Jag tror tid är ett stort problem för många idag. Låter som ett kul och inte allt för svårt projekt för den som är lite händig och har tiden. Jag misstänker att många företag är ointresserade därför att det är ett lite för litet projekt för dem. Om jag inte redan legat efter med ett femtiotal egna hobbyprojekt skulle jag gärna hjälpt til, men jag försöker lära mig att inte ta på mig allt som är kul, för man hinner inte med. Jag kan dela med mig av ett förslag på design dock, om du hittar någon som har tid att bygga det:
Som bas för det hela samt för att kapsla in motor, växel och elektronik skulle jag valt en enkel inbyggnadslåda i Aluminium. Finns att få tag på för några hundralappar (max) från t.ex. Elfa. Jag skulle satsat på en genomgående axel med kullager i båda ändar. I änden på axeln skulle jag fäst någon gedigen modell av snabbfäste för kameran. Sedan behövs någon typ av mellanfäste som du sätter fast på kameran och som sedan kan fästas i snabbfästet. Detta mellanfäste måste vara justerbart så att centrum för rotationen kan läggas mitt under objektivets brännpunkt (det borde väl vara kring den punkten man vill rotera).
Någon typ av utväxling behövs. Jag skulle nog satsat på att bara sätta ett stort kugghjul på huvudaxeln och ett litet på motorn, och sett till att motorn var tillräckligt kraftfull. Kugghjul kan vara lite svårt att få tag på, men hittade t.ex.
http://www.kuggteknik.se/lager.htm. Sedan måste du ju kunna ha koll på vinklarna på något sätt. Det finns tre huvudvarianter för detta:
1) Absolut mätning med någon typ av resistans (typ servo).
2) Relativ mätning (ev. med nollpunkt) där man mäter antalet pulser från en viss startpunkt (pulsgivare).
3) Relativ drift (ev. med nollpunkt) där man kontrollerar hur stor vinkel som levereras (stegmotor).
Jag skulle inte välja nummer ett då det blir mer mekaniskt arbete om den lösningen skall klara 360 grader eller mer. Nummer två är relativt enkel, men kräver inkoppling av pulsivare i mekaniken. Det gör det hela mer kompicerat, samt att det finns risk att optiken i en sådan blir smutsig. Lösning tre känns som den enklaste och mest robusta lösningen där en stegmotor driver det hela. Det finns idag ganska billiga stegmotordrivare med serieinterface (ca 500 kronor) som är enkla att koppla ihop med vilket mikroprocessorkort som helst. I en stegmotor så flyttas motorn ett steg i taget, hur många steg på ett varv beror av motormodellen. En snygg lösning är ju om man genom utväxlingen kan få till 1 grads upplösning, eller kanske ännu bättre. Stegmotorer går att få tag på för några hundralappar, eller man kan slakta en gammal hårddisk (nyare har inte stegmotor) eller CD spelare, floppy drive etc. En fördel med en stegmotor är också att så länge spänningen ligger på så är motorn låst och kan ej vridas, nackdelen är förstås att den drar ström. Men å andra sidan kan du se till att ha plats för en liten blyack i lådan (finns på biltema för en hundringell eller lite mer). Då kan du ha med dig 12V och många amperetimmar vilket bör kunna räcka en bit på vägen.
För att styra detta är den enklaste lösningen idag någon typ av enckipsprocessor, typ PIC, AVR eller kanske Basic Stamp. Det lurigaste blir att hitta en billig och bra lösning för hur du styr beteendet. Jag antar att du vill kunna välja storleken på varje steg? Kan man tänka sig att ha några få fasta lägen (20 grader, 45 grader, 60 grader, 90 grader tex) så kan ju detta styras av en enkel vridomkopplare. Vill du kunna styra riktning av rotationen så behövs ju en knapp för detta. Vill du att enheten också skall utlösa kameran, dvs vrida kameran vänta någon sekund och därefter utlösa kameran, vrida igen osv till ett helt varv genomgåtts, eller vill du köra manuellt. Om du vill kunna välja krävs en brytare för detta också. Vill du ha mer avancerade intällningsmöjligheter så måste man nog även ha en liten display på lådan, men det gör interfacet mycket mer komplicerat så jag skulle undivka det om jag kunde.
Sammantaget så tror jag som dig att det tar en stund att fixa till det mekaniska, framförallt om man inte har delarna liggande och måste hitta någonstans att beställa, sedan vänta på leverans. Kontrollen av styrningen, dvs hur du väljer hur den kommer att bete sig kommer också att ta en del tid i anspråk. Jag rekommenderar starkt att utgå från existerade processorkort och ej bygga special. Finns att köpa för mellan 500 och 1000 kronor beroende på modell, bl.a. från Elfa.
Jag tror att ett företag nog knappast kan bygga en sådan burk för 10000 kronor och tjäna pengar på det (det är för många timmars arbete för bara en burk), så du måste hitta en intresserad hobbyist, alternativt beställa fler än en och lyckas med att sälja några.
Materialkostnaden för hela lådan bör knappast överstiga 2000 kronor (om man köper från rätt ställen), resten är arbete.
Lycka till och rapportera gärna hur det går.