Relativt det där. Ungefär som att fråga hur långt ett snöre är.
Men för att ringa in ett ungefär i grunden så kan vi väl säga att det krävs minst en dual core ~2,5Ghz, 2-4GB RAM och ett modernt grafikkort i 1000-2000kr klassen. Samt en hårddisk med minst 30% ledigt utrymme. En modern latop funkar också att använda.
Men detta är kanske ett minimikrav. Inget jag rekommenderar om man vill kunna jobba obehindrat. (jag har förvisso höga krav)
Ska du t.ex. jobba med flera videospår, 3-5st och kanske 3-4 ljudspår, samt lägga någon effekt och färgkorrigering på det så stiger givetvis kraven.
CPU och RAM är de två viktigaste faktorerna i videoredigering. h264 är avancerat och hårt komprimerat och är alltså tungt för CPUn att "packa upp" och spela upp i realtid.
Sen kommer grafikkort och hårddisk.
Det finns de som har olika tillverkare av dator men samma fysiska prestanda och ändå upplever skillnader i den upplevda prestandan. Så ovanstående är inte 100% av sanningen. Det gäller att man komponerar ihop hårdvarudelar på ett bra sätt som jobbar bra med Windows och mjukvaran.
Sen kommer redigeringsmjukvaran ha en betydande prestandafaktor också. Har du redigeringsmjukvara samt anpassad hårdvara så blir det givetvis märkbart bättre. Det finns flera program idag som gör jobbet bra, men till PC anser jag Premiere Pro CS5 ha den bästa prestandan mot h.264 formatet. Framförallt om du ha ett grafikkort som CS5 är optimerat för. Ett optimerat grafikkort med CS5 hjälper mycket vid effekter, uppspelning och färghantering. (ej rendering) Dock är PremierePro inte på något sätt billigt för en konsument.