Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

redigera i 16-bitarsläge

Produkter
(logga in för att koppla)
haze skrev:
I mina PH7or har det aldrig varit fler är 255 (kolla dina kanaler så kanske du har det med).

0-255, det är 256 nyanser det...

Tack för tips. Jag lämnar det mesta vi gör på tryck, just därför är detta intressant. Vad har vi för nytta av detta?
Vi hade rullscanners stora som hus (länkade till rippar) för bara 8-10 år sedan med lägre upplösning än vad min minolta har idag.
I den scannades bilder som satt i dåtida foto och andra glassiga fackpresstidningar.

Trumscannrarna vill jag minnas kunde spotta ur sig bilder med enorm upplösning. Dessutom var operatörerna i regel duktiga och kunde redan i inscanningen kompensera kurvor/nivåer/uppskärpning beroende på vad bilden skulle användas till.

Har bilderna fler färger idag?
Hade ni snackat om förbättrad skärpa så är jag j..t intresserad.

Tror dagens 6-färgstryck kan representera större gamut än de gamla CMYK ja.

Skärpan beror väl mycket på rastertätheten, och den har ju även den ökat, samt att man kan köra med stokastiska raster (åtminstone sågs det som framtiden förut). Sen kan jag tänka mig att olika typer av skärpningsmetoder (mängd oskarp mask, tex) kan slå olika vid olika tryckmetoder.

Men jag har en bestämd känsla av att produktionskedjan ännu inte klarar 48/64-bit data än (jag har dock inte sysslat med tryck på många år)

Hör med ditt tryckeri om det blir bättre med 48/64-bit tiff och deras färgprofiler. Eller ni kanske kör PDF? Jag vet inte hur mycket moderna PDFer klarar av...

stone skrev:
0-255, det är 256 nyanser det...

Ja, nu är det ju så att vitt inte innhåller många nyanser. Svart kan man ju säga är en nyans. Vitt och svart räknas överhuvud taget inte som färger. Vitt är alla färger samlade. Svart är mörker.

stone skrev:

Trumscannrarna vill jag minnas kunde spotta ur sig bilder med enorm upplösning. Dessutom var operatörerna i regel duktiga och kunde redan i inscanningen kompensera kurvor/nivåer/uppskärpning beroende på vad bilden skulle användas till....

Skrev just att VI hade trumscanners. Jag nämde också upplösningen.

stone skrev:

Tror dagens 6-färgstryck kan representera större gamut än de gamla CMYK ja.

Skärpan beror väl mycket på rastertätheten, och den har ju även den ökat, samt att man kan köra med stokastiska raster (åtminstone sågs det som framtiden förut). Sen kan jag tänka mig att olika typer av skärpningsmetoder (mängd oskarp mask, tex) kan slå olika vid olika tryckmetoder.....

Gamla cmyk? 6 färgstryck är vanlig cmyk samt exv 2 pms färger. Vad menar du?

Rätt, skärpan beror på rastertätheten. En fackpresstidning trycks vanligtvis i 150 linjer, finare upp runt 200. Det här gäller då offsettryck. Övriga tryckmetoder är ganska ovanliga.
Ang raster så är det en helt annan bag.
Idag körs plåten direkt i pressen.
Däremot kan de som har äldre PH påverka UCR inställningarna för att minska tryckets färgmängd.

stone skrev:

Men jag har en bestämd känsla av att produktionskedjan ännu inte klarar 48/64-bit data än (jag har dock inte sysslat med tryck på många år)

Hör med ditt tryckeri om det blir bättre med 48/64-bit tiff och deras färgprofiler. Eller ni kanske kör PDF? Jag vet inte hur mycket moderna PDFer klarar av...

Olika tryckerier har olika profiler, PDF blir vad man skapar den till. Vi använder bägge metoderna.

Min fråga kvarstår dock, blir bilderna bättre?

Senast ändrad:
haze skrev:
Ja, nu är det ju så att vitt inte innhåller många nyanser. Svart kan man ju säga är en nyans. Vitt och svart räknas överhuvud taget inte som färger. Vitt är alla färger samlade. Svart är mörker.

Jaja, 256 nivåer då. Om svart och vitt är färger kan man ju debattera länge.

Skrev just att VI hade trumscanners. Jag nämde också upplösningen.
Att den var sämre än din minolta ja. Jag skrev att jag mindes att den var mycket hög.

Gamla cmyk? 6 färgstryck är vanlig cmyk samt exv 2 pms färger. Vad menar du?
Tex Pantone Hexachrome.
Istället för att separera till CMYK, separerar man och trycker i 6 färger (CMYKOG, där CMYK inte riktigt är "gamla" CMYK), och får därmed större gamut.
se http://www.pantone.com/products/products.asp?idArea=6&bShowProducts=0

Rätt, skärpan beror på rastertätheten. En fackpresstidning trycks vanligtvis i 150 linjer, finare upp runt 200. Det här gäller då offsettryck. Övriga tryckmetoder är ganska ovanliga.
Ang raster så är det en helt annan bag.
Idag körs plåten direkt i pressen.
Antar att du menar att man printar direkt till plåt. Man har alltid kört plåten i pressen ;-)

Däremot kan de som har äldre PH påverka UCR inställningarna för att minska tryckets färgmängd.
Det kan du med nya PS med. UCR/GCR/Dot gain etc.
Se Color Settings->Custom CMYK

Olika tryckerier har olika profiler, PDF blir vad man skapar den till. Vi använder bägge metoderna.
Frågan är om PDF förmår att bevara 48-bit färginformation fram till RIPen.
Det finns ju PDF-variant avsedd för tryck; PDF extreme, kanske den har någon intressant funktion för detta.

Min fråga kvarstår dock, blir bilderna bättre?
Ja det får man verkligen hoppas. Nån tryckare/prepressare som vill kommentera?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto