Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Recover radera filer på sd-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

dannyp

Ny medlem
Jag har råkat tagit bort en hel serie med ca 200bilder från kameran. Inte genom funktionen "radera alla" utan en för en, så det finns massa andra bilder kvar på kortet. Det är alltså inte formaterat.
Jag har lyckats återskapa ca hälften av bilderna med diverse recovery program. Men de sista bilderna i serien lyckas jag inte återskapa. Har som sagt testat flera recovery program med blandat resultat. Ett program hittade totalt 2400 bilder, men det gick inte att återskapa dem. Ett annat program hittade 2165bilder och det gick att återskapa dem, dock återskapades bara 1638 av bilderna. Det är just nu totalt 1652 bilder på kortet.
Hur kommer det sig att jag bara hittar första delen av bilderna och inte den andra delen? Borde väl vara tvärtom i sådana fall?

Mvh Daniel
 
Jag har råkat tagit bort en hel serie med ca 200bilder från kameran. Inte genom funktionen "radera alla" utan en för en, så det finns massa andra bilder kvar på kortet. Det är alltså inte formaterat.
Jag har lyckats återskapa ca hälften av bilderna med diverse recovery program. Men de sista bilderna i serien lyckas jag inte återskapa. Har som sagt testat flera recovery program med blandat resultat. Ett program hittade totalt 2400 bilder, men det gick inte att återskapa dem. Ett annat program hittade 2165bilder och det gick att återskapa dem, dock återskapades bara 1638 av bilderna. Det är just nu totalt 1652 bilder på kortet.
Hur kommer det sig att jag bara hittar första delen av bilderna och inte den andra delen? Borde väl vara tvärtom i sådana fall?

Mvh Daniel

Hoppas du inte gjorde misstaget att återskapa filerna PÅ kortet - det man gör är att man återskapar dom på ett annat ställe - annars skriver du ju över gammal data med ny.
 
Fotograferade du något med minneskortet efter att du hade raderat bilderna du nu försöker återskapa? Förutsatt att du inte återskapade bilderna tillbaka till minneskortet så är detta en grej som kan ha ställt till det för dig. Det är nog tyvärr ganska så kört i såna fall.
 
Ja tyvärr så har jag tagit kort efter att jag tog bort bilderna på kameran. Men jag återskapade dem till datorn och inte till kortet så det kan inte vara problemet. Men hur kommer det sig då att det är de sista bilderna i serien som är borta? Borde det inte vara dom första bilderna som "försvinner" först, eller bilder som togs innan den fotograferingen?
 
Nu är ju minnes controllern på vissa (bättre) minneskort
konstruerad så den skriver data enligt vissa mönster olika
gång till gång för att inte "nöta" ut enskilda celler.
Det kan kanske förklara det inträffade.

Roger
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.