Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Refigera om bilder i LR?

Produkter
(logga in för att koppla)

larssa99

Aktiv medlem
Jag fotar i raw importerar till LR där jag redigerar och sedan exporterar till jpg. Sedan brukar jag ta bort raw-filen. Men om jag då vill redigera någon bild mer så måste jag importera dom igen.

Hur gör ni andra?
Sparar ni alla raw-filer?
Går inte att skriva över en bild med samma namn om det är källfil?

Jag gör "tvärtom" :)
Fotar i RAW, importerar till LR, redigerar, exporterar de bilder jag ska använda till "något" som jpg. Gör detta "något" och kastar sen jpg-filen. Sparar alla RAW

Det där motsvarar att använda Camera Raw och göra en redigering. Sen slänga bort sidecar filen som beskriver dina ändringar.

Då tycker jag man helt missar styrkan med Lightroom. Att hålla reda på tusentals bilder och generera nya versioner efter behov tex mindre jpeg för webb, stora TIFF för redigering i PS, stora jpeg för print etc.

Det finns andra rawconverterare som kanske är bättre men smidigheten att ha LRs bibliotek är oslagbar.

Nej jag kastar aldrig en RAW. Ibland snubblar jag på halvfärdiga redigeringar i biblioteket och ser nåt nytt. Så gör jag en ny version och ibland blir det en bra bild från nåt man först ratat.

Jag kastar inga RAW heller (som inte är helt värdelösa eller finns i för många likadana versioner). Det kommer kanske nya versioner av LR där man kan få fram det där som inte gick i tidigare versioner t.ex.

JPG använder jag bara när jag ska visa bilder utanför LR (och dessa kan man sedan slänga eftersom man kan plocka fram nya jpg när man önskar). Bildsamlingarna som man tog ut kan sparas som samling i LR med lämpligt namn om man snabbt vill ta ut samma bilder vid ett annat tillfälle.

Jag har sparat bilderna i filmappar års- och månadsvis för att risken skall vara minimal att filer med samma namn hamnar i samma mapp (t.ex. när räkneverket i kameran börjat om igen).

Varje gång du redigerar och exporterar bilden från/till jpg så minskar kvaliteten.

I Lightroom kan du spara olika inställningar, kan inte på rak arm säga vad det heter, där du kan kalla tillbaka tidigare "fixeringar". Så behöver du inte ha alla jpg filer kvar.

Men jag spar raw filerna själv. Har en struktur där jag har en huvudkatalog raw som sedan delas upp i år - månad och jpg filerna exporterar jag till en liknande struktur eventuellt om jag vill skilja dom åt som serie.

Spara dina raw filer hellre än jpg filerna.

Ok, jag tackar för tipsen

Tror jag får tänka om då ;-)

Blir till att spara alla bilder i RAW-format redigera dom och bara exportera dom bilder jag skall använda till utskrift eller webben.

Men hur fungerar det om jag lägger bilderna på en extern hd. Redigerar i LR och sedan så kraschar datorn. Jag köper en ny dator som jag installerar LR på och sedan importerar bilderna från den externa hd som jag redan redigerat. Är RAW.filerna fortfarande redigerade eller ligger ändringarna bara i LR?

RAW är alltid helt orörda.

Ändringar finns bara I LR.

Du måste se till att ha en backup på din Lightroom-katalog, annars riskerar du att förlora din redigering. LR kan skapa backup själv varje dag tex.

Att ändringarna bara finns i Lightroom är en sanning med modifikation. I LR inställningarna kan man välja att alltid spara all ändringar direkt till xmp-sidecar filer. Då sparas ändringar förutom i LR även i en egen fil i samma mapp som raw-filen och med samma namn som raw men med filtypen .xmp. Man tappar något i prestanda med xmp filen.

Båda de lösningarna innebär en mycket mer komplicerad hantering av backup. Versionshantering kanske på flera ställen. Jag vill ha RAW orörda i sin egen katalogstruktur.

Jag kör utan sidecar, men backar upp katalogfilen (lrcat) på externa diskar regelbundet. Utgår från att mina redigeringar ligger i lrcat om jag behöver använda backupen. Rätt/fel?

Så om jag förstått det hela rätt och gör backup på katalogen som jag lägger på en extern hd. Så är alla ändringar jag gjort i Raw-filen sparad om något skulle hända. Rätt eller fel?

Ja, om du har backup på katalogfilen (filändelsen .lrcat) och har backup på din original RAW-filer så är du "safe".

För en total återställning av Lightroom vid en eventuell krasch behöver du också ha backup på dina presets (om du har några egna).

Så om jag förstått det hela rätt och gör backup på katalogen som jag lägger på en extern hd. Så är alla ändringar jag gjort i Raw-filen sparad om något skulle hända. Rätt eller fel?

Ja, jag tror att du är med. En liten synpunkt på ditt tankesätt (som kan tyckas petig, men är viktig för förståelse) är att du faktiskt inte gör några ändringar i RAW-filen. Det Lightroom (eller andra program för den delen) gör när du "redigerar" RAW-filer är att det skapar en lista med instruktioner av vad som skall göras med bilden beskriven i din RAW-fil när den exporteras till JPEG eller vad det nu kan vara.

Normalt sparas denna lista i Lightrooms katalog, i en sidofil, som metadata i dina DNG-filer (om du använder dessa) eller i en kombination av dessa.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto