Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigerings program som tar Raw format

Produkter
(logga in för att koppla)

Artoz

Aktiv medlem
Jag vill börja fota i Raw format men har ju inget bildbehandlingsprogram som stödjer de. Vad använder ni. Eller tar nyare Photoshop dessa bildformat??

Tacksam för snabba svar.

Pluginet Adobe Camera Raw som följer med Photoshop, tar ju rawfiler från de flesta kamerorna, och den finns nog med redan i äldre versioner som CS och CS2.

Jag vet inte vid vilken version av Photoshop som raw började stödjas i men nu gör det det. Jag har CS3 och där sker behandlingen av råfilen i programmet Camera Raw. Annars finns det säkert en massa alternativa program. Ytterligare från Adobe är Lightroom.

Med stor sannolikhet medföljde programvara för att konvertera RAW-filerna med din kamera. Annars finns det ju ett antal konverterare som är gratis att hämta på nätet.

Det gäller bara att se till att programmet klarar av att konvertera RAW-filer från din kamera eftersom det finns skillnader mellan filerna beroende på fabrikat och modell.

Kolla http://www.rawtherapee.com/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar