Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

reklamationsrätt..

Produkter
(logga in för att koppla)

.di

Aktiv medlem
pratade med en kille från Canon Service & Support.. han sa att i Sverige har man ett års garanti.. och efter att garantin har gått ut så har man nåt som kallas för reklamationsrätt.. och det täcker fabriksfel.. och gäller mer eller mindre som den vanliga garanti.. han sa att Canon sällan ställer frågor om nu felet inte är påverkad av yttre faktorer..

försöker killen lura mig..?? annars är ju detta en stark skäl att köpa 300Dkit + handgrepp och då är det ca 1000kr dyrare än t.ex tyskland.. eller vad tycker ni.. just det 600kr dyrare då jag helst vill ha ett svensk manual.. 400kr.. =(
 
Konsumentköpslagen

Japp, i praktiken har konsumenten i Sverige 2 års garanti. Så länge som det inte är du som är upphov till felet, dvs att handhavandet orsakat skadan. är det inga problem.

Många konsumenter är inte bakanta med denna lag men de flesta företagare är det. Jag har bytt ut ett antal DVD-spelare hos en av de största lågpriskedjorna i Sverige efter 23 månader när de börjat att hacka och liknande utan att de knystat det minsta!!

Sedan är det så att vissa företag i t ex Tyskland erbjuder 3 års europagaranti. Risken då är väl att frakten kan äta upp vinsten... Annars förespråkar jag köp utomlands. Sverige måste inse att vi har för höga konsumentskatter men det är en helt annan debatt... ;-)
 
Tyvärr ingen aning. Enda företaget fr Tyskland jag gjort affärer med är MediaCheckpoint men de är mer inriktade på audio.
 
Konsumet köplagen är ändrad. I dag har man 6mån garanti och 24mån reklamationsrätt. Dom flesta företag ger fortfarande 12mån granti. Reklamationsrätt har omvänd bevisbörda. Konsumeten ska kunna visa att felet är ursprungligt, alltså fanns vid köp tillfället. Sedan är det upp till företagen om dom vill bjuda till på mer, t.ex. euronics har 24mån garanti.
 
Jag har handlat en del från Technikdirekt, och de brukar ange garantitiden för varje produkt på sina webbsidor. De har i alla fall minst ett år (det vanligaste), och jag har skickat tillbaka en videokamera med fabrikationsfel som de reparerade och skickade tillbaka. Den enda kostnad jag fick var portot för att skicka ner kameran.
 
qwintus skrev:
Konsumet köplagen är ändrad. I dag har man 6mån garanti och 24mån reklamationsrätt. Dom flesta företag ger fortfarande 12mån granti. Reklamationsrätt har omvänd bevisbörda. Konsumeten ska kunna visa att felet är ursprungligt, alltså fanns vid köp tillfället. Sedan är det upp till företagen om dom vill bjuda till på mer, t.ex. euronics har 24mån garanti.

Såvitt jag vet har det aldrig varit annat än reklamationsrätt 24 mån, även om det ofta benämns som "garanti" i folkmun. Garanti är det som säljaren ger, reklamationsrätten är ett utökat skydd för konsumenten. I praktiken har jag aldrig mött problem när jag reklamerat och haft fog för det, de flesta företag är rädda om sitt rykte.

Sen såg jag att man infört en presumtionsregel i Konsumentköplagen, där man alltså utgår ifrån att det var fel på varan redan vid avlämnandet, om felet visar sig inom 6 månader. Faktiskt en förstärkning av konsumentskyddet!
 
Re: Konsumentköpslagen

GunBre skrev:
...Många konsumenter är inte bakanta med denna lag men de flesta företagare är det...

Det är ju ganska lustigt - eftersom det är just en konsumentköplag. Köper du en elvisp för hemmabruk och använder den att vispa mos med i ditt gatukök lär den hålla i max två veckor, och då gäller egentligen ingen konsumentköpslag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.