Annons

Redaktionellt innehåll????

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Litet sidospår men jag önskar att exempelvis Foto hade en lista över artiklar/tester man kunde söka på.

Exempelvis hade de en intervju med Håkan Ludwigsson för några år sedan, då kunde jag på webben få reda på att det var i nummer xx 19xx.
 
Jeppe skrev:
Tidningen FOTO ges ju ut av allers som är ett ganska litet förlag.

Stämmer inte, Jesper. Allers är tvärtom ett v landets största tidningsförlag.


Jeppe skrev:
Att driva en website är ganska kostsamt

Stämmer inte heller. Domännamn registreras hos Nic-SE för 250 kr/år för .se-adress. Serverplats från 125 kr/mån.

Jeppe skrev:

och ger numera inte mycket inkomster i form av reklambanners. Det kan ju vara så att tidnigen FOTO finns kvar på marknaden just av den enkla anledning att de inte har någon halvhjärtad sida på webben.

Stämmer inte, Jesper!
Reklam är reklam oavsett i vilkem form den uppträder. Självklart är det inte så företag att lägger upp reklambanners på sin webbplats för att de tycker det är snyggt! De tjänar förstås på det.

Jeppe skrev:

Tror inte att en websida hade kunnat tillföra tidningen speciellt mycket, om ens något. Skulle FOTO ha en sida med en del innehåll samt artiklar och tester så kanske en del kunder hade valt att inte ha tidningen och därmed kanske den skulle upphöra att existera.

Nä allt kan inte ersättas av webben enligt mitt sett att se på det hela. Fö. är jag annrs väldigt positiv till internet som källa och lexikon.

En enkel webbplats med e-maillänkar till tidningen och dess redaktion skulle tillföra tidningen oerhört mycket. Det skulle exponera tidningen globalt. Det skulle underlätta för oss "webbnördar" att komma i kontakt med tidningen och det skulle visa att man inser vikten av att finnas med på nätet. Dagens samhälle betecknas ofta som ett informationssamhälle. Information och kunskap om var denna kan hämtas och hur den kan och bör värderas är oerhört viktig. Det finns olika kanaler för denna information - press, TV, radio, telefon etc. Att som tidning välja bort en av de kanaler som växer snabbast och som har störst global genomslagskraft är ett vågspel, som jag tyvärr inte tror att Almlöf och hans kollegor har tänkt igenom ordentligt. Att göra det och åberopa ekonomiska skäl är - ursäkta mig, Jesper - rent löjligt.

Jag har förståelse för att FOTO inte lägger ut sitt redaktionella material på nätet. Men en webbsida behöver inte vara en kopia av tryckalstret. Det kan lika gärna vara en "reklampelare" för tidningen, ett kontaktforum för läsarna. Ett exempel på det jag menar hittar du här: http://www.nwt.se/

Du skriver att "Det kan ju vara så att tidnigen FOTO finns kvar på marknaden just av den enkla anledning att de inte har någon halvhjärtad sida på webben."

Jag vill vända på det: finns tidningen FOTO kvar om fem år, med tanke på sitt våghalsiga och ogenomtänkta förhållningssätt till informationstekniken?
 
Herregud Loj,
om du tror att det här utgör en referens för arbetet med en webbplats och att domänregistrering och webbhotell är den enda kostnaden visar du inte bara förakt för David & co's arbete du åskådliggör även brister i din verklighetsuppfattning.
Att införa redaktionellt material till Fotosidan, utöver det material som redan finns och håller hög kvalitet, skulle säkerligen kosta sexsiffriga belopp per månad.
Jag skulle även gissa att det är där någonstans som kostnaderna för FOTO skulle landa efter det att en site och ett redaktionsverktyg var färdig.
 
Jag säger inte emot dig när det gäller trevlighetsgrad men jag bedömer idén som orimlig.
Men visst kan någon rik gammal hagga donera lite deg till FS så gärna för mig.
 
Loj skrev:

Stämmer inte, Jesper. Allers är tvärtom ett v landets största tidningsförlag.


Okej fel av mig.


Loj skrev:

Stämmer inte heller. Domännamn registreras hos Nic-SE för 250 kr/år för .se-adress. Serverplats från 125 kr/mån.


Javisst, och det är naturligtvis enda kostnaden som en website medför..........................

Bara att titta på andra stora siter som börjar fundera på att ta betalt eftersom reklamintänkterna från reklambanners har minskat drastiskt.

Loj skrev:

Stämmer inte, Jesper!
Reklam är reklam oavsett i vilkem form den uppträder. Självklart är det inte så företag att lägger upp reklambanners på sin webbplats för att de tycker det är snyggt! De tjänar förstås på det.


Som jag sa ovan...reklamintäkterna är inte var de var för några år sedan när IT-boomen var som störst. Titta på DI som har begränsat det genom att bara de som prenumererar får tillgång till tidningen med de redaktionella artiklarna


Loj skrev:

En enkel webbplats med e-maillänkar till tidningen och dess redaktion skulle tillföra tidningen oerhört mycket. Det skulle exponera tidningen globalt. Det skulle underlätta för oss "webbnördar" att komma i kontakt med tidningen och det skulle visa att man inser vikten av att finnas med på nätet. Dagens samhälle betecknas ofta som ett informationssamhälle. Information och kunskap om var denna kan hämtas och hur den kan och bör värderas är oerhört viktig. Det finns olika kanaler för denna information - press, TV, radio, telefon etc. Att som tidning välja bort en av de kanaler som växer snabbast och som har störst global genomslagskraft är ett vågspel, som jag tyvärr inte tror att Almlöf och hans kollegor har tänkt igenom ordentligt. Att göra det och åberopa ekonomiska skäl är - ursäkta mig, Jesper - rent löjligt.


Jaha.. varför skulle en enkel websida tillföra tidningen något ??
Sidan 2 i tidningen innehåller fö. e-mail adresser. Fö är adressen till deras något enkla websida www.allersforlag.se

Loj skrev:

Du skriver att "Det kan ju vara så att tidnigen FOTO finns kvar på marknaden just av den enkla anledning att de inte har någon halvhjärtad sida på webben."

Jag vill vända på det: finns tidningen FOTO kvar om fem år, med tanke på sitt våghalsiga och ogenomtänkta förhållningssätt till informationstekniken?


Det får framtiden utvisa...men att säga att det är ogenomtänkt är nog lite väl starkt. Jag säger det igen...igenting går upp mot att slänga sig i sängen och ligga och läsa i sitt nya nummer av FOTO. Det kan bli lite jobbigt att ha skärm, tangentbord och mus med i sängen ;)
 
joker skrev:
Herregud Loj,
om du tror att det här utgör en referens för arbetet med en webbplats och att domänregistrering och webbhotell är den enda kostnaden visar du inte bara förakt för David & co's arbete du åskådliggör även brister i din verklighetsuppfattning.
Att införa redaktionellt material till Fotosidan, utöver det material som redan finns och håller hög kvalitet, skulle säkerligen kosta sexsiffriga belopp per månad.
Jag skulle även gissa att det är där någonstans som kostnaderna för FOTO skulle landa efter det att en site och ett redaktionsverktyg var färdig.


Hej Mats,

Jag heter Janne och föredrar att bli kallad vid förnamn. Emellertid förstår jag inte vad du vill säga med ditt inlägg. Du hänvisar till min egen - något dammiga - hemsida och sätter den i relation till fotosidan.se.

1. Jag har aldrig påstått att min egen privata hemsida "utgör en referens för arbetet med en webbplats och att domänregistrering och webbhotell". Jag hänvisade till detta.

2. Jag anser att fotosidan.se är alldeles utmärkt site. Den kan säkert utvecklas och förbättras, men i nuläget har jag absolut ingenting att anmärka på. Varifrån ser du ett "förakt för David & co's arbete" och "brister i [--] verklighetsuppfattning" från min sida?

3. Jag arbetar deltid som ansvarig för en firmas webbverksamhet. Jag är ganska väl insatt i vad som krävs beträffande arbetsinsats och ekonomiska kostnader. Är du?
Enklaste formen av en webbplats är en sida med uppgifter om e-mail, adresser, telefonnummer etc. Den fodrar inget underhåll alls och kostar det jag angav i tidigare inlägg. Sedan kan man välja mer avancerade sidor, som självklart kostar mer. Men en enkel sida är vida bättre än ingen alls. Men att sätte likhetstecken mellan webbplats i allmänhet och en sida med den interaktivitet som fotosidan.se har och sedan hänvisa till ekonomiska kostnader, har slående likheter med resonemanget "Jag har inte råd att köpa en Hasselblad, så därför har jag inte råd med en kamera..."

4. Jag är helt ense med Jesper om att en tidnings innehåll skall avnjutas i tryckt form. I ryggläge, som Jesper skriver, eller över en kopp kaffe i mitt fall. Detta är dock inte på något vis en motsättning mot en existerande webbplats...

mvh Janne
 
Jeppe skrev:

Javisst, och det är naturligtvis enda kostnaden som en website medför..........................

Ja, det kan vara det. Det beror på var du lägger ribban...


Jeppe skrev:

Jaha.. varför skulle en enkel websida tillföra tidningen något ??
Sidan 2 i tidningen innehåller fö. e-mail adresser. Fö är adressen till deras något enkla websida www.allersforlag.se

Existens, Jesper, global exponering. Genom att ha ett skyltfönster på nätet talar du om att du finns. Det kan locka fler läsare. Här i Sverige lär väl de allra flesta fotointresserade känna till foto. Men det finns trots allt folk som förstår vårt språk och som inte bor här och som känner till tidningen...

Vad sidan 2 beträffar fungerar den alldeles utmärkt som referens när jag har tidningen i handen. Men om jag inte har det? Om jag av olika skäl vill komma i kontakt med tidningens redaktion är ett e-postscript på en webbplats ett sätt att göra det på. Jag ser det som ett serviceinriktat komplement till telefon/telefax...

Jeppe skrev:


Jag säger det igen...igenting går upp mot att slänga sig i sängen och ligga och läsa i sitt nya nummer av FOTO. Det kan bli lite jobbigt att ha skärm, tangentbord och mus med i sängen ;)

Jag håller med dig: en tidning "ska" läsas i tryckt form. Förutom de problem du beskriver är det svårt att slå ihjäl en fluga med en hopvikt dator...

Skärm och tangentbord har jag aldrig haft med mig i sängen...
:)

mvh Janne
 
Jag anser att alla företag och tidningarborde ha en webbplats.

Det finns en massa webbhotell som har fri trafik - dvs att man inte betalar för varje GB som överförs. Det är heller inte särskilt dyrt att ha en webbplats, man kan komma undan med bara 1000:- om året - med domänregistrering och utrymme!

Att kostnaderna inte stannar där är självklart - man måste ju ha någon som designar sidorna, uppdaterar dem och eventuellt kodar och gör databaser. Där finns det nog dock många som ställer upp ganska billigt och ändå levererar kvalitet - man behöver inte hyra konsulter för 1000:-/h för att göra en lyckad webbplats!

Exempel på saker som skulle kunna finnas på FOTO:s webbplats:


* Artikelsökning
* Insändare
* Prenumerationskontroll (ändra, avsluta, beställ pren. osv)
* Annonsbeställning för företag
* Eventuellt annonser från företag, banners osv.
* E-postadresser till tidningen
* En utvald artikel från ett äldre nummer - som ju kan vara svåra att få tag i och som tidningen ändå inte tjänar något på längre (t ex en artikel från förra året). Denna ändras varje månad el. 2 ggr/månaden etc.
* Kontaktsida med kontaktformulär, besöksadressinfo, telefonnummer osv.

Mer behövs inte!

Detta (en grund) skulle jag (t ex) kunna skapa på en vecka, för att sedan spåna vidare med FOTO själva. Och det skulle knappast behöva vara särskilt dyrt att göra sidan och uppdatera den här artikeln eller någon annan "feature".

Jag funderar på att kontakta FOTO. ;)
 
Senast ändrad:
walter-g skrev:
Mats, kan du definiera vad du menar med gammal hagga??Har du nåt emot kvinnor?
Ja det är precis det jag har ...[ironi]

Walter du hittade verkligen essensen i det jag skrev. Ett exempel, bara ett exempel helt utan dolda undermeningar.
 
Daniel Mott skrev:
Jag anser att alla företag och tidningarborde ha en webbplats.

[---]

Exempel på saker som skulle kunna finnas på FOTO:s webbplats:


* Artikelsökning
* Insändare
* Prenumerationskontroll (ändra, avsluta, beställ pren. osv)
* Annonsbeställning för företag
* Eventuellt annonser från företag, banners osv.
* E-postadresser till tidningen
* En utvald artikel från ett äldre nummer - som ju kan vara svåra att få tag i och som tidningen ändå inte tjänar något på längre (t ex en artikel från förra året). Denna ändras varje månad el. 2 ggr/månaden etc.
* Kontaktsida med kontaktformulär, besöksadressinfo, telefonnummer osv.

[--]

Jag funderar på att kontakta FOTO. ;)

Exakt min åsikt! Vore kul om FOTO nappade på ditt erbjudande...
Tyvärr brukar de inte svara på e-mail...

I övrigt väntar jag på att Mats Wendelius skall förklara sitt påhopp!

mvh Janne
 
Loj skrev:

... I övrigt väntar jag på att Mats Wendelius skall förklara sitt påhopp! ...

Ok Loj,
för det första borde du kanske inte välja ett användarenamn som du inte gillar.
För det andra skulle det aldrig fall mig in att kalla en Jan som jag inte känner för Janne. På samma sätt som jag förväntar mig att slippa bli kallad för Matte av de som inte känner mig.
För det tredje så förstår du vad jag menar om du läser ditt svar på Jeppes – valt användarenamn som råkar sammanfalla med kortnamnet på personens förnamn – inlägg.
För det fjärde tycker jag att du skall erinra dig att tråden från början handlade om ett förslag om mer redaktionellt material på Fotosidan och inte ett platt html-dokument med emailadresser.
För det femte undanber jag mig alla spekulationer kring min erfarenhet om webbplatser. Men då frågan är uppe så kan jag lova dig att mina erfarenheter och min kompetens vida överstiger en högstadielärares.
För det sjätte använde jag din hemsida – som det förövrigt inte är några som helst fel på och inte kändes det minsta dammig – för att peka på att FS är lite mer avancerad än just en hemsida.
För det sjunde är det trist om du uppfattar mitt inlägg som ett påhopp men det är din tolkning och inte i mitt syfte.
 
Daniel Mott skrev:
........Exempel på saker som skulle kunna finnas på FOTO:s webbplats:


* Artikelsökning
* Insändare
* Prenumerationskontroll (ändra, avsluta, beställ pren. osv)
* Annonsbeställning för företag
* Eventuellt annonser från företag, banners osv.
* E-postadresser till tidningen
* En utvald artikel från ett äldre nummer - som ju kan vara svåra att få tag i och som tidningen ändå inte tjänar något på längre (t ex en artikel från förra året). Denna ändras varje månad el. 2 ggr/månaden etc.
* Kontaktsida med kontaktformulär, besöksadressinfo, telefonnummer osv.

Mer behövs inte!

Detta (en grund) skulle jag (t ex) kunna skapa på en vecka, för att sedan spåna vidare med FOTO själva. Och det skulle knappast behöva vara särskilt dyrt att göra sidan och uppdatera den här artikeln eller någon annan "feature".

Jag funderar på att kontakta FOTO. ;)

Ojoj..detta blev verkligen en storm i ett vattenglas..

Men:
Artikelsökning: Visst bra men vem ska knappa ihop databasen för x antal kronor

Prenumerationskontroll: Javisst, finns till viss del redan idag, eller så kan man ju alltid slå en signal.

Annonsbeställning: Jo, men företagsannonser brukar föregås av samtal om utformning, placering etc...

Det är bara så att driva en website kostar pengar, det ska uppdateras och grejas för att inte läsarna ska tappa intresset. Att jämföra en tidnings websida med en egen privat hos något hotell är lite som att jämföra äpplen och tomater...

Att snickra ihop en sida på en vecka är inte speciellt troligt för det ska testas och buggsökas osv.

Men men.... hursomhelst så lider inte jag av att tidningen inte har någon sida (förutom den begränsade som nu finns). Dessutom riktar sig tidningen till Prenumeranter i Sverige (mestadels).
 
Daniel Mott skrev:
- man behöver inte hyra konsulter för 1000:-/h för att göra en lyckad webbplats!

jag är en av de där dyra konsulterna som allers förlag hyrt :)

då arbetade webbyrån jag arbetade på med MåBra (http://www.mabra.info/) som är deras första tidning på nätet.

och den dag aller väljer att göra nästa webbsatsning så väljer de nog att kontakta en professionell byrå även då :)
 
Jeppe skrev:


Men:
Artikelsökning: Visst bra men vem ska knappa ihop databasen för x antal kronor
Förslagsvis gör man en SQL-databas eller ett program med Accessdatabas med översikt över ett års tidningar, för att se om tjänsten kommer att användas och om den uppskattas. Gör den inte det - ja då skippar man den tjänsten, helt enkelt. Annars får man ju ta betalt per tidning.


Prenumerationskontroll: Javisst, finns till viss del redan idag, eller så kan man ju alltid slå en signal.

Internet är ju till just för att man inte ska behöva slå en signal, för att man ska kunna sköta det snabbt och enkelt vid datorn istället för att sitta vid telefonen och babbla.


Annonsbeställning: Jo, men företagsannonser brukar föregås av samtal om utformning, placering etc...

På Internet kan eventuella priser stå, nyttig information och ett kontaktformulär som går direkt till annonsansvarig(a).



Det är bara så att driva en website kostar pengar, det ska uppdateras och grejas för att inte läsarna ska tappa intresset. Att jämföra en tidnings websida med en egen privat hos något hotell är lite som att jämföra äpplen och tomater...

Det är så sant så, men vissa hyr konsulter för 1000:-/timmen och andra använder "billig arbetskraft" som är lika bra. Jag är t ex anställd på Swedoor i Åstorp och gör deras nya hemsida för 90:-/h, något som jag tror få konsulter skulle göra. Deras hemsida ligger på ett bra, billigt webbhotell med obegränsad trafik och är ändå snabb och pålitlig.


Att snickra ihop en sida på en vecka är inte speciellt troligt för det ska testas och buggsökas osv.

Nu talar jag naturligtvis inte om en komplett hemsida utan en -design- och grundläggande sidor. Det är väl självklart att en komplett sida inte blir klar på en vecka.


Men men.... hursomhelst så lider inte jag av att tidningen inte har någon sida (förutom den begränsade som nu finns). Dessutom riktar sig tidningen till Prenumeranter i Sverige (mestadels).

Nej, ingen lider kanske av det, men om den fanns skulle den alldeles säkert vara till nytta för många.

Jag tror definitivt att en hemsida kan vara bra för FOTO!
 
v i c skrev:


jag är en av de där dyra konsulterna som allers förlag hyrt :)

då arbetade webbyrån jag arbetade på med MåBra (http://www.mabra.info/) som är deras första tidning på nätet.

och den dag aller väljer att göra nästa webbsatsning så väljer de nog att kontakta en professionell byrå även då :)

Jag tror många företag är glada att få bra sidor gjorda lite billigare. Jag har hittills fått förfrågningar från tre företag, en stor ungdomssida och en fotograf, Swedoorjobbet fick jag genom skolan (medieprogrammet). Jag tycker det är trevligt själv att få en chans att göra hemsidor som uppskattas av många fast det inte är en webbdesignbyrå etc. som gjort dem (har sett många hemska exempel på hemsidor gjorda av reklam/webbdesignbyråer!).
 
Helsingborgarna de stångas mot varandra :)

Men nu gör du ju precis som det har diskuterats i andra trådar, att du kommer in och gör jobbet för 90:-/timmen och tar jobbet från v i c som kanske då livnär sig på att designa och göra hemsidor. Precis som om du skulle sälja dina foton för 50:- när en fotograf tar 500:- för en liknande bild..

fyfyfy.. ;)

Ett litet avstick från diskussionen...

(Fram för den fria företagsamheten!!)

(Nu blev du väl arg på mig) ;)

Vi får stångas vidare på mIRC ;)
 
Jeppe skrev:
Helsingborgarna de stångas mot varandra :)

Men nu gör du ju precis som det har diskuterats i andra trådar, att du kommer in och gör jobbet för 90:-/timmen och tar jobbet från v i c som kanske då livnär sig på att designa och göra hemsidor. Precis som om du skulle sälja dina foton för 50:- när en fotograf tar 500:- för en liknande bild..

Var har det diskuterats?

Ja, visst, så kan man se på det, men jag har det inte så kul heller, att ha egen lägenhet och betala hyra, mat, kläder, osv är inte lätt när man lever på studiebidrag (950:-!) och bostadsbidrag.
Då får man hitta lite extrajobb och göra det lite billigare så att man tjänar extrapengar.
Har även sålt en del fotografier billigare än en "riktig" fotograf skulle göra det - alla måste väl få tjäna sitt levebröd??

Arg på dig, inte alls, jag förstår att folk kanske blir sura på mig om jag "tar deras jobb från dem", men ärligt talat, skulle du t ex låta bli att ta ett jobb med lite lägre lön än medellönen bara för att de finns de som lever på att arbeta med just det med normallön? (Låter lite luddigt, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.)
 
Vad som är viktigt att tänka på är att webb och tryck är två helt skilda kanaler.

Problemet som tidningar stöter på är att artikelförfattarna självklart inte accepterar att deras artiklar läggs ut på webben, utan att de får betalt igen. Att bara ha artikelrubriker vet jag inte om det är så intressant.

Vad ni också skall tänka på är att man skall registrera en domän som passar. Foto.se är inte ledig och ägs inte av allers..

Det är ngn som varit smart nog att regga en firma som heter fötö (vilket blir foto när man ansöker om domännamn).
 
elmfeldt skrev:
Vad som är viktigt att tänka på är att webb och tryck är två helt skilda kanaler.

Problemet som tidningar stöter på är att artikelförfattarna självklart inte accepterar att deras artiklar läggs ut på webben, utan att de får betalt igen. Att bara ha artikelrubriker vet jag inte om det är så intressant.

Vad ni också skall tänka på är att man skall registrera en domän som passar. Foto.se är inte ledig och ägs inte av allers..

Det är ngn som varit smart nog att regga en firma som heter fötö (vilket blir foto när man ansöker om domännamn).


Det har du rätt i David, men jag tror att man kan hitta några artiklar vars författare är villiga att publicera på Internet, kanske mot en extra avgift eller mot en tydlig länk med kontaktinformation till författaren etc.

Domänändelser finns det massor av, till exempel är inte foto.st registrerad ännu och man kan även skriva om titeln, så att det blir t ex www.tidningenfoto.se (reglerna ändras ju snart så att man inte måste ha EXAKT namn för .se-domänen).

Jag tror att man kan komma runt många svårigheter bara man försöker. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.