Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera flera bilder "samtidigt" i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

jontemannen

Aktiv medlem
Hej!
Sitter med drygt 100 bilder som ska ljusas upp. Fotograferade från helikopter och råkade på slutet komma åt exponeringskompensationen så många bilder blev mörka.
Kan man enkelt markera alla och köra samma redigering?

//Jonas
 
Har använt Lightroom till sådant, redigerat en bild, kopierat dom inställningarna till resten av bilderna sedan tagit bild för bild och gjort lite småjusteringar. Mycket smidigt!
 
Som sagt, lightroom är smidigt för sånt. Likaså bridge. Men är bilderna i jpg-format rekommenderar jag att spela in en action och sedan köra image processor på bilderna och välja den action du tidigare har spelat in.
 
Ett annat sätt är att göra en action i PS med den ljusförändring du vill göra och sedan använda Batch-funktionen, beroende på hur du ställer in den kan du exempelvis välja att köra vald action på samtliga bilder i en mapp eller de bilder du har öppna i PS. Batch ligger under File->Automate.
 
Åh precis vad jag ville veta! Kollade in batch men förstod inte så mkt... Nån som vet om det finns nåt steg för steg eller om någon snäll själl vill berätta? :)

Jag ska bara lägga på lite skärpa på alla bilderna.
 
Öppna EN bild i ACR och ställ in lämplig skärpa. Kopiera sen inställningarna i Bridge ( på Mac tex så Controlklickakar man och får fram en meny med Developer Settings>Copy Settings ) , markera sen ALLA bilderna och Developer Settings>Paste Settings. Klart.
 
Du kan öppna JPG i ACR och göra samma sak om du inte har en väldigt gammal version av PS.

Fast om man vill kunna titta på dem justerade någon annanstans än i Bridge/Photoshop så måste man köra ut dem till nya jpeg sedan iom att själva bilden inte ändras utan det läggs på inställningar precis som på råfiler. Viktigt att komma ihåg, annars kan man bli snopen när man upptäcker att de inte alls ser ut som man tänkt sig på en annan dator.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.