stone
Aktiv medlem
haze skrev:
I mina PH7or har det aldrig varit fler är 255 (kolla dina kanaler så kanske du har det med).
0-255, det är 256 nyanser det...
Tack för tips. Jag lämnar det mesta vi gör på tryck, just därför är detta intressant. Vad har vi för nytta av detta?
Vi hade rullscanners stora som hus (länkade till rippar) för bara 8-10 år sedan med lägre upplösning än vad min minolta har idag.
I den scannades bilder som satt i dåtida foto och andra glassiga fackpresstidningar.
Trumscannrarna vill jag minnas kunde spotta ur sig bilder med enorm upplösning. Dessutom var operatörerna i regel duktiga och kunde redan i inscanningen kompensera kurvor/nivåer/uppskärpning beroende på vad bilden skulle användas till.
Har bilderna fler färger idag?
Hade ni snackat om förbättrad skärpa så är jag j..t intresserad.
Tror dagens 6-färgstryck kan representera större gamut än de gamla CMYK ja.
Skärpan beror väl mycket på rastertätheten, och den har ju även den ökat, samt att man kan köra med stokastiska raster (åtminstone sågs det som framtiden förut). Sen kan jag tänka mig att olika typer av skärpningsmetoder (mängd oskarp mask, tex) kan slå olika vid olika tryckmetoder.
Men jag har en bestämd känsla av att produktionskedjan ännu inte klarar 48/64-bit data än (jag har dock inte sysslat med tryck på många år)
Hör med ditt tryckeri om det blir bättre med 48/64-bit tiff och deras färgprofiler. Eller ni kanske kör PDF? Jag vet inte hur mycket moderna PDFer klarar av...