ANNONS
Annons

Har någon testat reklamationsrätten?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men reklamationsrätten baserar sig på att det är ett tillverkningsfel. Dessutom måste man efter 6 månader själv bevisa att defekten inte funnits när produkten var ny. Andreas kamera är strax över två år gammal och har bevisligen fungerat u.a. i två år, för att sedan gå sönder pga slitage.

Mig veterligen finns det inga siffror på att Nikon garanterar ett visst antal exponeringar på en D50. Detta är en "instegskamera". 25000 exponeringar är 700 rullar film, hur länge kan man således tänka sig att slutaren hållt om det varit en analog kamera? ;)

Jag tycker 1400 kr är en högst rimlig summa för ett slutarbyte. Det är 5 öre per exponering.

Jeppe skrev:
Men reklamationsrätten baserar sig på att det är ett tillverkningsfel. Dessutom måste man efter 6 månader själv bevisa att defekten inte funnits när produkten var ny.

Många överskattar beviskraven när det gäller reklamationsrätt. Upphör en funktion att fungera utan yttre påverkan (dvs annan än slitaget i själva konstruktionen) är det ett bevis i sig att produkten inte lever upp till sin föväntade livslängd.
Alltså, att en produkt slutar fungera efter 2,5 år utesluter alltså inte tillverkningsfel när delen lika gärna kunde ha fungerat i 5år.

Självklart har Nikon räknat ut ett minsta antal exponeringar (MTBF), om man däremot inte vill delge denna information så är det ju svårt att vet vad som är normalt anänvande. Det finns alltså inget rimligt i att betala två gånger!

keckax skrev:
Visst! Men jag menar om tex min skrivare som rengör sej själv varje kväll skulle sluta funka efter 9 mån så gäller ju garantin antar jag. Till skillnad från sulan på skon som är utsliten på samma tid. Slitage är inte alltid så lätt att definiera.
Det går naturligtvis att säja att garanin inte innefattar slitage! Men vad är naturligt slitage?

/K

Till skillnad från sulan - tja jag vet inte om det är någon skillnad. Har under de senaste tre åren lämnat igen två par friluftsskor där sulan varit utsliten innan 12 månader gått och fått igen pengarna.

Zebulah skrev:
Till skillnad från sulan - tja jag vet inte om det är någon skillnad. Har under de senaste tre åren lämnat igen två par friluftsskor där sulan varit utsliten innan 12 månader gått och fått igen pengarna.

Dyra skor och jävligt slängd i käften va??

/K

Jag är inte längre bitter :)
En tekniker från Nikon svarade dessutom på mina mail vid 17 tiden idag.
Så det kommer nog att ordna sig och jag ser fram emot att få tillbaks min gamla D50.

Men det har varit nära några gånger att en beställning på en Canon 40D gått iväg.
Kan ett företags (svenska) huvud/servicekontor inte höra av sig inom 15 dagar så är det lätt hänt att de tappar kunden.

Nu blir det nog som tidigare planerat. Ny D300 inom några månader. Har sett att den bör klara över 100.000 exponeringar.

Har också en D50 som numer är 21mån och hittills passerat 48.000 exponeringar.

Det som krånglar lite är AF:en, började efter 10mån, gummit vid tumgreppet har lossnat i ovankant, samt att raderingsknappen börjar kännas lite halvmjuk när man trycker ner den..

forts.
23/7 (f.m). Ringde för att kolla status. Rep inte påbörjad.
24/7 (efter jobbet). Gick upp på Nikons kontor. Kamera inte klar. Fick låna en D50. Schysst !
Nu har man semester :)

Byte av tumgrepp på Nikon D50

Tipset är att ringa Lasses Kameraservice som mot att man sätter in 50:- på deras PlusGiro skickar ett nytt tumgrepp på posten.

Ska bli intressant och se hur det går för min kära syster och hennes D40x. Den är 14 månader gammal och spegeln har fastnat i uppfällt läge och vägrar ta bilder...vi får se vad expert och nikon säger...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar