Annons

Fotografera inramat dokument?

Produkter
(logga in för att koppla)
Polfilter på både objektiv och blixt.
Använd teleobjektiv och sätt blixtarna lika på var sin sida Ju närmre du placerar dem desto hårdare vinkel får du och behöver mera brännvidd för att komma undan reflexer. ( Alltså kunna stå längre bort)

Börja med en setup och analysera resultatet, ändra sedan 1 ! sak i taget och undersök skillnaden. Du vill komma bort från reflexerna i glaset samt en bra exponering.

Jag håller precis på att föreviga själv och då är det en blandad uppsättning av tavlor samt inramade foton på min morfar och mormor.

Ett bra tips att börja med är boken "Light and Magic". Där tas mycket av dessa saker upp och från grunden så genom att kombinera dessa två, teori-praktik, så får man en rejäl insyn och förståelse hur det fungerar.
 
När jag gjorde reproduktioner av tävlingsbilder till redovisningen i RIFO för en del år sedan satte jag en blixt med paraply på vardera sidan om bilden och hängde ett svart tyg framför kameran och mej så bara gluggen stack fram. Det svarta tyget tog bort reflexen av mej och kameran i de högblanka bilderna. Fungerar kanske på glasade bilder också.

Ett annat sätt är att hålla mörkt i rummet, mörk bakgrund som inte reflekterar ljus mot kameran, avgränsa ljuset från blixtarna till bara bilden med snootar (provisoriska av mörkt papper duger) och maska blanka delar på kameran och utlösa den med dej stående vid sidan av så att ansikte och händer inte får ljus på sej.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.