Alla annonsörer får samma erbjudande. Sen väljer deras mediabyråer olika format. Vi skickar en offert med alla format specade utifrån grundpriserna och de bokar sen vilka av formaten de vill ha och kan få rabatt beroende hur ordern ser ut. Olika företag har olika annonsstrategier.
Bifogat är det mediablad som jag lite snabbt hittade nu. Den är ett utkast från 2018 men är ungefär korrekt idag med.
Vad gällande formaten så är det egentligen inte vi som hittar på dem utan vi följer branschen (eftersom nya format efterfrågas) och det som ni ser dagstidningar som Svd.se och Dn.se kommer eller finns hos oss också.
Ursäkta mig David.
Antingen är det jag eller min dator som inte fungerar ordentligt. Eller båda delar (det har hänt förr).
Texten i ditt inlägg nummer 21, ger inte tydliga och utförliga svar på de konkreta frågor jag ställde i mitt föregående inlägg.
Istället hänvisar du till en bifogad bilaga.
Den bilaga jag får upp på min dator har 3 sidor.
Sidan 1:
Foto på en fotograf på en brygga, och kort, allmän text om en höstkampanj för annonser.
Sidan 2:
Uppgifter om antalet besökare på FotoSidan, samt foton på 4 anställda på tidningen, med tillhörande titlar/befattningar på engelska.
Sidan 3:
Innehåller information om "kampanj webb" och "kampanj tidning" som är giltiga till 2018.10.31.
Denna tråd, och mina frågor. rör "webb".
Med fyra pilar visas fyra annonsplatser. Två är för "alla sidor", två är specifikt för "förstasidan".
Ingen pil går till, eller beskriver, det ena som jag frågat efter, dvs annons som utformats som artikel, och som placerats bland tidningens redaktionella artiklar.
Därutöver nämns två sidor, som kan passa in på det andra jag frågat efter.
Båda är på 1920x1200. Den ena kallas "Fullpage (innan startsida)" och den andra "Over the top (över meny startsida)".
Någon prisuppgift, som jag efterfrågat, kan jag inte se (så tillvida inte "CPM 900" är någon sorts priskod).
Angående min kritik av "annonser som efterliknar artiklar" (samma layout, skenbar utbildning, och placerade bland redaktionella artiklar) .....
Du svarar att det egentligen inte är ni som hittar på sådana format, att ni bara följer branchen, där nya format efterfrågas, och så hävvisar du till Svd.se och Dn.se.
Om det är som du skriver, att alla annonsörer får samma erbjudande, så är det alltså bara ett företag som önskar förrädisk reklam av den karaktären, en skärmtillverkare.
Då borde ni kunna hänvisa dem till, och erbjuda, annan typ av reklam.
(Eller? Finns det mer eller annan typ av reklam inne bland det redaktionella materialet?)
Av sidan 2 i din bilaga, framgår hur viktigt det är med besökare. Ju fler besök/klick - dess intressantare för annonsörer.
De tidningar du hänvisar till är nyhetstidningar. De besöker man ofta för att få senaste nytt.
Jag kan bara utgå från mig själv.
Fotonyheterna duggar inte lika tätt. De kan jag nöja mig med att läsa om en eller två gånger i veckan.
Det är främst detta diskussionsforum som gör att jag besöker FotoSidan mer ofta. Och ibland för att se på foton, eller köp/sälj. Alltså andra medlemmars/besökares kunskaper, synpunkter, skapande och försäljning.
Relativt dagstidningar, tror jag således att aktiviteter från detta forumets användare, är viktigare för att få upp antalet besök.
Då borde ni också vara mer lyhörda för önskemål och synpunkter därifrån.
Tots alla mina och min dators begränsningar, vore jag således tacksam för lite tydligare svar på mina frågor och synpunkter.