Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

redigeringsprogram till mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: redigeringsprogram till mac

lottawe skrev:
Om du har en (full)licensierad version till windows så borde det vara lätt löst genom att kontakta adobe för en konvertering till osx. Det är iof flera år och versioner sedan som jag bytte plattform från win till osx, men då var det både kostnadsfritt och lätt löst så har jag för mig. Kolla.
Det fungerar fortfarande att göra så!

Gjorde samma sak ganska nyligen, tog visserligen ett par veckor.
Men visst funkar det :)
 
Rätt som ovanstående skriver. Det jag syftate på var dock integreratgrafikkort. Alltså inte ett grafikkort utan motsvarande grafikkretsar integrerade i modekortet, (om man nu kan uttrycka sig så)

Aperture är inte segt om du har ett ordentigt grafikkort och 2GB ram
 
arahael skrev:
Aperture är inte segt om du har ett ordentigt grafikkort och 2GB ram
Jo det är det (och även med betydligt mer ram ändå också.) I jämförelse med vad jag tipsade om är det mycket mycket segare t.o.m.

Vad jämför du med när du gör bedömningen att det inte är är segt?
 
lottawe skrev:
Tillägger att MacWorld för en tid sedan skrev om detta problemet med seghet de med i artikeln som de döpte till "Aperture 2 är seg som sirap" Den går att läsa här.
Kan nog hålla med om att Aperature är i segaste laget.
Visserligen är grafikkortet på min MacBook inte i häftigaste laget. Men jag har 4MB minne, och med 2,1 GHz C2D processor så borde det gå bra mycket fortare.
T.o.m. Lightroom, som kan vara rejält segt på vissa maskiner, är snabbt som blixten på min "burk".

Ett annat tips, för att "texta" och sortera bilder är Photo Mecanic. Nästan löjligt snabbt.
(Så vitt jag vet det program som renderar bilder snabbast av alla).
Används av många yrkesfotografer.
("Upptäckte" det efter att ha tipsats om det av Andreas Hillergren).
 
PerFogelberg skrev:
Jag kom på det själv. Min trådlösa router/skrivarserver är en dator utan grafikkort.

Finns troligen fler datorer utan grafikkort, än med.
Tänker på alla inbäddade system.

När det gäller webservar så är det väl ytterst sällan som det behövs någon form av grafikkort.
Men vid vissa tillfällen så kan det ändå vara ovärderligt.
(Själv hade jag stor nytta av det på en webserver där en uppgradering av mjukvara gick tokfel, så servern gick inte att komma åt utifrån).
 
danielsfrilansfoto skrev:

Ett annat tips, för att "texta" och sortera bilder är Photo Mecanic. Nästan löjligt snabbt.
En nyfiken fråga ifall att jag någon gång får för mig att droppa ytterligare ett Microsoftprogram;) Förhandsvisar det programmet alla filformat även från Illustrator, InDesign, html, doc o.s.v. också?

(Jag är så inkörd sedan länge på iView så jag knappt kollat annat för lagring. Extensis hade något jag kollade på PC-tiden visserligen, men det hör man sällan talas om mer och jag har glömt hur det var.)
 
Aperture är inte världens snabbaste program. Men 2.0 är MYCKET snabbare än den första versionen. Det som gör att den känns lite seg är att så fort man importerat en massa bilder så börjar den producera "previews". Det tar några minuter och efter det är programmet snabbt nog för att användas i såväl proffs-, som amatörsammanhang.

I Mac Book Pro med standard grafikkort och 4GB minne fungerar det snabbt och bra.
 
iBoat skrev:
Aperture är inte världens snabbaste program. Men 2.0 är MYCKET snabbare än den första versionen.
Där håller jag med dig;) men för arkivet är det fortfarande inte gott nog tycker jag. Sedan skijer nog tempot förutom beroende på datorn även beroende på hur stora bildfilerna är.
 
lottawe skrev:
En nyfiken fråga ifall att jag någon gång får för mig att droppa ytterligare ett Microsoftprogram;) Förhandsvisar det programmet alla filformat även från Illustrator, InDesign, html, doc o.s.v. också?

(Jag är så inkörd sedan länge på iView så jag knappt kollat annat för lagring. Extensis hade något jag kollade på PC-tiden visserligen, men det hör man sällan talas om mer och jag har glömt hur det var.)
Nej, det är till för bilder, men klarar nog praktiskt taget alla RAW-format som finns.

Dess största styrka är funktionerna för att arbeta med metadata.
Finns för både Mac & PC, kan köras som testversion i 20 dagar.

Själv använder jag det dels för att "tagga/texta" bilder, dels för att sortera det som ska sparas.
(Fotograferar en del sport, då blir det väldigt många exponeringar och mycket "skräp").

Sedan så kombinerar jag det faktiskt med Ligtroom (mest av den anledningen att jag gillar exportfunktionerna i Lightroom, samt att all redigering är "icke-förstörande").
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Där håller jag med dig;) men för arkivet är det fortfarande inte gott nog tycker jag. Sedan skijer nog tempot förutom beroende på datorn även beroende på hur stora bildfilerna är.

Ja visst beror det på bildfilerna också. Jag arkiverar inte i Aperture utan använder det som ett rent framkallningsprogram. Bilderna jag tar in (ca 50-150 st per dag) är Raw-filer från Nikon D3 och även de rullar på snabbt och bra.

Mina redigerade bilder hamnar till slut i en kund/projektmapp som sedan backas upp av Time Machine.

iView kanske är bättre på just arkiveringsdelen så jag ska testa programmet när jag får tid.
 
Tack för att jag fick veta innan jag laddade ner Daniel. (Jag är lika beroende av arkiv för bl.a. AI som för foto så då får det va.)

Och Mats, vi gör lika då:) För råhhanteringen kör jag också aperture. Det var just för att det tipsades om det till arkivering jag reagerade. Arkiveringen skulle jag aldrig stå ut med där. Och iVieW rekommenderar jag som sagt varmt. Och att testa är ju gratis i 21 dagar så.
 
Ok, Lotta!
För min nyfikenhets skull, vad är det du inte gillar i Aperture när det gäller arkivet?
 
iBoat skrev:
Ok, Lotta!
För min nyfikenhets skull, vad är det du inte gillar i Aperture när det gäller arkivet?
Bara att öppna programmet stressar mig nog. Råbehandling sitter jag med när jag själv väljer, men stänger sedan (för att lätt kunna köra flera av adobesuitens program och annat öppet utan något som segar onödigt mycket i bg) Arkivet behöver jag ofta och flera gånger om dagen komma åt snabbt för att jag lagrar kunders saker där också. Ringer någon vill jag inte sitta och vänta på att något jag inte vill ha öppet jämt ska sega sig redan i öppnandet alltså.

(Men råbehandlar gör jag gärna till nykokt kaffe, så då kan jag ju fixa sådant medan programmet öppnas och bilder importeras. Oftast är kaffet påsatt före programmet är klart.)
 
lottawe skrev:
Bara att öppna programmet stressar mig nog. Råbehandling sitter jag med när jag själv väljer, men stänger sedan (för att lätt kunna köra flera av adobesuitens program och annat öppet utan något som segar onödigt mycket i bg) Arkivet behöver jag ofta och flera gånger om dagen komma åt snabbt för att jag lagrar kunders saker där också. Ringer någon vill jag inte sitta och vänta på att något jag inte vill ha öppet jämt ska sega sig redan i öppnandet alltså.

(Men råbehandlar gör jag gärna till nykokt kaffe, så då kan jag ju fixa sådant medan programmet öppnas och bilder importeras. Oftast är kaffet påsatt före programmet är klart.)

Ok. Jag känner inte riktigt igen den segheten du beskriver. Men so what, man jobbar de de program man trivs med.

För det behov du beskriver använder jag Adobe Bridge i stället. Där kan i stort sett alla grafiska filformat förhandsvisas och möjligheten att dra in en bild eller en Ai-logga direkt från Bridge till Indesign tycker jag är praktiskt och snabbt.

Ett Mac-tips: (du vet säkert redan, men andra kan ha nytta av det) Markera ett gäng bilder i en mapp och tryck sedan på "space" (mellanslag) så får man förhandsvisning direkt och kan bläddra med hjälp av piltangenterna.
 
iBoat skrev:

Ett Mac-tips: (du vet säkert redan, men andra kan ha nytta av det) Markera ett gäng bilder i en mapp och tryck sedan på "space" (mellanslag) så får man förhandsvisning direkt och kan bläddra med hjälp av piltangenterna.


Attans så bra!
Det där hade jag inte aning om!
Tack för det tipset!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.