Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Regler för gratiskontona...

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Magnus3D

Medlem
Hej!

Jag måste säga att efter att ha registrerat mig här och glad som jag var över att ha hittat ett vad jag trodde var ett bra svenskt foto forum med galleri så upptäckte jag till min fasa att om man inte hostar upp pengar, summan spelar ingen roll så får man bara posta typ en bild i veckan. Störtlöjligt! hur sjutton kan ni tro att folk orkar vänta flera dagar tills de får posta nästa gång, de drar ju till andra forum och websiter som erbjuder samma tjänster gratis och utan så oerhört strikta tighta regler som der är här för gratiskontona.

Ärligt talat så är jag missnöjd och jag hade förväntat mig mer, inte att man ska behöva betala för varenda liten grej här. :(

Vill ni verkligen ha nya kunder och användare på eran site samt forum, tänk då över dessa knasiga regler minst en gång till för nu jobbar de enbart emot er. Tyvärr!

Mvh

/ Magnus

Med tanke på hur snabbt fotosidan växer så verkar det vara många som inte delar ditt missnöje.

Vi pratar ju faktiskt bara om mindre än 30 öre/dygn för betalmedlemsskap...

Tja, det funkar ju. Det är snart 70.000 medlemmar här och sidan har vunnit pris som bästa community 2005.

Ingen hindrar dig från att hitta något annat forum. Eller skapa ett nytt community där allt är gratis. Snart kommer du att märka att varken servrar eller bandbredd är gratis.

Magnus3D skrev:
Ärligt talat så är jag missnöjd och jag hade förväntat mig mer, inte att man ska behöva betala för varenda liten grej här. :(

Vill ni verkligen ha nya kunder och användare på eran site samt forum, tänk då över dessa knasiga regler minst en gång till för nu jobbar de enbart emot er. Tyvärr!

Mvh

/ Magnus

Reglerna är alldeles förträffliga och bidrar förmodligen till att "albumnissar" drar någon annanstans.
Och för den blygsamma summan av hundra kronor får du tillgång till allt och tämligen generösa uppladdningsregler.
För övrigt tycker jag bronsmedlemskapet är för billigt, höj ribban till trehundra kronor. Passa samtidigt på att höja priset på de andra medlemsskapen samt skruva ner uppladdningsfrekvensen och albumstorlekarna.

/Johan

För en fattig student är inte bronsmedlemsskapet för billigt. Möjligtvis skulle dom kunna höja priset på alla betalmedlemsskap och lägga in en studentrabatt för folk med CSN-kort. Typ som Apple gör.

Jag tror att det som fotosidan gör är ett vinnande koncept, kolla t.ex. på DeviantArt. Där finns ingen gräns för hur mycket man kan ladda upp och där kommer det upp extremt mycket skitgrejer.

Heh.. tja de svaren var ju lätta räkna ut att de skulle komma. Visst, varför inte. Höj minimipriset till 1000kr så kommer ni filtrera ut ännu mer "skräp" från den här siten och forumet. Dock finns det ingen vits med att göra det om ni nu inte vill lägga ned hela alltihopa.

Jupp jag skulle kunna starta mitt eget forum utan problem och driva det, har gjort det förut X antal gånger. Men det är inte grejen nu, nu gäller det gratismedlemsskapet som inte ens ger en seriös inblick i vad resten av siten har att erbjuda eftersom det är på tok för restriktivt och begränsat.

Som det ser ut nu så skulle jag inte ens lägga ut 100kr på minsta kontot eftersom jag inte fått en klar nog bild av hur det fungerar och fått chansen att testa det hela nog, så då anser jag det inte värt en sketen 100:a lapp.

/ Magnus

Jag håller inte med dem som vill höja priset bara för att filtrera bort oönskade människor, men det kostar att driva en sajt, och att ta ut pengar så att det täcker kostnaderna är väl inte för mycket begärt.

100:- är väl knappast tillräckligt för att filtrera bort någon p.g.a. ekonomiska skäl (även om det finns sådana som av princip inte betalar för något de inte kan ta på).

Med det sagt; du gör ju själv ditt eget val, och om du inte tycker att du fått tillräckligt med produktinformation innan köp för att vilja lägga en hundring så gör du naturligtvis rätt i att låta bli att betala.

Men tänk vad mycket inblick du fått ändå jämfört om du t.ex. går och ser en film (kostar ju också nästan 100:). Då får du se en trailer om kanske 3 minuter innan...jämfört med det så tycker jag allt att fotosidans gratismedlemsskap ger en långt bättre inblick i vad det egentligen rör sig om. För den summan får du ju (om än begränsat) ladda upp bilder, lägga i pooler, läsa/skriva i alla forum, läsa de flesta artiklar, se obegränsat på och kommentera andras bilder och så vidare.

Magnus3D skrev:
... Men det är inte grejen nu, nu gäller det gratismedlemsskapet som inte ens ger en seriös inblick i vad resten av siten har att erbjuda eftersom det är på tok för restriktivt och begränsat.

Som det ser ut nu så skulle jag inte ens lägga ut 100kr på minsta kontot eftersom jag inte fått en klar nog bild av hur det fungerar och fått chansen att testa det hela nog, så då anser jag det inte värt en sketen 100:a lapp.

/ Magnus

Hej Magnus!

Det är inte mycket du inte kan se som "gratismedlem", så inblicken i vad sajten kan erbjuda får du nog i högsta grad.

Däremot kan du bara ladda upp 1,75 bild per vecka (om vi ska vara petiga) och ha 10 bilder liggande uppe. Den begränsningen gör att det är vi andra som får en begränsad inblick i vad du har att erbjuda. Det är ju i högsta grad vi medlemmar i alla nivåer tillsammans som gör fotosidan till vad den är. För mig har den varit mycket lärorik.

Hoppas du skall bli en av oss, på den betalnivå du tycker passar!

Hälsningar
Bengt
fortfarande grundmedlem

Visst visst, så kan man ju också vända det så det blir till fördel för siten och forumet. Helt klart..

Men som sagt, det är inte pengarna som är det viktiga. Det är den känsla av överkontroll och att i stort sett varenda liten manöver man ska göra här kostar pengar och ja jag vet att de vill tjäna pengar de som driver stället och att de har utgifter för bandbredd och servrar. Men det hela känns lite militäriskt drivet om jag säger så.

Dessutom om jag bara kan posta en bild i veckan då måste jag spendera säkert 3 månader för att kunna posta några av mina bilder för att kunna göra en bättre utvärdering av det hela innan jag kan anse det värt spendera pengar på (då pratar jag inte om 100kr erbjudandet). Och att lägga månader på något som detta det är inte direkt tilltalande.

Tack för era kommentarer även om de är väldigt ensidiga eftersom ni redan är betalande medlemmar här. Ni kan ju rimligtvis inte säga annat än att det är bra, eller hur ;)

/ Magnus

Magnus3D skrev:
Dessutom om jag bara kan posta en bild i veckan då måste jag spendera säkert 3 månader för att kunna posta några av mina bilder för att kunna göra en bättre utvärdering av det hela innan jag kan anse det värt spendera pengar på (då pratar jag inte om 100kr erbjudandet). Och att lägga månader på något som detta det är inte direkt tilltalande.

Jag tycker att du ska våga vara lite "wild-n-crazy" och betala 100:- på vinst och förlust.

PS. Om du är i en annan stad och ska gå ut och käka lunch. Knallar du då omkring på alla restauranger och ber om smakprov innan du kan tänka dig att äta på någon av dem? :)

Ursäkta att jag gör mig lite lustig på din bekostnad, men jag kan inte riktigt förstå hur mycket utvärdering man behöver göra av en tjänst som inte kostar mer än 100:-/år, där alla kunder som svarat talar positivt om den (och där det dessutom finns ett gratisalternativ där du kan göra 99% av vad du kan som betalande, men i minddre utsträckning). Jag tycker att det låter lite lustigt, men hoppas att du ändå inte tar illa upp.

Just uppladdningsreglerna är inte särskilt intäktsrelaterat, utan handlar till största del att försöka få en balans mellan inkommande bilder och antalet kommentarer. Det är ett svårt dilemma att göra av avvägning mellan hur ofta man skall kunna ladda upp bild samtidigt som alla, fullt förståeligt, vill få så många kommentarer som möjligt. Just nu lutar vi mot att tajta till uppladdningsreglerna än mer, för att hålla nere antalet uppladdade bilder.

Sök gärna här i detta forum och du kommer hitta många och långa trådar om detta dilemma.

Spana även in statistiken som visar hur mängden uppladdade bilder hela tiden ökar. http://www.fotosidan.se/statistics/ctime.htm

Fotosidan är inte någon sajt för att mata upp bilder, utan en sajt för att utvecklas. Och det fungerar väldigt bra med ett grundmedlemskap. Testa att skriv lite bildkommentarer och du skall se att det händer grejjer.

Ok.. från början visst jag det skulle vara meningslöst klaga här på forumet pga de kommentarer jag skulle få. Men jaja vissa av er har iaf lyckats bra bevisa varför jag förnärvarande anser det olämpligt joina, och då tänker jag inte på pengarna utan mer på principen och attityden här. Den är rätt kass!

Angånde lunch, så undviker man ställen som har dåligt rykte eller där det luktar konstigt från köket. Mer än så behöver jag nog inte säga..

Som jag sagt nu minst 3 gånger, det är inte pengarna det handlar om. Princip och attityd är knappast jämförbara med de engelskspråkiga siterna/forumen, tyvärr.

/ Magnus

Magnus3D skrev:
...Som det ser ut nu så skulle jag inte ens lägga ut 100kr på minsta kontot eftersom jag inte fått en klar nog bild av hur det fungerar och fått chansen att testa det hela nog, så då anser jag det inte värt en sketen 100:a lapp.

/ Magnus

100:- är mindre än två öl på puben.

Tråkigt att höra att du tycker så, men lycka till där du hamnar och om du ångrar dig är du ju helt klart välkommen tillbaka.

PS. Tycker att du ändå ska behålla ditt gratismedlemsskap, du kan ju lägga fokus på en annan sajt, men ändå ladda upp en bild hit då och då och delta i communityn när (om) andan faller på.

Kan hända att det är samma pris som för två öl, dock dricker jag inte så det kvittar hursomhelst.

Medlemsskapet behåller jag om jag nu inte blir bannad för att jag inte gillade vad jag såg, och angående att interagera mer på forumet eller kommentera bilder så är det gissningsvis en dålig idé med tanke på min usla introduktion i och med denna tråden och de kommentarer jag fällt. Vilket ni förmodligen också kan hålla med om. ;)

Tack för era kommentarer och synpunkter.

/ Magnus

Bland de bästa är ju naturligtvis photo.net samt flickr.com & pbase.com & photographycorner.com & betterphoto.com + diverse andra mindre siter och forum så som grafisktforum.se och Animate.se och naturligtvis CGTalk.com fast de inte har ett dedikerat foto forum.

Men eftersom mitt jobb är 3d grafiker så är foto en stor och viktig del av mitt jobb. Därför är även många vanliga datorgrafiska forum lika viktiga som specialla foto forum att hänga på, så länge de är bra och tillför något av vikt.

/ Magnus

Oki, en del är bra exempel och andra har inte samma syfte som Fotosidan. Ge Fotosidan en chans, för det matchar inte riktigt att kunna såga på tre dagar men behöva månader för att bedömma plusen. Och som vi säger då och då, vi kan inte pleasa alla.

För mig är det en självklarhet att vi som betalar ska ha lite fördelar jämte dom som inte betalar, sen att en bild var 4 dag inte är mycket är bara att acceptera, jag va med ett bra tag innan jag betalade mina 100kr, vilket jag även kommer göra när mitt bronsmedlemskap tar slut.

Hur skulle det se ut om exakt alla fick ladda upp bilder hur som helst? ingen skulle ha en chans att hinna få några kommentarer i poolerna, och det är väl ändå därför vi är här? Få kritik, ta åt oss och göra bättre? eller helt enkelt gotta oss i det snälla alla säger.

För övrigt tycker jag att attityden här på forumet är suveränt (Nästan alltid).

Vi får se.. blir det bättre så ska jag fundera på det. Just nu är det dock inte aktuellt, säga vad ni säga vill om det.

Visst ska de betalande ha fördelar, så är det ju alltid. Det var inte det jag motsatte mig emot, vad jag ogillade var det faktum att med bara en bild i veckan som man kan posta så blir det lite som att jaga elefanter med ärtrör, rätt lönlöst med andra ord.

photo.net låter en iaf ladda upp 7 bilder, innan man betalar för sitt medlemsskap. Men då är gränsen max 7 bilder, vilket jag tycker är betydligt bättre och friare lösning.

Men jaja, hursomhelst. Ingen idé vi argumenterar detta tills vi blir blåa i ansiktet. Nu vet båda sidor var vi står och allt är klart iaf för min del.

Mvh & tack

/ Magnus

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto