lilla vidvinkel som 12-24:an ger, är inte mycket för landskap osv. Dock är 18-50:an lockande.. då behöver jag inte fasta 50:an som jag inte använt en enda gång hittills.. :)

// JOCKE
 
Joakim A skrev:
Ok, nu står det mellan 3 objektiv..

Sigma 15-30 399 evro

Tokina 12-24 489 evro

Sigma 18-50 466 evro


Vet inte om det är "värt" 1000 spänn extra för det lilla vidvinkel som 12-24:an ger, är inte mycket för landskap osv. Dock är 18-50:an lockande.. då behöver jag inte fasta 50:an som jag inte använt en enda gång hittills.. :)

// JOCKE

Hej Joakim,

Jag står också i begrepp att köpa objektiv, dock så skall jag köpa kamera också, därför så har jag lagt ned mycket tid på att undersöka vilka objektiv som jag kan tänka mig att köpa då "ramlade" jag över denna länk http://www.luminous-landscape.com/r...22mm-test.shtml , där man jämför Canon 10-22 med Sigmas 12-24, jämförelsen föll inte så väl ut för Sigma ser det ut som. Har också spenderat många timmar på denna sida http://www.pbase.com/cameras där det finns mängder med bilder tagna med olika kameror och objektiv.

Jag har i alla fall bestämmt mig för att spara lite längre och köpa ett Canon 10-22, om det nu inte är så att jag blir "toksnål" och köper ett Tokina 19-35/3,5-4,5 för 199EUR istället, dock så tycker jag att det är lite lite vidvinkel på detta objektiv (30mm). Vad jag sedan köper för andra objektiv är en helt annan fråga.


//Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.