Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera bild som skall skrivas ut (Crimson), ge mig tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hysterez

Medlem
Hej,

Tänkte prova att beställa större utskrifter från Crimson. Något speciellt man bör tänka på när man redigerar bilden, hur mycket bör den skärpas upp? Något mer att tänka på?
 
Nä, inte vad jag kan komma på. Se bara till att du inte går för lågt vad gäller PPI.

Gå även igenom bilden noga i 100%. Skriv gärna ut en mindre bild hemma först för att verifiera att kontrast mm ser bra ut. Det är lättare att se på papper.
 
Ladda ner Crimsons soft proof-profil, då kan du kontrollera och justera så inte bilden innehåller starkare färger än crimson kan skriva ut. Har du inte kalibrerad skärm går det dock inte att veta hur färgerna blir, men du skulle kunna beställa en gratis provutskrift först för att kolla hur mycket skärmen skiljer sig.

Angående skärpningen så brukar jag rekomendera att skärpa rejält hårt! Man skärper ju för att motverka den skärpeförlust som printen ger, därför måste man skärpa mer än för skärmvisning. Det ska se överskärpt ut när man kollar i 100% på datorn.
 
Tack för era svar! Jag var mest fundersam över hur mycket man skulle skärpa upp bilden. Får väl helt enkelt prova mig fram där.

För övrigt har jag en kalibrerad skärm (NEC Multisync 2690WUXi2), har även laddat ner softproof-profilerna från Crimson.

Tack än en gång

MVH
 
Att skärpa tills det ser aaaaningens överskärpt ut i 25% har gett mig strålande resultat.

Radien på skärpningen kör du lämpligen efter tumregeln radie = ppi / 200. D.v.s. skriver du ut på Noritsun så bör du skärpa med 1.5 pixlars radie, eftersom den exponerar i 300 ppi. Större utskrifter går på Lambdan som exponerar i 200 eller 400 ppi, så där är 1 eller 2 pixlars radie lagom, beroende på vilket :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.