Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera1920x1080 50p?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med Sony Vegas är det inga problem att redigera 50p filmer direkt från Panasonic kameran, jag gör det hela tiden. Det är bara extra bekymmer (lagring, tid, organisation mm) att skapa "mellanfiler" om det inte behövs för att datorn är för långsam, men jag tror inte din dator är för långsam för enkel redigering. Jag kan använda min mobila i5/2.67GHz och det går bra, i tonade övergångar kan den ibland ha svårt att spela i full realtid i full upplösning, men sänker du preview upplösningen något går det fint. Med min 2 år gamla i7:a så är det fullt flyt i alla upplösninger även med flera lager av clip. Så prova först att använd kamerafilerna direkt, om det inte funkar så får man gå på "mellanfiler".

Man filmar visst i 50p även om man inte vill göra slowmotion. Det finns en anledning till varför SVT valde 720/50p istället för 1080/25p för sina HD sändningar! När det är mycket rörelse i bilderna så är 50p att föredra. Är det lugna rörelser fungerar 25p fint.

Jag skulle råda att alltid spela in i 50p med din kamera för det är den bästa kvaliteten från den kameran, sedan avgör du vid redigeringen om du vill använda 50p eller kasta bort varannan ruta och få 25p, eller göra fin slowmotion av det. Allt detta kan du enkelt göra inifrån Sony Vegas utan att använda tilläggsprogram.

En sak till, försök inte köra 30p i redigeringen när du har 50p i kameran. Håll dig till 50p eller 25p.

Hej.

Kan du tipsa mig om inställningar i Vegas?

Jag får omöjligen till det.
Snabba rörelser i filmen blir hackiga. (Däremot blir statiska sekvenser nästa alltid OK hur man än gör)

Kameran är Panasonic HDC SD90. Levererar både 50i och 50p.
Jag har kört alla möjliga templates i propereties och provat med olika renderingar.
Jag har hämtat filerna till Vegas direkt från SD-kortet eller från hårddisken via HD writer (medföljande program till kameran)

När jag spelar upp filmerna i kameran till TV'n så blir rörelserna mycket fina. Både i 50i och50p.
Men givetvis vill jag redigera filmerna och spela upp i datorn eller med mediaspelare till TV.

Tacksam för hjälp med detta problem som jag brottats med allför länge och alltför sent på kvällarna.

J O

Puff.
Någon som har förslag till lösning?

Först och främst... det finns ingen 50i / 50p grej... 50 är bilder per sec. i/p är hur dessa bildrutor är uppbygda... och har inget med varandra att göra 1080p50 är mera rätt ;)

Men förmodligen handlar det om att din dator inte riktigt klarar av att spela upp dem. Ta en 1080p50 och rendera den som kanske 720p50 och spela upp, det gör det enklare för datorn.

Sen vill du bara köra p-rutor om du har snabb action som tex go-cart eftersom i bara tar halva bildrutor åt gången, vilket gör att en gocart hinner flytta på sig om än marginellt mellan rutorna och det blir mycket mycket hackigare vid uppspelning...

Det är olika beteckningar i olika program. En del program säger faktiskt 50i.
Problemet är också att jag provar olika renderingar bl.a 720-25p.

Det finns ingen rendering 720-50p i Vegas.

Det finns olika templates t.ex 1080-50i och 720-50p.

Enligt manualen ska man välja den template som man senare vill rendera i.

Jag har också en ny mediaspelare som bör klara av äkta HD till TV'n.
(Att min dator är out of date och inte klarar av att visa 1080 vet jag)

Men jag tycker att det borde gå att få fram filer som spelar upp i mediaspelaren lika bra som kameran gör det från originalen. I annat fall borde det gå att göra det i ett mindre format som 720.

Ni som har Vegas, flyter rörelserna på i preview-fönstret eller blir det suddigt och hackigt?

MVH J O

Jan Olof, här kommer lite info hur jag sätter upp om jag vill ha 50p i vegas. Nu använder jag vegas pro, men tror att inställningarna är likadana i movie versionen.

Först kan du använda fliken utforskaren för att se vad du har för innehåll i din fil. Det skall stå 50.000 fps progressive om du verkligen har en äkta 50p fil. På bilden syns en fil från min panasonic sd700
info.jpg

Inställningarna för projektet skall se ut som bilden nedan visar. viktigt är field order: Progressive och framrete: 50
project.jpg

På min bärbara 2GHz har jag en fin preview i högsta upplösningen, men om jag gör övertoningar mellan klipp behöver jag ibland gå ner i upplösning. På preview fönstret så kan man välja kvalitet genom dropdown boxen ovanför previewfönstret. Välj preview->half, men om det fortfarande är hackigt prova med preview -> quarter
preview.jpg

Så till renderingen. I min version fanns det ingen färdig template som matchar 50p i en mp4 container så jag bar valde en existerande och gjorde customize på den. Välj customize template i första dialogrutan
render1.jpg

Då skall du få upp ett nytt fönster som ser ut så här. Se till att Field order är progressive och att frame rate är 50. I min fanns inte 50 som ett alternativ i listan, men man kan bara skriva in det med siffror och köra så blir det det man skriver in. Du kan sedan också ändra namnet på templaten högst upp och sedan trycka på spara så har du gjort en ny template till nästa gång.
render2.jpg

Jag hoppas verkligen att dialogrutorna ser ungefär likadana ut i din version så att detta kan vara till någon hjälp.

Funkar!

Tack Mårten för ditt engagemang och utomordentliga information.

Nu blev det skillnad när jag renderade en testsnutt med bilar i hög fart.
Det såg bra ut så väl i datorn som på TV'n.
Det blir till att alltid köra i 1080-50p med kameran fortsättningsvis när det är snabbare tempo än lunk i motivens rörelser.

Det är skönt när man kan få hjälp av kunniga här FS som vet vad de talar om.

MVH J O

Glömde säga att du när som helst kan hoppa mellan 25p och 50p i projektinställningarna. Om du kör i 25p och kameramaterialet är i 50p så skall vegas automatiskt kasta varannan bildruta. Men ibland har jag fått defekter i rutorna ändå, det har då berott på att vegas försöker göra någon magisk resampling, men det kan man slå av genom att högerklicka på klippet och välja properties. I dialogrutan väljer man då disable resample.
clippropdisable.jpg

Om nu filmen du klipper inte behöver 50p för snabba rörelser i filmen så är 25p tillräckligt bra för det mesta och då får du fördelen att kunna köra slowmotion på en del klipp, kan se riktigt snyggt ut.

I vegas ställer du då in prejektet på 25p och lägger dina klipp på tidslinjen som vanligt. De klipp som skall gå i normal hastighet gör du inget med (om inte det kommer konstiga bildrutor, se tidigare inlägg). De klipp du vill ha i slowmotion högerklickar du på och väljer properties. Du får då en dialogruta (samma som tidigare för att ta bort resample) där du kan ange playback rate. Om kameran ger 50p och du har 25p på tidslinjen så skall du ang 0,5, alltså spela upp detta klipp med halv hastighet. Det är också bra att välja disable resample för att inte vegas skall försöka sig på några magiska rutor.
clippropslowmo.jpg

När man klickat ok så behöver man dra ut klippet på tidslinjen eftersom det nu blivit dubbelt så långt när man spelar det hälften så snabbt.

I detta fall får man mycket hög kvalitet på slowmotion eftersom man enbart använder faktiska rutor som existerar. Man kan också välja andra värden på playback rate, tex 0,25 för att få det att gå en fjärde del så fort, men då måste man tillåta vegas att göra resampling (välj force resample) eftersom varannan bildruta inte finns och måste då skapas magiskt av vegas. OBS Detta är inte vegas starka sida (att skapa rutor som inte finns) så resultatet är varierande, men kan duga vid vissa tillfällen. Det finns andra specialprogram som är bättre på detta.

interlaced-plågan

Glömde säga att du när som helst kan hoppa mellan 25p och 50p i projektinställningarna. Om du kör i 25p och kameramaterialet är i 50p så skall vegas automatiskt kasta varannan bildruta. Men ibland har jag fått defekter i rutorna ändå, det har då berott på att vegas försöker göra någon magisk resampling, men det kan man slå av genom att högerklicka på klippet och välja properties. I dialogrutan väljer man då disable resample.
Visa bilaga 126302

Hej igen.
Det har gått några dagar nu utan tid för redigering. På att igen.

Tack Mårten för dina utmärkta inlägg.

Kanske kan jag få hjälp med en följdfråga.
Jag vill rendera några av mina första filmer som är i 1080/50i från hårddissken.
De som är sparade via HD writer heter *.m2ts men de som jag kopierat från minneskortet heter *.MTS. Om det är någon skillnad på filerna (som HD writer möjligen gjort) vet jag inte.

Har du förslag på rendering i Vegas.

I properties jag har testat främst template "HD 1080-50i" i rate 25(PAL).
Sen har jag testat många av de förvalda renderingarna.
T.ex fungerar "internet HD 720p .mp4" hyfsat så länge det är lugna rörelser i bilden.
(Den har jag använt tidigare till youtube och med filer från Canon EOS 7D)

Men går det att trixa i renderingen på något sätt för att slippa hackiga rörelser och dubbla konturer i rörliga bilder?

MVH J O

Tyvärr är jag inte bra på interlaced material och bra arbetsgång för det. Har med näbbar och klor alltid försökt undvika det, så jag har faktiskt inte ett enda filmklipp med interlaced video.

Hoppas någon annan kan ge bra råd i frågan.

Tyvärr är jag inte bra på interlaced material och bra arbetsgång för det. Har med näbbar och klor alltid försökt undvika det, så jag har faktiskt inte ett enda filmklipp med interlaced video.

Hoppas någon annan kan ge bra råd i frågan.

Klokt!
Jag borde också undvikit "sammanflätade" rutor från början.
Det går att leva med de snuttarna jag har som är hackiga i interlaced även om kvaliteten kunde varit bättre.

Dags att gå vidare med p-rullar mao.

J O

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar