Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reflexer vid skanning

Produkter
(logga in för att koppla)

hasse lundberg

Aktiv medlem
Hur fixar man en skanning av ett (gammalt) kort som är kopierat på en pärlyta?
Som ni ser på bilden så ger varje upphöjning en reflex till skannern som den uppfattar som en ljus punkt.

Löste detta genom att fotografera av bilden med en lampa ställd vid sidan av bilden och kunde på så vis bli kvitt reflexerna. Men det är ju rätt så omständigt att gå via en kamera, så har ni ett tips hur man skannar utan att få reflexer så... är jag mycket tacksam.

Senast ändrad:
Ytan kanske reflekterar ljus från vissa vinklar? Har du testat att vända kortet olika? 90 grader? 45 grader? 180 grader?

Guffa skrev:
Ytan kanske reflekterar ljus från vissa vinklar? Har du testat att vända kortet olika? 90 grader? 45 grader? 180 grader?
Hur menar du?
Det går väl bara att lägga bilden plant på skanners glas!
Ytan är ju osymetrisk så det hjälper knappast att vrida bilden på skannerns glas.

Senast ändrad:
hasse lundberg skrev:
Hur menar du?
Det går väl bara att lägga bilden plant på skanners glas!
Ytan är ju osymetrisk så det hjälper knappast att vrida bilden på skannerns glas.

Naturligtvis går det inte att lägga bilden annat än plant.

Vissa fotopapper har en mönstrad yta, jag tänkte att det kanske var ett sådant. I så fall hade det kanske hjälpt att vrida på bilden.

hade samma problem själv en gång.

jag använde lite matolja för att jämna ut mellan glasen. Funkade perfa!

Inga problem att torka bort sedan heller.

Bara man är försiktig..

ANNONS