Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

redigeringsprogram till mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Zzzz

Aktiv medlem
Finns det några bra redigeringsprogram till mac? Vet att det finns ps till mac, men jag har en version som bara funkar på windows och jag är inte jättesugen på att behöva köpa till en till. Eller tror ni att jag kan installera den i parallels? Jag har nämligen det på min mac.

Är total rookie när det gäller mac, har precis kommit över till denna nya intressanta sida av datorvärlden ;)

Hjälp?
 
Hejsan..

Välkommen till vårat paradis med fungerande datorer och liv utan virusprog. Ett liv med enkelhet och snabbhet och ett liv fullt utav beroende :)

Alla mer eller mindre kända redigeringsprog finns för mac. Själv har jag Photoshop, Lightroom och Capture NX.

Har du annat märke än Nikon slår jag vad om att även deras bildbehandlingsprogram finns med.

Hur programmen fungerar med parallels vet jag inte då jag inte använder det... Men va fan, det är väl bara att prova ?

mvh // johannes
 
Sven-Erik Nordenhed skrev:
I Parallels kör du ju Windows så det är ju bara att installera.

ok så med andra ord kan jag redigera inne i parallells, fasen vad smidigt, ska genast fixa detta tusen tack för hjälpen!

Båda två. ;)

Hur mycket jag gillar macen kan jag inte svara på än för jag har haft den mindre än en vecka... Men jag kan återkomma :)
 
Zzzz skrev:
ok så med andra ord kan jag redigera inne i parallells, fasen vad smidigt, ska genast fixa detta tusen tack för hjälpen!

Båda två. ;)

Hur mycket jag gillar macen kan jag inte svara på än för jag har haft den mindre än en vecka... Men jag kan återkomma :)

det gick dessvärre inte så smidigt märkte jag då min parallells var nån trial eller tidsbegränsad, så det får bli att sadla om och lära sig att redigera inne på osx.
Kommer nog bli tufft... men det kasnke räcker med cano digital professional så länge, så jag kan läsa, justera och konvertera raw filer.

Det får vara så tills jag fått kläm på det i alla fall.
 
Jag hade lagt pengarna på ett bildbehandlingsprogram till Macen i stället för på Parallels.
När man väl har skaffat sig en Mac så använder man bara Windows i absoluta nödfall... ;-)
Ge Macen lite tid så kommer du att förstå.
 
Zzzz skrev:
Vet att det finns ps till mac, men jag har en version som bara funkar på windows och jag är inte jättesugen på att behöva köpa till en till.
Om du har en (full)licensierad version till windows så borde det vara lätt löst genom att kontakta adobe för en konvertering till osx. Det är iof flera år och versioner sedan som jag bytte plattform från win till osx, men då var det både kostnadsfritt och lätt löst så har jag för mig. Kolla.
 
Re: Re: redigeringsprogram till mac

lottawe skrev:
Om du har en (full)licensierad version till windows så borde det vara lätt löst genom att kontakta adobe för en konvertering till osx. Det är iof flera år och versioner sedan som jag bytte plattform från win till osx, men då var det både kostnadsfritt och lätt löst så har jag för mig. Kolla.

oj ett utmärkt förslag! Tusen tack!
 
Om din Mac har Leopard finns programmet "Boot Camp" installerat. Skillnaden är att man måste starta om datorn om man vill köra Windows. Lite bökigare men mycket snabbare än att ha två OS igång samtidigt (som med Parallels).
 
Windows på mac fungerar utmärkt, men Lottas förslag är bäst (min personliga uppfattning), be adobe om konvertering av licensen från win till mac.
 
Akerstrom skrev:
Windows på mac fungerar utmärkt, men Lottas förslag är bäst (min personliga uppfattning), be adobe om konvertering av licensen från win till mac.

Om det går så är det det bästa alternativet. Jag har dock hört att det inte går.
 
Det är iof flera år sedan jag lyckades med det, men ganska säker är jag på att det fortfarande ska vara ok med andra fullicencer än typ studenticenser och så. Med studentlicenser ska det däremot vara värre.
 
När jag köpte min Mac med Intel-processor tänkte jag det skulle bli smidigt att även kunna köra Windows i datorn. Det blev aldrig så. Allt finns redan i OS X.

Installerar man Windows på datorn behöver man antivirusprogram även till en Mac.

Photoshop CS3 ser nästan identiskt ut på Mac och Windows. Det går fort att lära om.
 
iBoat skrev:
Om det går så är det det bästa alternativet. Jag har dock hört att det inte går.

Då har du hört fel, för min vän gjorde detta för typ 1 månadsedan. Har svårt och tro att de skulle ändra detta till nu
 
popnow skrev:
Då har du hört fel, för min vän gjorde detta för typ 1 månadsedan. Har svårt och tro att de skulle ändra detta till nu

Ok, jag ger mig i så fall. Då har trådskaparen ingen som helst anledning att installera Windows på sin Mac.
 
Lagringsmöjligheter: Aperture, Lightroom,

Bäst redigering PS, PS-elements

Gratisalternativ: Gimpshop

Vet inte vad för slags redigering du är ute efter men mitt bästa tips är att du laddar ner trialversion av aperture från Apples hemsida. Aperture kräver lite mer av datorn men när man håller på med foto är väl 2GB ram att rekommendera.
 
Den lättaste dator som jag har installerat Windows XP på är MacMini för att alla drivrutiner som du behöver till Windows finns på MacOS skivan.
 
Det grundas ju mer på Operativsysttemet Leopard som har de inbyggt, inte macen. Dock blir det självklart lättare att få allt att fungera på en macmini då den helt enkelt behöver mindre drivrutiner mot t ex en iMac, som till skillnad från macmini har bla iSight och grafikkort.
 
arahael skrev:
Lagringsmöjligheter: Aperture, Lightroom,
och iView Media Pro som är toppen om det är ren lagring snarare än möjligheten att redigera RAW direkt i samma program. Aperture tycker jag fortfarande känns lite onödigt seg för att ha arkivet i. Lightroom har jag öht inte testat, men iView som är väl testat för lagring här skulle jag kunna rekommendera varmt. Här finns möjligheten att ladda ner en gratis fullversion för att testa i 21 dagar: http://www.iview-multimedia.com/mediapro/iview-for-photographers.php
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.