Re: Re: Recension av 7D på ephotozine
Calle S skrev:
Brusnivåer skadar inte om man kollar i testen heller. I sådana fall antar att alla störde sig på filmtesterna i alla fototidningar för ett par år sedan?
I det stora hela så håller jag med dig Calle men man kan väl inte jämföra detta "brusonanerande" (kul ord!) med filmtestarnas jämförelse av korn?
Idag så sitter folk & blåser upp sina bilder på skärmen & letar efter fel & brister, även om dom inte letar så hittar dom saker som vi gamla analogfotografer inte hade en tanke på förr i tiden.
Helt klart så finns det fler små tekniska brister på nya digitalkameror (fabrikationsfel), fler än på de analoga för 10 år sedan. Om detta beror på att teknologin är ung & kapplöpningen gör att man inte tar sig tid att testa produkterna riktigt vet jag inte men det lutar väl åt det.
Nu är det ju även så att även om kameramodellen är felfri så kan många inte låta bli att söka efter brister & fel ändå
(den s.k. digitala hypokondrin), och som man säger, den som söker skall finna...
Ang tester så tycker jag att det är roligt att läsa sådana men förfäras av hur många okunniga testare som florerar på nätet & i tidningar idag. Jag köpte, när dom först dök upp, några nummer av dessa digitalfototidningar som finns & tyckte då att kameratesterna i dessa många gånger var rena katastrofen.
Hur det ser ut i dessa tidningar idag har jag ingen aning om eftersom jag inte läst en sådan på länge, nu ser jag ju dock att kunniga killar här från FS skriver i dem så jag antar att det blivit bättre...
Jag är själv intresserad av D7D & kommer med nöje att läsa Dpreview's test av den, den kommer dock inte på något sätt att styra mitt val av kamera utan det är det andra saker som gör.