ANNONS
Annons

Rekommendera ett makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

moriax

Ny medlem
Har precis köpt tjejen sin första systemkamera, en olympus e-520 med tillhörande objektiv. Ingen av oss har tidigare hanterat systemkameror och nu gnälls det redan över att hon inte kan knäppa dom där riktiga macro bilderna hon så gärna vill. Ni vet, rätt in i pistillen, närbild skalbagge etc etc. Det gnälls också att porträttbilder (närbild) inte ger det där härliga "blurret" i bakgrunden. Vad jag kan läsa mig till är det väl skärpedjupet som inte är tillräckligt begränsat!?

Har läst manual, fotat, lästigen och fotat, men aldrig nått dit hon vill så jag börjar tro att ett medföljande objektiv har sina begränsningar, eller?

Kan ni rekommendera ett objektiv som är lämpligt, så hon blir nöjd? Närbilder på pyttesaker önskas, liksom närbildsporträtt där bakgrunden är rejält suddig, gärna med en massa runda små ljuseffekter vad det nu är hon surrar om (jag blir så trött)

Och inga hasselblad grejer nu för fyra månadslöner, billigt ska det vara för det är jag som får hosta upp stålarna istället för en ny mobiltelefon jag suktat efter.
 
Zuiko Digital ED 50/2 är ett super super bra macro objektiv. Det näst bästa objektiv jag har haft. Och det bästa var en Zeiss ZM 28/2.8.
 
Ja, Zuiko 50/2 är nog det som passar beskrivningen bäst, men det kostar bortåt 6k, tyvärr. Några andra förslag:

1. Zuiko 35/3.5 - billigaste macroalternativet, funkar fint för de där blommorna men inte optimalt för bakgrundssuddiga porträtt. Ca 2500 kr.

2. Zuiko 70-300 - ett supertelezoomobjektiv för runt 4k nytt, som också funkar som macro. Dugligt för porträtten också vid 70mm, men ljuset får inte vara för dåligt.

3. Gammalt manuellt objektiv för några 100-lappar+en adapter för ca 150 spänn. Klart billigast men manuell skärpeinställning är inte helt enkelt för en nybörjare. Finns dock många finfina porträttobjektiv runt 50mm, macroalternativ också möjligt.

Leta alltid begagnat först = pengar över till mobiltelefonen...

Dock: se till att få kläm på den utrustning ni har först. Har ni dubbelzoompaketet med 40-150mm-objektivet går det att ta fina porträtt med det, se till att ni har lite avstånd till bakgrunden bara och har största bländaren.
 
Har precis köpt tjejen sin första systemkamera, en olympus e-520 med tillhörande objektiv. Ingen av oss har tidigare hanterat systemkameror och nu gnälls det redan över att hon inte kan knäppa dom där riktiga macro bilderna hon så gärna vill. Ni vet, rätt in i pistillen, närbild skalbagge etc etc. Det gnälls också att porträttbilder (närbild) inte ger det där härliga "blurret" i bakgrunden. Vad jag kan läsa mig till är det väl skärpedjupet som inte är tillräckligt begränsat!?

Har läst manual, fotat, lästigen och fotat, men aldrig nått dit hon vill så jag börjar tro att ett medföljande objektiv har sina begränsningar, eller?

Kan ni rekommendera ett objektiv som är lämpligt, så hon blir nöjd? Närbilder på pyttesaker önskas, liksom närbildsporträtt där bakgrunden är rejält suddig, gärna med en massa runda små ljuseffekter vad det nu är hon surrar om (jag blir så trött)

Och inga hasselblad grejer nu för fyra månadslöner, billigt ska det vara för det är jag som får hosta upp stålarna istället för en ny mobiltelefon jag suktat efter.

Längre brännvidd = lättare få oskarp bakgrund.
Högre ljusstyrka = detsamma, (dessutom lättare få kort slutartid = mindre risk för skakningsoskärpa).

Fast optik = ännu bättre skärpa (som regel) än en zoom (även inräknat att Olympus originala kitzoom är mkt skarp, jag antar att du/ni har fått med ett Zuiko 14-42mm(?)

Ett givet tips blir då det Sigma EX 105/2,8 Macro som finns beggat till salu för 3500 kr under avdelningen "köp & sälj" (sök på olympus) här på sidan.
Ett mkt skarpt objektiv som också ger lite längre brännvidd, (än normalzoomen iaf) vilket kan bli till pass även vid annat än macro & porträtt...
Det har rätt så långsam autofokus, så något "sport/action-objektiv" är det förvisso inte.

OBS: Inte jag eller nån jag känner som säljer!

Läs recensionerna av det på recensionsbanken också.
 
Kitobjektiv har alltid sina begränsningar (ljusstyrka och skärpedjup främst), men man kan prova skruva på en närbildslins (="förstorsingsglas") för att komma närmare och få större förstoring. Det funkar dock bara på korta avstånd och försämrar kvaliteten lite grann så ett riktigt makroobjektiv med bra ljusstyrka är nog att föredra. Ett 50-100mm makro borde räcka väl till, de har oftast bra ljusstyrka (f/2,8). Tamrons 60mm har till och med ett helt steg bättre ljusstyrka f/2,0. Jag skulle välja det i ditt fall. Makro-objektiv funkar ju också bra som porträttobjektiv, och om man vill ha kort skärpedjup så gör redan ett steg en ganska stor skillnad. Annars finns det ju det omåttligt populära Tamron 90/2,8 som på grund av den längre brännvidden ger ett tydligare kort skärpedjup trots mindre bländare, och det brukar hittas begagnat ganska billigt. Kan vara lite knepigt dock att hitta begagnade objektiv till Olympus.
 
Kitobjektiv har alltid sina begränsningar (ljusstyrka och skärpedjup främst), men man kan prova skruva på en närbildslins (="förstorsingsglas") för att komma närmare och få större förstoring. Det funkar dock bara på korta avstånd och försämrar kvaliteten lite grann så ett riktigt makroobjektiv med bra ljusstyrka är nog att föredra. Ett 50-100mm makro borde räcka väl till, de har oftast bra ljusstyrka (f/2,8). Tamrons 60mm har till och med ett helt steg bättre ljusstyrka f/2,0. Jag skulle välja det i ditt fall. Makro-objektiv funkar ju också bra som porträttobjektiv, och om man vill ha kort skärpedjup så gör redan ett steg en ganska stor skillnad. Annars finns det ju det omåttligt populära Tamron 90/2,8 som på grund av den längre brännvidden ger ett tydligare kort skärpedjup trots mindre bländare, och det brukar hittas begagnat ganska billigt. Kan vara lite knepigt dock att hitta begagnade objektiv till Olympus.

Tyvärr görs inte Tamron-objektiv till Olympus, så det är inget alternativ här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.