Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera 5DII-videor

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Tjenare!
Undrar om någon har kommit på nåt bra sätt att redigera 5Dmk2 filmfiler?
Känns som att man skulle behöva konvertera .mov filerna till någonting annat för att det ska flyta på bra i Premier pro eller Pinnacle Studio.
Grymt tacksam för tips då detta verkligen är irriterande att inte komma på nåt bra arbetssätt =)

Tror problemet ligger i din PC.

Du behöver mycket RAM minst 4GB, minst 2 hårddiskar gärna flera och en kraftig CPU.
Grafikkort är inte så viktigt.

Tjenare!

Har en Intel i7 920 @ 3.8ghz + 10 000rpm raptor disk + 6gb ram 2000mhz C8 och HD4850 grafikkort.
Blir nog inte så extremt mycket mer kraftfullt med PC än så här..
Att spela upp filmer är inga problem, däremot att redigera 5D2´s filmfiler i Premier Pro el. Pinnacle Studio. Riktigt skumt.

låter märkligt, ser du i task manager vad som händer?
Troligtvis är det disk som inte orkar med,
jag hade en disk tidigare och det "laggade", med 3 diskar så har jag OS på en, cache disk på en och filmerna på den sista,
Blev stor skillnad

Kolla också att du har rätt codecs.

Redigerar du dessa filer i Premier Pro utan problem?
Annars verkar det vara ganska normalt gnäll på nätet att folk med high end datorer inte klarar av att redigera dessa filer utan att konvertera till ny container av nåt slag.

Filmerna från kameran är i h.264 format, vilket är ett format som är optimerat för linjär uppspelning, inte för icke-linjär redigering. På min Mac konverterar jag mina klipp med "Apple Intermediate Codec" innan jag redigerar i Final Cut Express. Har tyvärr ingen aning vilket format man ska konvertar till på en PC...

ANNONS