Danyael_X
Aktiv medlem
Hej!
Jag pluggar visuellkultur och intermedialastudier på Lunds Universitet och blev lite förvånad när jag såg detta länkat från fotosidan, inte länken som sådan utan innehållet i nyheten
http://www.handelsnytt.se/handelsnytt.php?textId=3718&textType=artikel
Det handlar om användandet av kvinnor och speciellt i tajta kläder eller lätt klädda i annonser om datorspel, MP3spelare och bildelar.
Som jag fattar det är detta tydligen förkastligt av könsdiskriminerande grunder. Eller snarare pga produktens relevans till en lätt klädd kvinna. ERK och ICC (vet inte vad det är) bedömer från fall till fall vilket ju är bra och där finns väll inget att klaga på.
Men om jag öppnar säg, plaza eller cosmopolitan så kommer jag att se lättklädda kvinnor som säljer diverse kläder, parfym och kosmetik.
Är en halvnaken tjej verkligen nödvändig att sälja en parfym?
Kan man motivera användandet av halvnakana och nakna kroppar överhuvudtaget förtuom vid försäljning av underkläder och intimleksaker?
Själv är jag ingen puritanist som blir eld och lågor över at en sexualisering av det offentliga rummet och reklamen finns. dock reagerar jag på det som för mig verkar vara ett arbiträrt sätt att dömma sexuella konnotationer och dennotationer i reklam.
Vad tycker folket på forumet?
C.
Jag pluggar visuellkultur och intermedialastudier på Lunds Universitet och blev lite förvånad när jag såg detta länkat från fotosidan, inte länken som sådan utan innehållet i nyheten
http://www.handelsnytt.se/handelsnytt.php?textId=3718&textType=artikel
Det handlar om användandet av kvinnor och speciellt i tajta kläder eller lätt klädda i annonser om datorspel, MP3spelare och bildelar.
Som jag fattar det är detta tydligen förkastligt av könsdiskriminerande grunder. Eller snarare pga produktens relevans till en lätt klädd kvinna. ERK och ICC (vet inte vad det är) bedömer från fall till fall vilket ju är bra och där finns väll inget att klaga på.
Men om jag öppnar säg, plaza eller cosmopolitan så kommer jag att se lättklädda kvinnor som säljer diverse kläder, parfym och kosmetik.
Är en halvnaken tjej verkligen nödvändig att sälja en parfym?
Kan man motivera användandet av halvnakana och nakna kroppar överhuvudtaget förtuom vid försäljning av underkläder och intimleksaker?
Själv är jag ingen puritanist som blir eld och lågor över at en sexualisering av det offentliga rummet och reklamen finns. dock reagerar jag på det som för mig verkar vara ett arbiträrt sätt att dömma sexuella konnotationer och dennotationer i reklam.
Vad tycker folket på forumet?
C.