Annons

Reflektioner

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Jag behöver tips på bra sätt att eliminera reflektioner. Jag har sysslat väldigt länge med photoshop, men är ganska ny innom detta ämne att försöka på ett naturligt sätt ta bort reflektioner.

Jag behöver tipps utöver clone och burn tool.
Burn är bra, men funkar oftast bara på svarta och mörka ytor.

Ge mig gärna tips. Det gäller främst på billacker.

Tack
//Varro

Blänk går inte att "reducera" bort eftersom det ofta är urfrätta partier i bilden. Försöker man justera genom ljusmanipulation så blir bara blänket ett grått blänk... istället för vitt

Så lättaste sättet som blir bra är att ta bort det, antingen genom kloning eller med någon av lagningspenslarna. De brukar fungera bra om man tar det lugnt och försiktigt. Men är det stora blänkytor så är det svårt att få naturligt...

Hejsan !
Så medveten är jag att man inte med ett enkelt reglage kan ta bort reflektioner. Sökte mer tipps på olika verktyg och metoder man kan ta bort reflektioner med eller manupulera bilden.

Hittade bland annat patch tool med inställningen "add to selection" tex. Verkade väldigt bra om jag får säga mitt.

Beroende av hur stor del av bilden som blänket upptar kan olika verktyg användas. Jag skulle antingen leka med kloningsverktyget (mjuk pensel + lågt flöde) eller enligt det som följer:

I korthet går det till såhär:

1. Välj den färg som materialet "under" blänket har (alltså den färg man vill att bildens slutresultat skall ha)

2. Skapa ett nytt lager

3. Måla i det nya lagret med en mjuk pensel och lågt flöde (tillräckligt lågt för att ha fingertoppskänsla för att få en realistisk täckning av blänket)

4. ändra på lagret opacitets-reglage för att få en så naturlig överlappning som möjligt

5. ctrl-klicka på lagret (på miniatyrbilden) i lagerpaletten för att göra en markering av det målade området.

6. Lägg samman det nya lagret med det underliggande (t.ex. genom att trycka ctrl + e)

7. Byt verktyg till "healing patch" och klicka och dra markeringen (som skapades i punkt 4) till ett område med liknande struktur som den man vill ha på blänket.

Otydligt? Ja, kanske. Men metoden fungerar, den kräver dock lite övning och är kanske inte det första man ger sig på om man nyss börjat använda Photoshop.

Jag fixade till en bild med reflektioner i ett fönster för ett tag sedan. Jag lade upp resultatet (och tillvägagångssättet) på min blogg http://manipul8or.blogspot.com/2007/05/removing-reflection.html

Goodfellah skrev:
Hejsan !
Jag behöver tips på bra sätt att eliminera reflektioner. Jag har sysslat väldigt länge med photoshop, men är ganska ny innom detta ämne att försöka på ett naturligt sätt ta bort reflektioner.

Jag behöver tipps utöver clone och burn tool.
Burn är bra, men funkar oftast bara på svarta och mörka ytor.

Ge mig gärna tips. Det gäller främst på billacker.

Tack
//Varro

Polfilter vid fototillfället...

/Hasse

Kanske off topic men var ute ikväll och fotade 2 bilar där ena bilen var svart och reflekterade fruktansvärt mycket ljus. Platserna var belysta. Försökte dämpa reflektionerna med ett polfilter.

Polfiltret hjälpte ju inte ett skvatt för mig.
Har jag ett dåligt filter eller gör jag något fel?

Filtret är ett Merkury 52mm F-DL.

johnnynu skrev:

Har jag ett dåligt filter eller gör jag något fel?

Filtret är ett Merkury 52mm F-DL.

Det filer du anger är inget Polarisationfilter utan ett färgat filter för att kompensera i lysrörsljus:

F-DL FILTER: A F-DL (fluorescent light correction) filter provides the perfect solution for obtaining pleasing skin tones and correct color while shooting without a flash under fluorescent lighting. This filter gives true-to-life color rendition by removing the harsh yellow-green cast ordinarily resulting from fluorescent bulbs. When shooting under natural light, a fluorescent filter dramatically increases color saturation of subjects such as sunrises and sunsets.

/Hasse

Ok då skrev jag fel. PL heter det filtret jag använde. Gör det så mycket skillnad eller måste man ha ett filter som kostar typ 500kr?

Jag har 2 olika, ett Soligor och ett Hoya, Hoyat är klart effektivare, så visst skiljer det mellan fabrikat.

500 spänn är nog dessvärre inte att betrakta som dyrt i polfiltersammanhang är jag rädd...

Sedan beror det ju dessutom på HUR ljuset faller. Det är vinkeln mellan ljuset och kameran som avgör hur effektivt filtret är. Hur polfilter beter sig i konstljus vet jag inte, men i solljus pratar man om 90 grader.

Vandraren skrev:
Jag har 2 olika, ett Soligor och ett Hoya, Hoyat är klart effektivare, så visst skiljer det mellan fabrikat.

500 spänn är nog dessvärre inte att betrakta som dyrt i polfiltersammanhang är jag rädd...

Sedan beror det ju dessutom på HUR ljuset faller. Det är vinkeln mellan ljuset och kameran som avgör hur effektivt filtret är. Hur polfilter beter sig i konstljus vet jag inte, men i solljus pratar man om 90 grader.

Ok för det verkar som inte detta filter hjälper något! Det var upplyst snett uppifrån på bilen.

johnnynu skrev:
Ok för det verkar som inte detta filter hjälper något! Det var upplyst snett uppifrån på bilen.

Jag var tvungen att testa lite. Orkade inte gå ut o plåta racern, så jag tog en jag hade inne. Komplett med katt...:)

Kolla runt vänstra hörnen samt dörrar på hytten samt sidan på släpet. Klart mindre reflektioner med filter. Att ljusets vinkel spelar roll ser du på släpets tak. Mer reflektioner på bilden "Med" filter. Beror på att jag inte fysiskt tog bort filtret utan endast vred det till olika positioner mellan bilderna.

Belyst med vanlig läslampa snett uppifrån samt dagsljus från fönster till vänster.

Bilagor

• polfilter.jpg
    polfilter.jpg
    78.7 KB · Visningar: 350
Vandraren skrev:
Ett Hoya i det här fallet.

Läsvärt:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2000.htm

Ok. Det känns som det filtret jag köpte (3st för ca 250:- inkl frakt ifrån USA) var en billigare och sämre variant.

Känns inte som att det hjälper så mycket att ta bort reflektioner mer än att skydda linsen. Byter jag filtret märker jag inte någon som helst skillnad. Iså fall får jag fixa det som går i Photoshop.

johnnynu skrev:
Ok. Det känns som det filtret jag köpte (3st för ca 250:- inkl frakt ifrån USA) var en billigare och sämre variant.

Känns inte som att det hjälper så mycket att ta bort reflektioner mer än att skydda linsen. Byter jag filtret märker jag inte någon som helst skillnad. Iså fall får jag fixa det som går i Photoshop.

Kontrollfråga:
Du vet att du måste vrida polfiltret till du får den effekt du vill ha?

johnnynu skrev:
Känns inte som att det hjälper så mycket att ta bort reflektioner mer än att skydda linsen.

Men, låt för den skull inte filtret sitta kvar som linsskydd, då polfilter stjäl 1-2 exponeringssteg ljus helt i onödan. Bättre med ett UV- eller skylightfilter som skydd isåfall.

Bara ett tips!
/jer.

johnnynu skrev:
Nej det visste jag inte :(
Jag vrider på det tills det sitter bra.

Tack för tipset.

Ett polfilter består av 2 delar, en yttre filterdel och en inre gängad ring. Den yttre delen är lös och vridbar i förhållande till den inre gängade ringen.

Detta betyder ju dessutom att om ditt objektiv inte har innerfokusering så roterar frontlinsen och krånglar tilldet ytterligare.

Vandraren skrev:
Ett polfilter består av 2 delar, en yttre filterdel och en inre gängad ring. Den yttre delen är lös och vridbar i förhållande till den inre gängade ringen.

Detta betyder ju dessutom att om ditt objektiv inte har innerfokusering så roterar frontlinsen och krånglar tilldet ytterligare.

Ok men då får man vrida på det och försöka se på histogramet om det blir bättre resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar