Annons

Recension av internetköp

Produkter
(logga in för att koppla)

bracilien

Avslutat medlemskap
Hur mycket får man lägga ut om ett internetköp
i detta forum? Typ namn, adress, telenr, personnr
Han är polisanmäld.
 
Det beror på hur du skriver... Om du skriver att XXX är en storbedragare och ett stort äckel så har du förmodligen gjort dig skyldig till förtal.

Skriver du däremot vad du har råkat ut för och uppger samtliga uppgifter, utan att du uttryckligen skriver "skitstövel" eller liknande, så kan du mig veterligen lägga upp alla uppgifter. Läsaren får då själv dra slutsatsen att snubben i fråga är en bedragare.

PS "Det har tidigare vid flera tillfällen publicerats sådana uppgifter här på sidan. Förmodligen har dock namn mm varit påhittat och eventuella telefonnummer har varit till kontantmobilder som för länge sedan stängts av."
 
Nja... i och för sig. Men jag tror det finns begränsningar för hur sådana uppgifter får publiceras. Det finns väl personer som fått problem efter att de har publicerat namn mm på tidigare brottslingar, t ex sexualförbrytare. Jag är dock lite osäker på om det berodde på att uppgifterna därmed sammanställdes till en lista (d v s olovlig registerföring), eller om det berodde på just publiceringen av varje enskild individ. I dessa sammanhang var det dessutom fråga om dömda brottslingar, d v s bevisläget var redan avgjort.
 
Men i vilket fall som. Eftersom din information inte är en allmän uthängning, utan riktar sig till en intressegrupp (fotosidan.se) i informationssyfte, så kan du lungt skriva, så länge du inte tar i med för grova förolämpningar. Det är ju till exempel vedertaget att säljare/köpare recenseras på sajter som t ex Ebay. Och då skriver man ju precis det du hade i åtanke. XXX strulade med försäljning och jag fick en tegelsten på posten.
 
Re: Storbedragare?

bracilien skrev:
Hur mycket får man lägga ut om en storbedragare
i detta forum? Typ namn, adress, telenr, personnr
Han är polisanmäld.

Med all respekt för dig, att du sitter med bevisen och allt är kristallklart för dig, men för oss andra är han inte storbedragare, mer än att du påstår det, tyvärr.

Men vi är nog många, som är intresserade om denne misstänkte bedragare, om det finns någon person som är fortfarande aktiv, är det intressant med tillvägagångssätt och i vilken "miljö", annonser etc., denna kan tänkas finnas i.

Men vi väntar med övriga personuppgifter?


/Michael
 
Kontakt via blocket, annons där om ett 70-200 2,8L
Han sa att de va sålt, men han hade en D60 inkl
3 objektiv + blixt o lite småplock för 6000:-
Han sa att man ska lita på varandra, så jag satte in pengarna o han skulle lämna grejorna hos mina vänner i H-borg. Där kom inga grejor, o jag tog kontakt totalt 25 gånger, nya undanflykter varje gång. Jag fick va utan grejor. De blev polisanmälan, för jag var inte i skick att möta honom.Diarienr: 1200-k 38486/06. Polis i H-borg.

Anmält till blocket nr:1118563
Jag har fått mycket mer info, men de sparar jag lite, till kommande frågor. L.L.
 
Senast redigerad av en moderator:
Japp, detta var absolut inte förtal, istället var det en recension av ett internetköp. Vet du bara med dig själv att du har berättat sanningen och kan styrka dina påståenden, så har han ingen chans att få igenom ett dom om förtal.
 
Tack Lennart! Sådan här information är väldigt viktig för oss andra, så att inte fler blir lurade. Tyvärr är det många som inte berättar, av olika anledningar, och då blir bara fler lurade. Bra initiativ.
 
Vänligen mina damer och herrar! Lita ALDRIG på ngn så mycket att ni betalar i förskott för något ni inte fått. Sannolikheten att få tillbaks några pengar ens från ngn som "åkt fast" är liten, mycket liten. Världen är full av bedragare och anledningen till det är att det finns tillräckligt många blåögda människor att lura. Jag har alltid tyckt och trott att detta är en självklarhet, men icke. Vakna till!!
 
Jag säger inte vad ni ska fylla i sökfältet, för att inte bryta mot lagen, men det finns en sån här söktjänst med karta och allt...


Edit: Appropå det, när man ska göra affärer med någon via Internet i framtiden, samma söktjänst är bra att använda även innan ett eventuellt internetköp, för att fastställa att personen verkligen finns bakom den adress och de telefonnummer han påstår. Och att man dessutom skickar paketet till just denna adress. Då vet man iaf vart man får tag på personen om han luras.
 
Senast ändrad:
Stämmer personnummret? finns det nåt sätt att kolla personnummer på webben?

var satte du in pengarna? var det till rätt person?
 
Jag vet att jag gjorde fel, men de får jag ta.
Bara inte andra åker på samma smäll. Angående
trovärdigheten i detta kan ni kolla på diarienr.
Han är mycket känd hos polisen i Helsingborg.
Däremot blev jag fundersam över en försäljning på blocket ang, canon 70-200 2,8 L IS USM.
Personen ville jag skulle sätta in hälften på söndagen o sen resten, när jag skulle hämta,
tisdag eller onsdag. Ny optik för 14500?
Jag vågade inte lita på de.
 
Fotosidans inställning är att värderingar såsom Storbedragare INTE är ok. Däremot är det ok att recensera/värdera ett internetköp med information, men det är inte ok att anklaga.

Vi har gjort justeringar i rubrik och inlägg där denna värdering finns.
 
jag tycker synd om dig att bli lurad så här, en av anledningarna till att jag inte köper beg via postorder utan alltid hämtar själv.

En nyfiken fråga, eftersom du hade vänner i Helsingborg varför skickade du inte pengarna till dem och så kunde de ha gett dem till denna person när han lämnade varorna? Eller var han så förtroendeingivande att du gav efter på förskottsbetalning?

Ola


bracilien skrev:
Kontakt via blocket, annons där om ett 70-200 2,8L
Han sa att de va sålt, men han hade en D60 inkl
3 objektiv + blixt o lite småplock för 6000:-
Han sa att man ska lita på varandra, så jag satte in pengarna o han skulle lämna grejorna hos mina vänner i H-borg. Där kom inga grejor, o jag tog kontakt totalt 25 gånger, nya undanflykter varje gång. Jag fick va utan grejor. De blev polisanmälan, för jag var inte i skick att möta honom.Diarienr: 1200-k 38486/06. Polis i H-borg.

Anmält till blocket nr:1118563
Jag har fått mycket mer info, men de sparar jag lite, till kommande frågor. L.L.
 
Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.