Annons

Redovisning av bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

Axelll

Aktiv medlem
Hej,
Ett företag har snodd en bild av mig. Nu undrar jag hur jag ska ta betalt? Jag har ju ingen F-skattesedel som privatperson. Hur ska man sen redovisa det?

Tack för hjälpen!
 
Visst finns det något som heter något i stil med inkomster av hobbyverksamhet?

Ring ditt lokala skattekontor och fråga en handläggare. Du får förhoppningsvis mera klarhet där än här. De är hjälpsamma!
 
polisanmälan

Du kan ju alltid göra en polisanmälan, du blir då målsägaden och kan begära skadestånd om anmälan går till åtal. Det är ju ett brott mot upphovsrättslagen. Jag har själv en sådan anmälan liggande hos polisen sen i maj. Valde att göra så då jag inte kunde få fram vem som var ansvarig utgivare för sajten som snott min bild. Jag väntar med spänning hur polisen hanterar detta.

Helge
 
Skicka faktura tycker jag.

Överstiger inte summan 12 000 kr (om jag minns rätt) så behöver du ingen F-skattsedel.
 
Jag skulle inte rekommendera att skicka en faktura till ett företag på en tjänst/vara som företaget i fråga inte beställt utan att prata med en advokat först.

Som företagare förpestas man av en hel del bluff-fakturor där kreativa individer helt sonika skickar en faktura utan att jag har beställt något. Dom hoppas helt enkelt att den slinker genom och att jag betalar den utan att tänka så mycket på vad det är.

Väldigt många företagare gör en polisanmälan med automatik när sånt dimper ner i brevlådan.
 
Tja...

Jag hade först avancerat mig fram med en god attityd och frågat hur det kan komma sig att de publicerat min bild utan tillstånd. Det behöver ju inte vara företaget som snott bilden utan en person som utgett sig för att vara fotograf och sålt bilden till dem.

Det är tråkigt när det händer men att blanda in en för stor apparat i form av advokat och dylikt för en bild lär nog knappast löna sig.
 
Hej, jag antar att de tog bilden direkt från min hemsida. Dessutom finns min (c)-text på bilden med, men det går inte att läsa i den storleken som bilden visas på hemsidan.

Jag ska nog skicka en faktura:
10% av basbelopp: 3940sek
publicering av bilden: 1000sek
de skrev inte mitt namn under bilder: 1000sek

Dvs totalt 5940sek. Är detta en rimlig summa? Ska jag lägga till moms eller ej? Som jag sade tidigare, har jag ingen f-skattesedel.
 
Som privatperson utan näringsverksamhet ska du aldrig lägga på moms (eller, hobby i stor skala...?). Tänk också på att firman måste dra A-skatt från totalsumman.
 
Om du sedan redovisar det som hobbyinkomst, får du dra av kostnader i samband med hobbyn, typ film, kamerautrustning, blixtar, osv.... så spara kvitto.

Dock får man aldrig dra av mer än vad man tjänat

// Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.