Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera1920x1080 50p?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Jag skaffade för inte så länge sedan en ny videokamera (panasonic HC-V700) som kan filma i 1920x1080 50p. Formatet har ju funnits ett par år men finns det något redigeringsprogram för PC i konsumentprisklassen som hanterar det?

Jag testade i Pinnacle HD 14 men det gick inte alls. Som tur var hann jag göra testet innan jag filmade ett bröllop, som då fick bli i 50i istället. Segt som tusan att redigera trots mycket datorkraft, nästan som när Pinnacle Studio 10 kom och man försökte köra med 512 Mb minne. Men det gick till slut efter många sega krascher.

Hm, 50p? Menar du 1080p och 50 bilder per sekund?
Det räcker gott med 25 eller 30 bilder per sekund om du inte ska göra något med slow mo.

Jag kör med 1080p 30 fps och använder Adobe Premiere Elements. Fungerar utmärkt på en 3 år gammal dator. Jag kan rekommendera minst 8 GB internminne, det har jag.

Exempel på film jag har tagit med de inställningarna:
http://www.youtube.com/watch?v=aXZp5Vr3vxs

Hm, 50p? Menar du 1080p och 50 bilder per sekund?
Det räcker gott med 25 eller 30 bilder per sekund om du inte ska göra något med slow mo.

Jag kör med 1080p 30 fps och använder Adobe Premiere Elements. Fungerar utmärkt på en 3 år gammal dator. Jag kan rekommendera minst 8 GB internminne, det har jag.

Exempel på film jag har tagit med de inställningarna:
http://www.youtube.com/watch?v=aXZp5Vr3vxs

50p är väl 50 bilder i sekunden medan 50i "bara" blir 25 i sekunden?
25 räcker nog, det är riktigt, men det vore kul att kunna använda kamerans kapacitet fullt ut.

Sony Vegas har jag inte testat ännu. Jag får väl ge det en chans.

Minne har jag (16 GB) men det verkar som processorn inte hänger med i HD (i5 2,66 GHz).

Redigerade du filmen direkt från kameran? Det är något många tror man skall göra men så är det inte. Kameran komprimerar filmen mycket hårt vilket betyder att det kräver stora mängder datorkraft för att spela upp det och ännu mera för att redigera. Vanligen har kameran H.264 som inte är en redigerinskompression, det är ett distributionskompression. H.264 är en sk codec.

Alltså gör man något som heter transcode - dvs när man importerar filmen till videoredigeringsprogrammet så konverteras filerna till en annan komprimeringsmetod / codec som inte är lika hård och inte lika krävande. Det blir då lättare för datorn att redigera, filerna blir större (x4 - x10) men datorn behöver jobba mycket mindre för att hoppa fram och tillbaka i filmen och applicera effekter mm och redigeringsarbetet går snabbt och fint.

Använder man tex iMovie (finns bara för Mac) så kodas filerna vid import om till Apple Intermediate Encoding (finns bara för Mac den med). Andra videoredigeringssprogram NLE som de också kallas (Non linear Editing-program). En del tvingar dig inte och då kan man tror att det "går" att redigera i H.264, men även om det går så betyder inte det att man ska.

Det finns flera trådar här som jag skrivit i om containers och codes för att förklara vad det är, senast häromdagen.

Format vid filmning
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=146477

Man använder program som MPEG Streamclip för att göra denna transcoding (finns för Mac och Win), om nu inte videoredigeringsprogrammet man använder kan göra det själv. MPEG Streamclip har möjlighet att konvertera en bunt filmer på samma sätt (batch-mode).

Och som andra sagt, man filmar inte i 50p om man inte vill använda tex MPEG Streamclip till att göra snyggare slowmotion senare med materialet. Det blir inte bättre för ögat med 50p, vi gillar 24 eller 25 bilder per sekund. 24 för biograf och 25 i Europa för datorskärmar.

Det finns en bra videolektion på Vimeo om inställningar (länken går till en lektion i serien):

Det är den berömde Philip Bloom och en rolig flicka som jobbar på Vimeo (Amanda?), som visar hur man ställer in kameran:

Vimeo Video School / Lessons > Shooting video with a DSLR > Step 5: Camera Settings and Shooting Techniques
https://vimeo.com/videoschool/lesson/15/shooting-video-with-a-dslr

Med Sony Vegas är det inga problem att redigera 50p filmer direkt från Panasonic kameran, jag gör det hela tiden. Det är bara extra bekymmer (lagring, tid, organisation mm) att skapa "mellanfiler" om det inte behövs för att datorn är för långsam, men jag tror inte din dator är för långsam för enkel redigering. Jag kan använda min mobila i5/2.67GHz och det går bra, i tonade övergångar kan den ibland ha svårt att spela i full realtid i full upplösning, men sänker du preview upplösningen något går det fint. Med min 2 år gamla i7:a så är det fullt flyt i alla upplösninger även med flera lager av clip. Så prova först att använd kamerafilerna direkt, om det inte funkar så får man gå på "mellanfiler".

Man filmar visst i 50p även om man inte vill göra slowmotion. Det finns en anledning till varför SVT valde 720/50p istället för 1080/25p för sina HD sändningar! När det är mycket rörelse i bilderna så är 50p att föredra. Är det lugna rörelser fungerar 25p fint.

Jag skulle råda att alltid spela in i 50p med din kamera för det är den bästa kvaliteten från den kameran, sedan avgör du vid redigeringen om du vill använda 50p eller kasta bort varannan ruta och få 25p, eller göra fin slowmotion av det. Allt detta kan du enkelt göra inifrån Sony Vegas utan att använda tilläggsprogram.

En sak till, försök inte köra 30p i redigeringen när du har 50p i kameran. Håll dig till 50p eller 25p.

Förväxlar du inte slutartid och bildfrekvens nu?

Om ett objekt rör sig fort framför kameran så får du rörelseoskärpa både på 25 och 50 bilder per sekund om din slutartid är 1/50 sekund eller 1/100 dels sekund. Lite mindre rörelseoskärpa på det senare förstås.

Men om du kör 25 bilder per sekund med slutartid på 1/250 eller 1/500 så får du inte rörelesoskärpan, du får bildrutor med högre kvalitet som är skarpare och filmen ser snyggare ut. Som bieffekt slipper du hantera dubbelt så mycket data som du ändå inte skall ha.

Med 50 bilder per sekund fyller du kortet fortare, kan inte filma lika länge när du är ute och du binder ris för egen rygg då dina hårddiskar och lagringsmedia fylls fortare utan att ge någon praktiskt fördel och din dator får jobba mera när du redigerar.

50 fps är inte heller "högre kvalitet", det är bara flera bilder per sekund. Det ser inte snyggare ut, om man som sagt inte skall göra slow motion av det senare. Det är andra saker som avgör - har du tillräckligt med ljus, är bilden brusig, har du fått jello effect eller moariemönster i bilden osv osv. 50pfs är inte lösningen på någon av dessa problem.

Denna video, visar skillnaden mellan bilder per sekund och slutartid genom att filma tröjor på en takfläkt och sedan varierar man slutartiden för att se hur bilden blir:

Part 6: Shutter Speed & FPS on Vimeo
https://vimeo.com/19603537

Videon förklarar även varför man måste ha "dubbla bildfrekvensen som slutartid" (dvs 25 fps har 1/50 som minsta möjliga slutartid).

Två saker att tänka på vid filmning med DSLR. Även om stillbilden är på 12, 16 eller flera MP kommer kameran att ändå bara kunna använda ca 2 MP för videon. Alltså, bara en mindre del av alla MP går till video.

Olika kameror använder olika sätt att försöka minska dataströmningen. Se några exempel här.

Nikon och Olympus (Motion JPEG)
komprimerar varje enskild bild.
Är tyvärr mer förlustgivande än de andra sätten.

Canon MPEG-4GOP (Group Of Pictures)
komprimerar en grupp av bilder som en enhet.
Den första bildrutan sparas helt, de följande
bara som delinformation till den första.

Panasonic AVCHD GOP (Group Of Pictures)
komprimerar en grupp av bilder som en enhet.
Den första bildrutan sparas helt, de följande
bara som delinformation till den första.

Det innebär att det kan vara svårt att redigera i t.ex. GOP (Group Of Pictures) eftersom det bara är skillnaden mellan rutorna som finns där.

Jag brukar göra så att i min iMac med Final Cut Pro 7 lägga upp allt material på Timeline och redigera och korta ner, lägga till texter etc, MEN, när filmen är klar där så måste jag exportera den till en färdig film, förslagsvis då med Apple ProRes 422 HQ (eller LT eller Proxy) kanske i enstaka fall även i H.264.

Bäst kvalitet är givetvis Apple ProRes 422 HQ men det ger mycket stora filer, så oftast räcker det bra med LT eller Proxy. För att sedan skicka filmen med en DVD eller en sticka använder jag MPEG Streamclip (gratis och bra!).

Detta ämne är så stort att det skulle behövas en hel konferens för att täcka allt…

inte ska vi väl behöva en hel konferens för detta enkla trevliga ämne? :)

Tänkte bekräfta lite och länka till förstahandsinformation

Antalet bildrutor i sekunden, har inte så mycket med teknisk kvalité att göra. Möjligen om vi bara pratar om rörelser, om vi väljer att frångå slutartiden som självklart har en stor roll i hur bilden visas. Alltså 50p (dvs. 50 hela bildrutor) är trevligare att titta på än t.ex. 15p. Det blir lite hoppigt att titta på, men själva bilden, alltså en frame, är densamma. Så i övrigt har siffran inte mer med kvalité att göra. Det är istället om det är ett "p" eller ett "i" som gör att den tekniska kvalitén ändras. Men det är även här relativt beroende på vad bilden innehåller och om det är rörelser.

Teknisk kvalité mäts i huvudsak i bitrate och färgsampling. Vi skippar färgsampling nu, för annars är vi på den där konferensen.. Bitrate talar om hur mycket information det finns i bilden, dvs. om bilden är av hög teknisk kvalité, grovt talat. Det finns ju andra saker som exponering och fokus och sånt som påverkar också givetvis.
90% av alla som har problem med sina exporter från redigeringen, där man tycker att export-filen ser skräp ut så kan jag garantera att det bara är dåliga bitrate-inställningar.

Varför SVT sänder 720p kan de själva berätta om: http://www.svt.se/2.152197/1.2408782/expert
Och även de pratar om att progressivt är tekniskt bättre än interlaced.
Interlace är en odåga som stannat kvar pga. folk inte vågat frångå traditionen.
Intressant är att SVT är en av få där ute som valt 720p. Även våra stora sportkanaler kör 1080i även om EBU rekommenderar 720p som sändningsformat.

Att DSLR kamerorna bara använder 2Megapixel när det filmar gör inget, för HD är inte mer.
Nikons nyare kameror spelar idag in i h264 som 99% av alla andra. AVCHD och MPEG4 är i princip samma sak kvalitétsmässigt. AVCHD är generellt sagt h264 och bara en del av hela MPEG4-standarden.
Gemensamt för de flesta är att det är H264 som står för algoritmen. Sen att olika tillverkare döper formatet annorlunda och stoppar in filen i olika filformat mov vs mp4 etc. är bara kopplat till licenshantering och marknadsföring. ...till konsumenternas stora frustration kan vi nog vara överens om.

För att återgå till TS-frågan. Så nog går det att redigera 1920x108p50, men det är fruktansvärt mycket information som datorn ska i realtid packa upp och visa på skärmen. H264 är inte snäll mot datorn. Vill man förenkla det så göra man om formatet till ett mindre komplicerat, men då kommer hårddisken få lida istället, och så tar den massa tid förstås. Vad som passa bäst är lite individuellt skulle jag tro. Det är iaf bättre än att filma i 1920x1080i50

inte så svårt detta ju ;)

Tack för svaren så långt. Jag bör alltså helst konvertera till ett mera lättsmält format för datorn istället för vad som kommer ur kameran, men filma i progressive hellre än interlace.

I det här fallet hade jag bara ett par dagar på mig att testa den nya kameran innan "uppdraget". Sedan förväntades resultatet så snart som möjligt också. Jag brände ut både på BD och DVD, för DVD tyckte jag inte gav kameran rättvisa, men det kanske har med ovanstående bitrate att göra. Hur skulle egentligen ett optimalt flöde se ut för så bra DVD-resultat som möjligt av HD-material?

Om man gör en film i FCP (Final Cut Pro 7) går det att “lura” att bränna en DVD-skiva så den tror den är en BluRay-skiva istället. Kvaliteten är bättre men tyvärr kan man bara se den i en BluRay-spelare, inte i datorn. Alltså ett litet knep för att hålla ner kostnaden för en BluRay-skiva (om man så vill).

Vad jag menade förut med en konferens var, att bara att lära sig använda en DSLR-kamera tar rätt lång tid, lägg sedan till att lära sig allt om redigering och komprimering, så är man nog uppe i ett antal timmar.

Annars en mycket bra diskussion här, sakligt och intressant! Och lärorikt…

Tack för svaren så långt. Jag bör alltså helst konvertera till ett mera lättsmält format för datorn istället för vad som kommer ur kameran, men filma i progressive hellre än interlace.
Precis. Progressivt före interlaced. Det är alla överens om.

Konvertera clippen till ett sk. intermediate format som används under redigeringen (Apple Prores är vanligast i mac-världen. Någon PC människa får tipsa om motsvarande för PC). MPEG Streamclip är gratis och vanligast förekommande för konverteringen.

Kolla vimeo filmen ovan angående fps och shutter speed!!

Från vimeos video skola:
"The most common frame rates are 24, 25, 30, 50, and 60. Using 24 fps will give you a film look while using 50 or 60 fps will allow you to have great looking slow motion video by slowing it down in post production. For the same look you see on television shows or documentaries, use 25 or 30fps. Like any of your cameras settings, using and changing them is what will give you the best idea of what you like and what works best for you."
https://vimeo.com/videoschool/lesson/12/setting-up-your-dslr

Lägga till en sak.

En tumregel brukar vara att sätta slutartiden till 1/2xFPS dvs ifall du filmar i 25 FPS så blir slutartiden 1/50. Då får man fint "blur" eller sudd i snabba rörelser.
Men ibland så väljer filmaren att köra snabbare slutartider typ 1/2000 trots att de filmar i 25 FPS. Då upplevs filmen skarpare. Ett exempel på detta är filmen Gladiator.

Sedan frångår man tumregeln ovan när man ska filma slow motion. Då kör man högsta FPS (50 eller 60) och en snabb slutartid. Ett tips här är, om det går, ställa om kameran till NTSC och filma i 60 FPS. Då får man mer rutor att arbeta med om man vill undvika plugins som Twixtor som kan skapa en del "ghost" effekter.

Det du kan göra...i premier:

Gör en extra kopia av det filmade mtrl i media encoder i lågupplöst format typ 480p

Klipp film i 480P i premier, sedan när du är nöjd med detta så länkar du i premier till din/dina högupplösta filer...pang , du har dina klippta film med 50p.

Väldigt vanlig sätt att klippa även med feta datorer och tar ingen datakraft som i vanliga fall.

Jag kan köra 50/60p med 4 meg i ram på detta sätt;)

"Media encoder" finns det i Premier?

Gör det då samma sak som MPEG Streamclip?

Adobe Media Encoder är ett eget program som man får tillsammans med Premiere Pro (ME går inte att skaffa på annat vis). Det kan i princip allt som MPEG-streamclip kan och lite till, och med ett mycket bättre gränssnitt och användarvänlighet. Som vanligt går det alltid att tanka hem Premiere som trial och prova.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar