Annons

Reflexskärm och stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessixa

Aktiv medlem
Jag vill köpa reflexskärm och stativ och undrar om ni har några råd. En reflexskärm som är 5 i 1 med en guld-/silverrandig verkar bra. Men har det betydelse vilket märke man väljer? En del är ju väldigt billiga och några kostar ju markant mer. Med eller utan handtag? Tror att kanske 80 cm blir lagom då jag mest tar porträtt i kanske halvfigur. Barnen vill jag fotografera hela ibland i och för sig. Tänkt prova på lite stillebenfoto också. Vill köpa ett stativ som går att använda vid stilleben och landskap. Ska kunna ta kameran Nikon D5100 med ett fast objektiv (50 mm, 1.4) utan att välta, men har inga jättehöga krav annars så jag inte tror att jag kommer använda det jättemkt.

Tacksam för alla tips och råd!
 
I stort sett vilket stativ som helst klarar kriteriet att inte välta, eller falla ihop under vikten av din kamera, möjligtvis med undantag för något no-name eller Hamastativ för en femhundring eller mindre.

Ska det däremot göra nytta som stativ, dvs hålla kameran stilla under exponeringen fordras det stabilare prylar speciellt som du tänker fotografera landskap och kommer att använda det utomhus där det blir utsatt för vindlast.

Titta på t.ex Sirui T2005x med deras K-20X kulled. Det blir desstuom väldigt litet hopfällt och inte så tungt att släpa på då det är gjort i kolfiber. Kolfiber har dessutom fördelen att det dämpar vibrationer bättre än t.ex. aluminium

I övrigt vad det gäller stativ, när du bestämmer vilken höjd du vill ha, räkna höjden med mittpelaren i lägsta läget. Mittpelaren är inte till för att göra stativet högre utan för att göra småjusteringar i hödled. Drar man ut den fullt minskar stabiliteten avsevärt. Det är även bra om det finns en krok under mittpelaren där du kan hänga på extra vikt, så att det står stabilare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.