Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rekomendera en finmekanisk verkstad i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

Jann Lipka

Aktiv medlem
Jag skulle vilja bygga en kamera relaterad
" mannick" - en batteridriven motoriserad "snurr manick " som skulle automatiskt vrida stativhuvud
vid panorama tagningar .

som tex denna
http://pageperso.aol.fr/japris/panohead.htmlfast inte byggd i Lego utan i metall :)

Jag söker helst kombinerad mekanisk /elektronisk
expertis, men tror att det elektroniska blir lättare att få hjälp med, vad jag har svårt att hitta är en duktig
finmekaniker med tid och lust för finlir till motor/ växellåda bygge .
Så nära Stockholm som möjligt.
Tacksamm för alla tips.
 
Ser onekligen rätt kul ut i lego... Kanske du kan kolla med någon yrkesskola? Ska du vända dig till en mekaniskverkstad blir det DYRT. Det finns ingen vardaglig pryl som går att använda....?

JL 666
 
Hmm, ser ut som ett spännande projekt...
Kan du kanske skriva lite utförligare vad "snurrmanicken" ska ha för funktion/specifikationer. Har NOLL kunskaper i franska... Destomer i elmek...
 
Filmen visar en trots legot avancerat panorama robot, som vrider kameran i " pitch " och "yaw"
för att ta flera rader av bilder som stickas ihop sedan till en panorama .
En manick som jag vill bygga är kanske närmast denna
från Seitz.
http://www.roundshot.ch/xml_1/internet/de/application/d438/d927/f850.cfm

Jag skulle vilja bygga den runda " snurr delen ".
Lego varianten är lite för avancerad , min snurrmanick skall rotera endast runt en axel.

Grejen från Seitz har 2 nackdelar .

Priset ( 2000 $_) är lite väl högt

och sedan är den mycket långsam .
Jag behöver inte så stor precision i stopp lägen på manicken, jag vill kunna välja att göra stop för 60 grader, 72, grader, 90 grader och 120 grader .
det skulle räcka.
JAg skulle vilja att hoppet på 120 grader gick på c:a 1 sekund.

HAr någon tips om en passionerat svarvförare med förkärlek för kugghjul ?
 
Var ska Du stå för att inte komma med i bild - under stativet?

Fördelen med en icke-automatisk panouppställning är att Du hinner gå undan. Enklaste lösningen är två skivor, med ett vridlager mellan, och fasta stopp, mot en fjäderbelastad kula, för åtta eller tolv bilder per varv. Knäpp - vrid - gå undan - knäpp - vrid - gå undan - knäpp - osv.

Oavsett vilken lösning Du väljer, så är kravet; Stabilitet och avvägning. Svajiga och lutande lösningar underlättar inte precis när bilderna ska sättas samman.

Väljer Du att gå på en "automatisk lösning", tycker jag att Du ska ta Dig en närmare titt på "LEGO-lösningen". Den är inte en simpel och barnslig lösning, utan rätt avancerad. Billigare och enklare kan det inte bli, men med mekaniska förbättingar för stabilitet. Programmera sedan en enkortsdator till att göra styrjobbet och Du får en helautomatisk panouppställning - kanske dold under en huv a'la teodolit med bara objektivet stickande fram.
 
Lars , din länk visar rätt idee , men jag skulle vilja ha en "rörformat " appara , så att den inte syns så mycket när man tar nadir bilder. ( ner mot stativet )
Seitz har en bra lösning när det gäller formen .
 
Jann Lipka skrev:
Jag skulle vilja bygga en kamera relaterad
" mannick" - en batteridriven motoriserad "snurr manick " som skulle automatiskt vrida stativhuvud
vid panorama tagningar .

som tex denna
http://pageperso.aol.fr/japris/panohead.htmlfast inte byggd i Lego utan i metall :)

Jag söker helst kombinerad mekanisk /elektronisk
expertis, men tror att det elektroniska blir lättare att få hjälp med, vad jag har svårt att hitta är en duktig
finmekaniker med tid och lust för finlir till motor/ växellåda bygge .
Så nära Stockholm som möjligt.
Tacksamm för alla tips.

Kanske Devex ute i Skarpnäck kan vara något?

http://www.devex.se

Jag arbetade själv där under sommaren 2003. Dom har stor erfarenhet av mekanik, legotillverkning, mekatronik, programmering. Dom tillverkar i serier från 1 st och uppåt.

Lycka till.

/Daniel
 
asså nu är detta bara en gissning men kolla med KTH.. de har ju bobotteknik/programmering/bygge osv på programmet och de som pysslar med det är redigt duktiga..

värt ett försök iaf..

lycka till
 
Daniels förslag med Devex verkar interresant ,
KTH skulle kanske fungera , men hur går man tillväga ...

Jag skall kanske kontakta utbildnings ansvarig på "Maskinteknisk " utbildning .

Eller någon annan linje ?


Jag är orolig att Devex kan bli dyrt :)
men studenten kanske tar evigheter ( = dyrt i tid :)

Tack för bra tips !
Jag kollade parabollfästen , inte så dyra , men
fruktansvärd långsamma ...
 
Jann Lipka skrev:
Max , är fästen till parabollantenner motordrivna ?
Det finns motordrivna fästen till parabolanterrer, men de går ofta inte mer än 90-120 grader. De brukar bestå av en linjärmotor som vrider stativet.

OM kameran inte är allt för stor skulle du kubba sätta ett kamerafäste direkt på ett servo för modellflygplan. Fins rätt stora modeller (jumbo) med kullager och grejer (runt 1000 kronor kanske), men de har ju nackdelen att de inte heller går 360 grader utan växling, men det är möjligt att det kan finnas sådana varianter. Kanske skotservon till segelmodeller går 360 grader eller mer ?

Sedan behöver du ju kunna styra servot också, har för mig att det finns små testburkar man bara kopplar till servot, vore ju onödigt med en hel radiostyrning.

En helt annan variant är att kolla på teleskop. Där finns de idag en del billigare modeller med inbyggda motorer. Vet ej om man bara kan koppla loss teleskopet och sätta dit en kamera, men kan ju vara värt att kolla. gofoto.se är väl en av de större i Sverige har jag för mig.
 
Tack Peter för tips , ja har tittat lite på teleskop + parabollantenenr , men de faller lite på sin storlek, Vad jag ser så blir det svårt att köpa teleskop fäste utan kikare .

En stor modell servo kanske skulle vara en bra lösning ,
jag har även hittat en elmotor med planet växellåda
hos elfa artikel 54-455-80, som kanske skulle kunna vrida Canon 5 D med Tokina 10 - 17 på.
Dock har jag ingen kompetens att göra styrelektronik för detta ,

Jag är lite besviken på Devex, Jag har mailat till de en förfrågan, de orkade inte ens svara att de INTE är interesserade att bygga en prototyp åt mig .
Jag föreslog budget på 10000 + moms ....

Mao - Jag letar fortfarande efter någon som har tid + lust + kompetens för ett sådant bygge .
 
Jag tror tid är ett stort problem för många idag. Låter som ett kul och inte allt för svårt projekt för den som är lite händig och har tiden. Jag misstänker att många företag är ointresserade därför att det är ett lite för litet projekt för dem. Om jag inte redan legat efter med ett femtiotal egna hobbyprojekt skulle jag gärna hjälpt til, men jag försöker lära mig att inte ta på mig allt som är kul, för man hinner inte med. Jag kan dela med mig av ett förslag på design dock, om du hittar någon som har tid att bygga det:

Som bas för det hela samt för att kapsla in motor, växel och elektronik skulle jag valt en enkel inbyggnadslåda i Aluminium. Finns att få tag på för några hundralappar (max) från t.ex. Elfa. Jag skulle satsat på en genomgående axel med kullager i båda ändar. I änden på axeln skulle jag fäst någon gedigen modell av snabbfäste för kameran. Sedan behövs någon typ av mellanfäste som du sätter fast på kameran och som sedan kan fästas i snabbfästet. Detta mellanfäste måste vara justerbart så att centrum för rotationen kan läggas mitt under objektivets brännpunkt (det borde väl vara kring den punkten man vill rotera).

Någon typ av utväxling behövs. Jag skulle nog satsat på att bara sätta ett stort kugghjul på huvudaxeln och ett litet på motorn, och sett till att motorn var tillräckligt kraftfull. Kugghjul kan vara lite svårt att få tag på, men hittade t.ex. http://www.kuggteknik.se/lager.htm. Sedan måste du ju kunna ha koll på vinklarna på något sätt. Det finns tre huvudvarianter för detta:

1) Absolut mätning med någon typ av resistans (typ servo).

2) Relativ mätning (ev. med nollpunkt) där man mäter antalet pulser från en viss startpunkt (pulsgivare).

3) Relativ drift (ev. med nollpunkt) där man kontrollerar hur stor vinkel som levereras (stegmotor).

Jag skulle inte välja nummer ett då det blir mer mekaniskt arbete om den lösningen skall klara 360 grader eller mer. Nummer två är relativt enkel, men kräver inkoppling av pulsivare i mekaniken. Det gör det hela mer kompicerat, samt att det finns risk att optiken i en sådan blir smutsig. Lösning tre känns som den enklaste och mest robusta lösningen där en stegmotor driver det hela. Det finns idag ganska billiga stegmotordrivare med serieinterface (ca 500 kronor) som är enkla att koppla ihop med vilket mikroprocessorkort som helst. I en stegmotor så flyttas motorn ett steg i taget, hur många steg på ett varv beror av motormodellen. En snygg lösning är ju om man genom utväxlingen kan få till 1 grads upplösning, eller kanske ännu bättre. Stegmotorer går att få tag på för några hundralappar, eller man kan slakta en gammal hårddisk (nyare har inte stegmotor) eller CD spelare, floppy drive etc. En fördel med en stegmotor är också att så länge spänningen ligger på så är motorn låst och kan ej vridas, nackdelen är förstås att den drar ström. Men å andra sidan kan du se till att ha plats för en liten blyack i lådan (finns på biltema för en hundringell eller lite mer). Då kan du ha med dig 12V och många amperetimmar vilket bör kunna räcka en bit på vägen.

För att styra detta är den enklaste lösningen idag någon typ av enckipsprocessor, typ PIC, AVR eller kanske Basic Stamp. Det lurigaste blir att hitta en billig och bra lösning för hur du styr beteendet. Jag antar att du vill kunna välja storleken på varje steg? Kan man tänka sig att ha några få fasta lägen (20 grader, 45 grader, 60 grader, 90 grader tex) så kan ju detta styras av en enkel vridomkopplare. Vill du kunna styra riktning av rotationen så behövs ju en knapp för detta. Vill du att enheten också skall utlösa kameran, dvs vrida kameran vänta någon sekund och därefter utlösa kameran, vrida igen osv till ett helt varv genomgåtts, eller vill du köra manuellt. Om du vill kunna välja krävs en brytare för detta också. Vill du ha mer avancerade intällningsmöjligheter så måste man nog även ha en liten display på lådan, men det gör interfacet mycket mer komplicerat så jag skulle undivka det om jag kunde.

Sammantaget så tror jag som dig att det tar en stund att fixa till det mekaniska, framförallt om man inte har delarna liggande och måste hitta någonstans att beställa, sedan vänta på leverans. Kontrollen av styrningen, dvs hur du väljer hur den kommer att bete sig kommer också att ta en del tid i anspråk. Jag rekommenderar starkt att utgå från existerade processorkort och ej bygga special. Finns att köpa för mellan 500 och 1000 kronor beroende på modell, bl.a. från Elfa.

Jag tror att ett företag nog knappast kan bygga en sådan burk för 10000 kronor och tjäna pengar på det (det är för många timmars arbete för bara en burk), så du måste hitta en intresserad hobbyist, alternativt beställa fler än en och lyckas med att sälja några.

Materialkostnaden för hela lådan bör knappast överstiga 2000 kronor (om man köper från rätt ställen), resten är arbete.

Lycka till och rapportera gärna hur det går.
 
Senast ändrad:
En förbättring som sparar ström är ju givetvis att använda en snäckskruv och ett snäckhjul istället för två raka kugghjul, vet inte varför jag inte tänkte på det direkt. Då gå det ej att vrida kameran med annat än motorn, och motorn kan alltså stängas av och drar då ingen ström. Nackdelen med detta är att du ej kan vrida till kameran som du vill innan du slår på utrustningen, utan du måste lägga in en tvålägesknapp för rotering och höger och vänster för att ställa in startläget. Men det är nog ändå den lösningen jag skulle valt.
 
Det finns mycket grejor på http://www.kjell.com/ för den som är lite händig. Som Peter skriver så börja med en aluminiumlåda som rymmer en stegmotor och ett stort lagrat kugghjul. Stegmotorkretsen är liten och kostar inte många kronor. USB interface är perfekt och sedan kan du skriva små enkla program med Visual Basic. Koppla till en PC och programmera ut i fält och fota. MC batteri kommer att vara väldigt länge.



Det kostar säkert 10.000:- att bara starta upp detta projekt för ett företag i elektronikbranchen. Det är inte att tänka på. Först när du gjort din prototyp kan det bli aktuellt med att ta kontakt med en firma som kan tänkas massproducera den för den öppna marknaden.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar