Annons

Reflexer vid nattfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

mikamb

Aktiv medlem
Hejsan . Jag var ute och testade lite nattfoton för första gången och resultatet blev ganska bra . Men på en del bilder som tex en del gatubelysning så blev det lite för mycket stjärn effekt som liksom bländar bilden och på en del blev det blå och gröna reflexer från lampor . Nu undrar jag om det finns något filter som man kan använda vid nattfotografering som tar bort eller minskar dessa effekter . Kameran jag använde är en Canon EOS 40D objektivet är ett Canon EFS 18-55 IS . Mina inställningar Av 8.0. Tv mellan 3 och 30 sek. ISO 200. Centrumvägd ljusmätning. Brusreducering off. WB auto. Högdagerprioritering på. I manuellt läge och i RAW. Mvh Mikael .
 
Att ta bort UV-filtret kan göra en del nytta under de förhållandena. Motljusskydd likaså. Kör du med stativ så kan du köra HDR och släcka starka överstyrda ljuskällor på det viset.
 
Hejsan . Jag var ute och testade lite nattfoton för första gången och resultatet blev ganska bra . Men på en del bilder som tex en del gatubelysning så blev det lite för mycket stjärn effekt som liksom bländar bilden och på en del blev det blå och gröna reflexer från lampor . Nu undrar jag om det finns något filter som man kan använda vid nattfotografering som tar bort eller minskar dessa effekter . Kameran jag använde är en Canon EOS 40D objektivet är ett Canon EFS 18-55 IS . Mina inställningar Av 8.0. Tv mellan 3 och 30 sek. ISO 200. Centrumvägd ljusmätning. Brusreducering off. WB auto. Högdagerprioritering på. I manuellt läge och i RAW. Mvh Mikael .

Låter som du borde köra med mindre bländare (reflexerna blir kvar men mindre), eller ett bättre objektiv. 50mm är bra eftersom de har få linselement.

Frontlinsen måste dessutom vara extra ren, det ger en dimmig haloeffekt runt ljuskällor och sänker kontrasten på hela bilden.

Slutligen gissar jag att du överexponerar flera steg.

Du kan förresten glömma ljusmätaren, den har ingen aning, det är manuellt som gäller på natten annars blir det så slumpmässigt.
 
Skickar med lite exempelbilder så är det kanske lättare att bedömma vad jag gör för fel. Hoppas att det funkar med uppladdningen av bilder har ingen koll på hur det funkar men gör ett försök .Mvh Mikael
 

Bilagor

  • IMG_0726.jpg
    IMG_0726.jpg
    15.5 KB · Visningar: 514
  • IMG_0686.jpg
    IMG_0686.jpg
    12 KB · Visningar: 507
  • IMG_0684.jpg
    IMG_0684.jpg
    12.1 KB · Visningar: 508
Reflexerna beror på objektivet. 18-55 IS är inget superobjektiv, och det är helt enkelt där "felet" ligger. Det blir reflektion mellan glasytorna i objektivet, så ljuset studsar och ger sådana här fenomen.

Stjärneffekten kan du minska genom att fotografera med en större bländare, den orsakas av diffraktion i "skarvarna" mellan bländarlamellerna om jag inte minns helt fel. Dessutom avslöjar antalet "armar" hur många bländarlameller man har. Är det ett jämnt antal armar har man lika många bländarlameller, är det ett ojämnt antal "armar" har man hälften så många bländarlameller.
 
Reflexerna beror på objektivet. 18-55 IS är inget superobjektiv, och det är helt enkelt där "felet" ligger. Det blir reflektion mellan glasytorna i objektivet, så ljuset studsar och ger sådana här fenomen.

Stjärneffekten kan du minska genom att fotografera med en större bländare, den orsakas av diffraktion i "skarvarna" mellan bländarlamellerna om jag inte minns helt fel. Dessutom avslöjar antalet "armar" hur många bländarlameller man har. Är det ett jämnt antal armar har man lika många bländarlameller, är det ett ojämnt antal "armar" har man hälften så många bländarlameller.

Med större bländare blir de gröna reflexerna större :)

Man brukar kunna se hur många slipriktningar de har använt för frontlinsen genom att räkna strjärnriktningar...
 
intressant tråd eftersom jag har likadan kamera och nästan likadant objektiv fast utan IS. Jag är ju också intresserad av nattbilder.
 
Tanken har slagit mig att fixa 1.8an som canon har.. kostar just runt 1000kr nytt. Men hade ju inte vart fel med 1.4an eller 1.2an. Jag tycker det är stor kvalitetsskillnad materialmässigt :) men man kan ju inte få allt här i världen hehe
 
För sån här typ av nattbilder så det väl ändå manuell fokus som gäller? Bländare 8-16 och fokus på hyperfokalavståndet.
 
Fast om vi pratar reflexer bör du nog satsa på någorlunda moderna objektiv, med bra antireflexbehandling. Annars är risken stor att det ser ännu värre ut.

Antireflexbehandlig fanns i stort sett bara på Zeiss-objektiv fram till 1945, om man använder objektiv tillverkade senare är dock problemet mindre eftersom alla zeiss patent gjordes ogiltiga av segrarmakterna efter kriget ;).

Olika gluggar är olika bra däremot, och fasta gluggar innehåller som regel färre glasbitar än zoomar, vilket brukar vara en fördel.

Själv plåtar jag bara med manuella objektiv, och avståndsskalorna är bra att ha när man nattfotar.
 
Jo, det är sant. Men jag tänkte närmast på att de flesta tillverkare uppgraderade sina antireflexbehandlingar under 1970-talet, många manuella objektiv finns ute på marknaden både som "single coatet" och "multi coated" där de sistnämnda brukar vara synbart bättre i situationer som dessa. Tyvärr framgår det inte alltid vilken beläggning ett objektiv har, varför det kan vara lite chansartat vad man får. Men ju nyare objektiv man väljer desto större är chansen att det har en flerlagerbeläggning.
 
Är det någon som vet hur sensorn på 40D är vad det gäller reflexer? Anledningen till att man har börjat med antireflexbehandling även på bakersta linselementet är ju just för att sensorer reflekterar mer än film.
 
Tackar för alla svar , jag misstänkte att det kunde ha med objektivet att göra . Nu är det ju så att jag är intresserad av ett mer vidvinkligt objektiv typ sigmas 10-20 eller något annat märke i de brännvidderna , tror ni att dessa effekter blir mindre med något objektiv i den klassen eller är det fasta brännvidder som gäller .Mvh Mikael
 
När ljuskällan är i bilden gör det förstås ingen nytta, men annars är motljusskydd väl så viktigt på nätterna som på dan. Kan låta paradoxalt, men en ljuskälla på natten är oftast mycket stark i förhållande till omgivningen, så de reflexer den kan ge syns ofta väldigt tydligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.