Annons

Redigera musiken i Proshow

Produkter
(logga in för att koppla)

Östergård

Aktiv medlem
Jag håller på och provar Proshow Gold.
När jag lägger in ett musikstycke, vill jag kunna tona ut den på valfritt ställe, för att sen fortsätta med nästa låt som passar till just dom bilderna, m.a.o. jag vill kunna klippa i musiken!
Någon som vet om det går, och hur man gör?
 
som ex ljudredigerare kan vill jag varmt rekomendera Sony Soudforge 7.0 Ett klockrent program som är enormt kraftfullt men lika enkelt att använda som MS Paint. Tar inte måga minuter innan man lär sig fade, cross mix Channel mix o allt sådant
 
jao, men det är väl en vanlig ljudfil?

Fixa musiken bara i pgorgammet, spara i MP3 eller Wav elelr vilket format det nu är du vill ha det i...
Det är som Photoshop fast för ljud istället...

Nu kan jag inte det programet du refererar till, men sålänge du inte kan få upp ljudet i en separat editering så har jag svårt o tro att du skulle kunan göra redigeringar i ljudet.. möjligtvis styra hur länge ljudspåret ska låta...och när nästa ska spelas upp
 
Jag vet att jag kan göra detta i separata program, det vore bara så mycket enklare om man kan göra det direkt i bildvisningsprogrammet, funktionen finns i enklare och billigare bildvisningsprogram så jag hoppas att den finns även i detta.
Tack ändå för visat intresse
 
Hej Göran !
Jag har gjort bildspel på alla mina gamla inscannade dia med hjälp av ProShow Gold.
Detta programmet gör ett mycket pra resultat.
För att göra det enkelt brukar jag börja med att markera alla bilderna och köra slumpvis valda övertoningar.Dra därefter ner mp3 låtarna i listen, lägg inte in för många låtar på en gång utan att testa först ! Gå sedan in på audiofliken och välj sync show to audio.Du bör ha minst 3sec. mellan bilderna, annars fyll på med en låt i taget till du blir nöjd. Klicka därefter ok occh bränn din DVD :)
 
Visst går det att tona ut/in på valfritt ställe. Har inte tillgång till programmet nu så jag kan inte tala om exakt var detta sker men jag har gjort sådana presentationer med flera låtar där jag tonar ner en låt för att sedan tona upp nästföljande...

Om du lägger till dina ljudspår och sedan dubbelklickar på ett av dessa kommer du in i "editmode". Där kan du få upp en waveform för varje låt och där styra fade in/out...

Hoppas det hjälper...

/Marcus
 
Producer är nog en proffsigare variant.
Jag får visserligen inte upp nån vågform när jag dubbelklickar, men jag får möjligheten att göra det jag efterlyste.
 
Ett enkelt sätt att få låten att börja där man vill är att dra låten till en speciell bildruta.

Då börjar den låten precis på den rutan. Sen får man välja fade in/ fade out och om musiken ska fortsätta även till följande bilder...

Det tycker jag är enklare än att dra alla musiken till den där raden under bilderna...

...hoppas du förstår vad jag menar...

(jag har proshow gold)
 
Jag håller som bäst på att utvärdera ProShow Gold inför ett eventuellt köp.

Hittills tycker jag om programmet. Betydligt bättre än Windows Movie Maker. Jag kan markera flera bilder eller enstaka bilder och ge ett numeriskt värde för visningslängd. Likaså för längd på övertoningar etc.

Men det finns en väsentlig skillnad och nackdel. Det tycks inte gå att få en ljudlinje som visar hur musiken "ser ur". Då är det svårt att lägga in bildväxlingar i takt med musiken. Eller har jag missat någon funktion?
 
Hej Michael.
Du kan ju lägga in musik på två sätt, dels genom att dra musikfilen till fältet under bilderna, eller direkt på en bild. Lägger du ljudfilen på tidslinjen ser du hur lång filen är i minuter o sekunder, dubbelklicka på tidslinjen med musikfilen så får du upp en redigeringsruta där du i fältet "end time" skriver i den längd du vill ha på musiken, du får lov att räkna om till sekunder.
Drar du musikfilen till bilden, spelas den enbart till den bilden, men du kan göra likadant här för att bestämma om du vill att musiken skall vara längre.
Lycka till.
 
Problemet är att jag vill ha exempelvis 2 minuter musik med en viss struktur eller rytm och sedan lägga in ett antal bilder som växlar i takt med rytmen i musiken.

Teoretiskt skulle man kunna öppna musiken i ett enkelt redigeringsprogram och läsa av tiden för varje takt eller rytmslag oc sedan numeriskt bestämma bildväxlingarna. En aning omständigt!

Det är synd för programmet verkar mycket bra i övrigt. Finns det andra bra program med liknande funktioner men där man ser musikens struktur ungeför som i ett musikredigeringsprogram?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.