Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Regnskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Nu har man ju semester men det envisas med att regna..om det ska bli nåra bilder alls så lär det nog bli i regn...
Nån som har nån smart ide om hur man bäst skyddar kameran mot regn?? Provade med plastpåse men tyckte det var klumpigt.... kan iofs vara jag också... ;)

/MAlin

Fäst ett paraply på ryggen och så har du ett fint regnskydd både till dig och kameran, alternativ komplettera med nån påse till kameran.

/Björn

Jag har en uppklippt femliters fryspåse som jag klämmer fast mellan det bajonettfattade motljusskyddet och och objektivet, fungerar kalasbra i småregn (vill inte prova i ösregn).

/Daniel

Fem-litarn funkar även bra i ösregn. Min F80 lever efter många sådana, och en helt ny värld har öppnat sig, har till och med kört med 5-litare på blixten.

Det är lite knepigare att använda femlitaren på 70-300mm objektiv @ 300mm -då skulle man haft en länge påse.
Hur monterar du blixten med påsar o allt?

/Daniel

En vanlig plastpåse funkar bra. Om det är en systemkamera du har så kan påsen med fördel skruvas fast i linsens motljusskydds gänga. En fördle är om påsen är genomskinlig. En annan fördel är om kameran har autofokus. Med ett teleobjektiv så är oftast motljusskyddet ganska djupt vilket hindrar vattendroppar att landa på linsen, givet att du inte plåtar rakt uppåt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar