Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera studiobilder

Produkter
(logga in för att koppla)

nina84

Aktiv medlem
Hej på er duktiga människor!

Redigeringen är min svaga sida... Så nu behöver jag er hjälp.

Jag fotar en del barnbilder i studio och vill ha kritvit bakgrund. Tänk er bilderna här: http://www.lailavillebeck.com/Portfolio/Baby

Jag får inte riktigt till det. Min ljussättning (två blixtar mot bakgrunden, en från varje sida) gör visserligen bakgrunden vit, men ojämnt vit.
Hur kan jag i efterhand redigera dessa bilder som jag har tagit så att jag får bakgrunden jag önskar?
Jag har tillgång till photoshop och lightroom.

Här är några av mina exempelbilder. Hoppas ni har några bra tips :)

Bilagor

• loven.jpg
    loven.jpg
    10 KB · Visningar: 1,027
  • summestimest.jpg
    summestimest.jpg
    8 KB · Visningar: 1,028
Är blixtarna symmetriskt placerade eller står den ena eller andra närmare eller är olika vinklad?
Det ser ut som att blixten till höger slår hårdare är den vänstra.

Här kommer en ganska lång forumtråd som behandlar ämnet om ljussättning i studio. Har inte läst allt själv, men det är ganska många som har länkat till den tråden på andra fotosidor.

http://www.modelmayhem.com/po.php?thread_id=96872&page=

Hej på er duktiga människor!

Redigeringen är min svaga sida... Så nu behöver jag er hjälp.

Jag fotar en del barnbilder i studio och vill ha kritvit bakgrund. Tänk er bilderna här: http://www.lailavillebeck.com/Portfolio/Baby

Jag får inte riktigt till det. Min ljussättning (två blixtar mot bakgrunden, en från varje sida) gör visserligen bakgrunden vit, men ojämnt vit.
Hur kan jag i efterhand redigera dessa bilder som jag har tagit så att jag får bakgrunden jag önskar?
Jag har tillgång till photoshop och lightroom.

Här är några av mina exempelbilder. Hoppas ni har några bra tips :)

1. Gå över maskläge. Det gör du enklast genom att trycka på Q-tangenten, bara Q inga modifieringstangenter.
2. Välj övertoningsverktyget och och se till att du har svart som förgrundsfärg och vitt som bakgrundsfärg och att du har den vanliga övertoningen vald, dvs från förgrund till bakgrund.
3. Klicka på vänster sida, håll musknappen nedtryckt och dra till högra sidan. Du har skapat en mask som tonar från vitt till svart.
4. Gå tillbaka till markeringsläget genom att trycka Q igen.
5. Lägg på ett justeringslager av typen Kurva eller Nivåer. Dra i den vita triangeln till dess att din högra sida blivit lagom ljus.

Blixtkonfiguration kan jag ingenting om. Men om du menar det faktum att vitbalansen är fel i bilderna så kan jag hjälpa dig. Enkel lösning är att öppna bilden i photoshop tryck CTRL+M för Curves och välj gråpunkt eyedroppern. Klicka någonstans där det ska vara vit/svart/gråskala. Klicka runt på några ställen för att hitta en bra nyans. Går såklart även att sätta ut testpunkter på bilden och titta på siffrorna. Ställa in hudfärgen skulle nog också ge bra resultat.

Man kan vara extremt noga med blixtarnas styrka och placering men ändå få det ojämnt. Omgivningen kan t ex "äta ljus" på ena eller andra sidan, dagsljus kanske finns från något håll, etc.

Ett sätt är att frilägga bilden, vet inte nivån på dina PS kunskaper men ofta fungerar det mycket bra att använda motivet för att göra en friläggningsmask. Stefans tips är bra när man vill jämna ut utan att frilägga.

De här är frilagda:

Bilagor

• sandra_0001_Layer 0.jpg
    sandra_0001_Layer 0.jpg
    61.6 KB · Visningar: 794
  • sandra_0000_Layer 1.jpg
    sandra_0000_Layer 1.jpg
    63.8 KB · Visningar: 770
När jag fotade i studio och bakgrunden inte blev jämt vit så brukade jag i Camera RAW, måla med exponeringspenseln där det behövdes. Resultatet blev ofta mycket bra, men det kan vara lite knepigt t ex vid håret eller liknande.

Ett snabbt och enkelt sätt!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto