Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera bilder på laptop - Ljusskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Jens.L

Medlem
Hej

Jag har en Fujitsu Siemens laptop med en 17" widescreen skärm och den är väldigt ljus. Så ofta när jag redigerar bilder på min dator så blir bilden bra på just min dator. Sen när jag börjar kolla på min egna bilder på andras datorer så är bilderna så mörka. Jag har inte plats för att köra med extern skärm till min laptop heller.

Här är en bild jag tog på min Saab och den tycker jag är bra på min laptop men när jag kollade på bilden på mitt jobb så va den väldigt mörk. Är den mörk eller är den lagom?

http://zerox.myftp.org/~jens/saab93/bilder/IMG_1010.JPG

Vad kan jag göra?. För ska nämligen redigera lite bilder nu som inte är till mig så därför vill jag att dom ska vara bra även på andra datorer och utskrift.
 
Mörk/Lagom beror ju minst lika mycket på vilken känsla du VILL förmedla med bilden.

Men jag är böjd att säga "för mörk"
 
Du kan ju sänka brightness något/några steg på din laptopskärm (och redigera om bilen). Ofta finns det en funktionsknapp + en solsymbol någonstans på F-tangenterna. Då kommer dina bilder se ljusare ut på andra datorer... allt annat lika.
 
Mörk/Lagom beror ju minst lika mycket på vilken känsla du VILL förmedla med bilden.

Men jag är böjd att säga "för mörk"

Jo det är sant.

Men om jag ska försöka beskriva bilden som jag ser den på min laptop-skärm så är asfalten mera mörkgrå och jag har inga problem att se fälgarnas konturer även fast dom är svarta. På jobbdatorn och dom flesta andra datorer där jag kikat på samma bild. Så är asfalten mera kolsvart och det är svårt att se fälgarna. Och bilden är överlag mörkare.
 
Jo det är sant.

Men om jag ska försöka beskriva bilden som jag ser den på min laptop-skärm så är asfalten mera mörkgrå och jag har inga problem att se fälgarnas konturer även fast dom är svarta. På jobbdatorn och dom flesta andra datorer där jag kikat på samma bild. Så är asfalten mera kolsvart och det är svårt att se fälgarna. Och bilden är överlag mörkare.

Jag har (på enb skärm profilerad till 120cd/m²) svårt att urskilja ekern i framhjulet som pekar "klockan 11".
Det är svårt att se var fälgen slutar och däcket börjar på en kvadrant av framhjulet.
 
Jo det är sant.

Men om jag ska försöka beskriva bilden som jag ser den på min laptop-skärm så är asfalten mera mörkgrå och jag har inga problem att se fälgarnas konturer även fast dom är svarta. På jobbdatorn och dom flesta andra datorer där jag kikat på samma bild. Så är asfalten mera kolsvart och det är svårt att se fälgarna. Och bilden är överlag mörkare.

Att asfalten är bra mörk håller jag med om. Skuggorna är rätt igensotade, men inte helsvarta. I mitt tycke så behöver skuggorna lyftas.
 
Så tror jag har löst det nu. Jag drog ner gamman inne på ati catalyst inställningarna. Nu upplever jag bilden på samma sätt som jag brukar göra på andra datorer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.