Med Sony Vegas är det inga problem att redigera 50p filmer direkt från Panasonic kameran, jag gör det hela tiden. Det är bara extra bekymmer (lagring, tid, organisation mm) att skapa "mellanfiler" om det inte behövs för att datorn är för långsam, men jag tror inte din dator är för långsam för enkel redigering. Jag kan använda min mobila i5/2.67GHz och det går bra, i tonade övergångar kan den ibland ha svårt att spela i full realtid i full upplösning, men sänker du preview upplösningen något går det fint. Med min 2 år gamla i7:a så är det fullt flyt i alla upplösninger även med flera lager av clip. Så prova först att använd kamerafilerna direkt, om det inte funkar så får man gå på "mellanfiler".
Man filmar visst i 50p även om man inte vill göra slowmotion. Det finns en anledning till varför SVT valde 720/50p istället för 1080/25p för sina HD sändningar! När det är mycket rörelse i bilderna så är 50p att föredra. Är det lugna rörelser fungerar 25p fint.
Jag skulle råda att alltid spela in i 50p med din kamera för det är den bästa kvaliteten från den kameran, sedan avgör du vid redigeringen om du vill använda 50p eller kasta bort varannan ruta och få 25p, eller göra fin slowmotion av det. Allt detta kan du enkelt göra inifrån Sony Vegas utan att använda tilläggsprogram.
En sak till, försök inte köra 30p i redigeringen när du har 50p i kameran. Håll dig till 50p eller 25p.