ANNONS
Annons

Reklamfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
du skulle behöva ett handtag helt enkelt?

tips: om du specar "problem" lite mer så kanske folk vill hjälpa dig.

att bara skriva att man har problem kan ju vara allt ifrån att man inte vet vilken bländare man ska använda till vilket sorts kaffebröd man ska välja i pausen.

tilllägg

Jag vill att bakgrunden ska vara så vit som möjligt.
vad ska jag använda för allternativ

jag har en Canon Eos 10D
just nu provar jag med intällningar.
Tungsten men det blir grå blå, jag vill ha så vitt som möjligt innan jag börjar göra om den i PS

Bilagor

• 9255-2022.jpg
    9255-2022.jpg
    14.5 KB · Visningar: 454
plåta i raw och ställ vitbalansen efteråt, sen kan du ju ha den vitbalansen till alla bilder om det är samma ljus hela tiden. det är nog bra att överexponera lite så det vita blir vitt och inte grått.

Alternativt kan man ta en bild på det vita och använda den för vitbalansering om kameran klarar det (ingen aning om 10d gör det, men det borde den)

tiq skrev:
plåta i raw och ställ vitbalansen efteråt, sen kan du ju ha den vitbalansen till alla bilder om det är samma ljus hela tiden. det är nog bra att överexponera lite så det vita blir vitt och inte grått.

Alternativt kan man ta en bild på det vita och använda den för vitbalansering om kameran klarar det (ingen aning om 10d gör det, men det borde den)
-----------------------------------

Tack så mycket, ska prova det ska foto om handtagen i morgon, i slutet vill jag hälst att bilderna skulle hamna. Typ så här vitt om det är möjligt.(bild nedan)

(den här bilden har jag gjort om i Ps det är ganska lätt när handtaget har en annan färg, Men när det är vitt så måste jag bilden ha en vitare bakgrund för att det ska kunna bli bra,

Med tanke att jag har en 700bilder att ta så vill jag ju inte lägga med så mycket tid i PS för där tar det tid.

Tack för hjälpen MVH Kristofer

Bilagor

• knopp1.jpg
    knopp1.jpg
    16.1 KB · Visningar: 441
( http://www.wartoft.nu/program/sarskrivning/ )

Jag vet att du inte ville göra det i PS, men ett smidigt sätt jag gör för att ljusa upp är Bild>Jusetringar>ersätt färg. Markera det område du ska ljusa upp. Därefter kan du använda händelsepensel på de delar på motivet som inte skulle ljusas. Med sådana motiv som bilden du visade är det mycket lätt.

PeterWem skrev:
( http://www.wartoft.nu/program/sarskrivning/ )

Jag vet att du inte ville göra det i PS, men ett smidigt sätt jag gör för att ljusa upp är Bild>Jusetringar>ersätt färg. Markera det område du ska ljusa upp. Därefter kan du använda händelsepensel på de delar på motivet som inte skulle ljusas. Med sådana motiv som bilden du visade är det mycket lätt.
------------------

Det är så jag har gjort med med dom vitta handtagen bir det konstigt,För markerar jag dom så blir ju själva handtaget grå,blå det blir en konstig kontrast, med det vitta

med tack för förslaget ska prova lite igen.
Med vill hälst att kameran ska göra jobbet.(ha ha)
Så slipper man göra så på alla bilder (700st)

MVH Krstofer

tilholm skrev:
Hur blir det om du belyser bakgrunden mer? Rättare sagt, har du möjlighet att prova det?
---------------------------
har tyvärr bara en lampa som jag skjuter på tältet utifrån.
Vill inte börja ändra på ljust så det blir annorlunda från de bilder som redan är tagna.

Men tack andå/MVH Kristofer

Ett annat tips. Gör ett litet "bord" av en glasskiva. Gärna så att du har en halv till en meter ner till golvet. Lägg bakgrundspapper med valfri färg under bordet. Belys bakgrund separat efter önskemål. Använd polfilter för att ta bort reflexer i glaset. Vips så har du helt frilagda bilder även med vita objekt. Tycker själv denna lösning är bättre än ljustält eller fotograferingsbord.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar