Advertisement
ANNONS
Annons

Reklam på inloggningssidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Alla annonsörer får samma erbjudande. Sen väljer deras mediabyråer olika format. Vi skickar en offert med alla format specade utifrån grundpriserna och de bokar sen vilka av formaten de vill ha och kan få rabatt beroende hur ordern ser ut. Olika företag har olika annonsstrategier.

Bifogat är det mediablad som jag lite snabbt hittade nu. Den är ett utkast från 2018 men är ungefär korrekt idag med.

Vad gällande formaten så är det egentligen inte vi som hittar på dem utan vi följer branschen (eftersom nya format efterfrågas) och det som ni ser dagstidningar som Svd.se och Dn.se kommer eller finns hos oss också.
 

Bilagor

  • mediablad_kampanj_nov_2018.pdf
    1.2 MB · Visningar: 20
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Alla annonsörer får samma erbjudande. Sen väljer deras mediabyråer olika format. Vi skickar en offert med alla format specade utifrån grundpriserna och de bokar sen vilka av formaten de vill ha och kan få rabatt beroende hur ordern ser ut. Olika företag har olika annonsstrategier.

Bifogat är det mediablad som jag lite snabbt hittade nu. Den är ett utkast från 2018 men är ungefär korrekt idag med.

Vad gällande formaten så är det egentligen inte vi som hittar på dem utan vi följer branschen (eftersom nya format efterfrågas) och det som ni ser dagstidningar som Svd.se och Dn.se kommer eller finns hos oss också.

Ursäkta mig David.
Antingen är det jag eller min dator som inte fungerar ordentligt. Eller båda delar (det har hänt förr).

Texten i ditt inlägg nummer 21, ger inte tydliga och utförliga svar på de konkreta frågor jag ställde i mitt föregående inlägg.
Istället hänvisar du till en bifogad bilaga.

Den bilaga jag får upp på min dator har 3 sidor.
Sidan 1:
Foto på en fotograf på en brygga, och kort, allmän text om en höstkampanj för annonser.
Sidan 2:
Uppgifter om antalet besökare på FotoSidan, samt foton på 4 anställda på tidningen, med tillhörande titlar/befattningar på engelska.
Sidan 3:
Innehåller information om "kampanj webb" och "kampanj tidning" som är giltiga till 2018.10.31.
Denna tråd, och mina frågor. rör "webb".
Med fyra pilar visas fyra annonsplatser. Två är för "alla sidor", två är specifikt för "förstasidan".
Ingen pil går till, eller beskriver, det ena som jag frågat efter, dvs annons som utformats som artikel, och som placerats bland tidningens redaktionella artiklar.
Därutöver nämns två sidor, som kan passa in på det andra jag frågat efter.
Båda är på 1920x1200. Den ena kallas "Fullpage (innan startsida)" och den andra "Over the top (över meny startsida)".
Någon prisuppgift, som jag efterfrågat, kan jag inte se (så tillvida inte "CPM 900" är någon sorts priskod).

Angående min kritik av "annonser som efterliknar artiklar" (samma layout, skenbar utbildning, och placerade bland redaktionella artiklar) .....
Du svarar att det egentligen inte är ni som hittar på sådana format, att ni bara följer branchen, där nya format efterfrågas, och så hävvisar du till Svd.se och Dn.se.

Om det är som du skriver, att alla annonsörer får samma erbjudande, så är det alltså bara ett företag som önskar förrädisk reklam av den karaktären, en skärmtillverkare.
Då borde ni kunna hänvisa dem till, och erbjuda, annan typ av reklam.
(Eller? Finns det mer eller annan typ av reklam inne bland det redaktionella materialet?)

Av sidan 2 i din bilaga, framgår hur viktigt det är med besökare. Ju fler besök/klick - dess intressantare för annonsörer.

De tidningar du hänvisar till är nyhetstidningar. De besöker man ofta för att få senaste nytt.
Jag kan bara utgå från mig själv.
Fotonyheterna duggar inte lika tätt. De kan jag nöja mig med att läsa om en eller två gånger i veckan.

Det är främst detta diskussionsforum som gör att jag besöker FotoSidan mer ofta. Och ibland för att se på foton, eller köp/sälj. Alltså andra medlemmars/besökares kunskaper, synpunkter, skapande och försäljning.
Relativt dagstidningar, tror jag således att aktiviteter från detta forumets användare, är viktigare för att få upp antalet besök.
Då borde ni också vara mer lyhörda för önskemål och synpunkter därifrån.
Tots alla mina och min dators begränsningar, vore jag således tacksam för lite tydligare svar på mina frågor och synpunkter.
 
PDF visar prislistan. 900CPM är priset för de annonsytorna. Här förklarar CPM https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_per_mille. Sponsrade artiklar startar på 20000 kr med olika parametrar/kostnader på det. Vi har dem i vårt utbud för att de efterfrågas och väljer en kund det så är det inget vi har några åsikter om. Vi ser däremot till att de är korrekt uppmärkta med tydlig avsändare och ffa att de är relevanta för fotosegmentet. Vi tackar i princip varje dag Nej till ovidkommande sponsrade artiklar från spelbolag och liknande (skulle vi ta in såna så skulle summan vara betydande varje år men vi väljer att inte göra det). Vi har haft sådana artiklar i båda print (Canon) och digitalt (Asus, LaCie https://www.fotosidan.se/articles.htm?_search=1&_tag=LaCie)
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Tycker det är härligt att mötas av en läcker kamera varje gång man surfar till fotosidan. Det är ju lite av temat så att säga :)

MvH
Johnny
 
PDF visar prislistan. 900CPM är priset för de annonsytorna. Här förklarar CPM https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_per_mille. Sponsrade artiklar startar på 20000 kr med olika parametrar/kostnader på det. Vi har dem i vårt utbud för att de efterfrågas och väljer en kund det så är det inget vi har några åsikter om. Vi ser däremot till att de är korrekt uppmärkta med tydlig avsändare och ffa att de är relevanta för fotosegmentet. Vi tackar i princip varje dag Nej till ovidkommande sponsrade artiklar från spelbolag och liknande (skulle vi ta in såna så skulle summan vara betydande varje år men vi väljer att inte göra det). Vi har haft sådana artiklar i båda print (Canon) och digitalt (Asus, LaCie https://www.fotosidan.se/articles.htm?_search=1&_tag=LaCie)

Tack för ditt svar.

Tack för att vi slipper spelreklam, och annat som inte hör till foto&film.
Som sagt, ett foto på Nikons nya kamera har jag inget problem med, även om det kommer lite överrumplande.
Att det handlar om reklam är det ju heller ingen tveksamhet om.

Däremot.
Jag står fast vid att jag tycker att det ska vara en skarp och tydlig gräns mellan redaktionell text, och reklam.
"Hela denna artikel är en annons". Står det.
Knappast någon skarp gräns.
Om hela artikeln är en annons, är det en artikel i egentlig mening då?

Förrädiskt.
Ger sken av att vara utbildning, men så är syftet att sälja det egna företagets produkter. Har en konkurrent ett annat, bättre koncept, så förtigs det, eller så fokuseras på dess svagheter.

I ditt svar framför du ett nytt begrepp: "sponsrade artiklar".
Innebär det att annonsen/artikeln är skriven av tidningens journalist?
(På samma sätt som t.ex. byggprogram på TV kan vara sponsrade av en viss färgtillverkare.)

Om annonsen från LaCie var publicerad innan jag började läsa FotoSidan mer noga, eller om jag missat att det var en annons, vet jag inte,
Sådan osäkerhet skulle inte behöva finnas.

Att avstå från spelreklam och annat orelaterat, innebär sannolikt att avstå från betydande intäkter (än en gång, tack för det).
Ifall ni avstod från att placera de här förrädiska annonserna som efterliknar artilkar, bland de redaktionella artiklarna, så handlar det om avsevärt mindre belopp.
Skärmtillverkaren och LaCie skulle ju kunna köpa en reklamplats av samma typ som t.ex. Rajala ofta har, och där länka till sin text.
Med den sökvägen skulle det inte bli några oklarheter, även om innehåll och utformning vore det samma.

Tack för en mycket intressant och lärorik artikel idag, som berättade om kameror i mobiltelefoner.
Om den artikeln istället hade varit en annons, utformad som en artikel, från en av mobiltillverkarna, med bara dess produkter upptagna .....
Ja, då hade det inte varit lika trovärdigt, eller lika intressant.
Och, mer än så.
Om ni hade haft en sådan annons bland er redaktionella text, så hade nog inte annonsören blivit glad, om ni strax därefter publicerat en obunden text som dagens, som skolar upp i samma ämne, och neutralt jämför de olika fabrikaten.
Sannolikheten är betydande att ni då skulle avstått från en artikel som den idag.

Att inte hålla en tydlig rågång mellan annonser och redaktionell text, kan ställa till med betydligt mer komplikationer, än man från början kan tro.
Därför är det bäst att avstå från sådant.
 
Reklam förändras med tiden. Som allt annat. Vi tycker artiklarna håller en nivå som vi kan stå för och är relevant. Annonsörerna är lika intresserade av det med. De vill ha innehåll som informerar. Artiklarna har tydlig märkning och avsändare (Reklam. Text och bild: ASUS) och man ser direkt i alla listor vad det är för artikel. Vi följer branschstandard och anpassar om något ändras. Annonsörerna bestämmer den strategi de vill ha och de har vi ingen åsikt om. Ofta blandar man advetorial med banner. Annonsörerna vet om att vi är en redaktion som är oberoende och som inte tar hänsyn till vad annonsörer önskar. De som testar har inget med annonssälj att göra. Precis som det ska vara. Så du kan lita på oss.
 
Ja det är en annonsyta vi haft ett par år och den har en annonsör sen ett par dagar och kommer ha ett par veckor. Den syns inte hela tiden. På många ställen slipper Plusmedlemmar reklam men vissa ytor måste få finnas. Och det är en relevant annons inom foto. Annonsintäkter är tyvärr avgörande för att det skall gå runt. Så klicka förbi och tänk att det är för en bra sak den finns.

Verkligt aggresiv som den vi numera möts av längst ned på sidan vare sig vi vill eller ej gillar jag inte.
Jag använder adblocker konsekvent sedan länge, men det biter inte på denna banner.

Budskapet om det förträffliga med att vara betalande medlem har jag sedan länge förstått, men nöjer med att stå ut med de statiska annonser som tar sig förbi min adblockare. Det får bli mitt bidrag......
 
Den där aggressiva bannern längst ner hittar inte jag. Jag har skrollat ner så långt det går på flera olika sidor här men den dyker inte upp. Kan någon lägga ut en skärmdump så jag kan se vad det är som debatteras i tråden?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar