Annons

recensera recensenten?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att skippa betygssystemet håller jag med om fullständigt, men att införa betyg på medlem är jag mer skeptiskt till.
Ni får övertyga mig lite mer.
JAg befarar att betygshets skall uppstå och det har man för mycket av i skolan. Seriöst, jag skulle fömodligen inte vara lika fri i mina kommentarer om jag vet att någon sätter betyg/omdöme på det jag skriver.
 
Betygshets!?

Jag tycker att både sifferbetygen och omdömena behövs. Alla är inte lika verbala och kan beskriva vad man känner. Varje person bedömer utifrån sin subjektiva syn på vad som är bra respektive dåligt, vackert respektive fult. En del poängterar mer teknik andra estetik. Därför tycker jag att omdömena och siffrorna kompletterar varandra.

Jag tycker inte heller att man kan betygssätta recensioner eller recensenter. Varje person måste ju själv avgöra om man vill ta ett omdöme på allvar eller inte.
 
Åter till ämnet kommentarvärdering. (Bildbetygens vara eller inte vara diskuteras på tillräckligt många andra ställen.)

Min tanke (och jag tror att bl.a. Christer är inne på samma linje) är absolut inte fri betygsättning 1-5 på alla kommentarer för alla medlemmar, det vore meningslöst. Min idé är mycket enklare och snällare:

Låt fotografen (ingen annan!) sätta ett kryss för de kommentarer som hon/han anser värdefulla under sina egna bilder. Det räcker, någon sifferskala behövs inte.

Varför? Jo, kommentarerna är ju en slags service till fotografen, tycker jag, det är fotografens bästa man ska ha för ögonen när man kommenterar. (Vi kommenterar väl inte bilder för att framhäva oss själva, eller?) Då är det ingen orimlig tanke att fotografen oxå får en chans att markera vilka kommentarer som är speciellt värdefulla för henne/honom.

Syftet är alltså inte att censurera kommentarer, syftet är att hjälpa fotografen på bästa tänkbara sätt.

Alla idéer som stimulerar till mer konstruktiv bildkritik är värda att diskuteras. Personligen tycker jag att en enda konstruktiv kommentar på 2-3 rader är mycket mer värd än ett dussin "Fint!" eller "Skräp!".

/Acke:)
 
Tanken är god, men jag är fortfarande tveksam. Bl a i diskussioner i detta forum har det kommit fram att en hel del bildutläggare faktiskt inte är ute efter kritik på sina bilder - bara beröm. Hur kommer de att använda ett sånt system? I och för sig är det till viss del självsanerande, dessa fotografer kommer ju inte att få så mycket kommentarer. Men jag tror ändå inte på det i det stora hela.
 
Nu blev jag än mer kluven.
När jag läser Ackes inlägg så blir jag genast positivt inställd men när jag läser Jims inlägg så blir jag negativt inställd, för jag vet ju vad han talar om (inga namn...).
 
acke skrev:

Låt fotografen (ingen annan!) sätta ett kryss för de kommentarer som hon/han anser värdefulla under sina egna bilder.

Varför ingen annan? Som jag såg det skulle alla medlemmar kunna tycka "Bra/Dålig kommentar", inte bara fotografen. Kommentarerna är ju till för alla att suga lite kunskap och insikt ur förhoppningsvis. Kan alla tycka till får du inte fenomenet att de som skriver snällt och berömmande stiger i graderna

Den som lägger lite extra tid på att ofta skriva genomtänkta och bra kommentarer (oavsett om denne gillar eller inte gillar bilden, men kommer med konstruktiv kritik) kan då efter en tid få en liten "guldstjärna" om dennes kommentarer blir uppskattade.

Jag skulle iallafall vilja se ett sådant system på Produktrecensioner, precis som på Amazon. Jag är dock inte säker på att det skulle funka på bildkommentarer också; det är mer känslor inblandad och tår som lätt trampas på.
 
Ulf din lilla haling...jag som trodde jag hade dig där...Du använder och mixar språken lite avigt..men efter som du gör det på sådant härligt och nytänkande sätt så får du en 5:a för det.

Hur många märken i form stjärnor får jag för den komentaren?
 
clindh skrev:
Varför ingen annan? Som jag såg det skulle alla medlemmar kunna tycka "Bra/Dålig kommentar", inte bara fotografen. Kommentarerna är ju till för alla att suga lite kunskap och insikt ur förhoppningsvis. Kan alla tycka till får du inte fenomenet att de som skriver snällt och berömmande stiger i graderna.

Dels tror jag att fotografen är den som är bäst skickad att bedöma kommentarens värde, dels tror jag att om alla tillåts värdera kommentarer så kommer det att bli hämndaktioner av samma typ som man ser bland bildbetygen. Eller tycker du att kommentarvärderingen ska vara anonym?

Håller med om att det finns en liten risk för att snälla kommentarer belönas, men förhoppningsvis är de flesta fotografer så mogna att de inser att negativ kritik oxå kan vara lärorik.

Sedan tycker jag att kommentarvärderingen bara ska ha en "positiv riktning", dvs. kryss i rutan betyder "lärorik kommentar", inget kryss betyder "ingen åsikt om kommentaren".
 
clindh skrev:
Varför ingen annan? Som jag såg det skulle alla medlemmar kunna tycka "Bra/Dålig kommentar", inte bara fotografen.
Ingen annan än fotografen tycker nog det är tillräckligt viktigt för att kosta på en sidladdning, speciellt som fotosidan ofta är rätt seg. Och om man tänker i undersökartermer så är risken stor att de ickefotografer som har den gemensamma egenskapen att de tycker det är värt att vänta tio sekunder extra för att betygsätta en kommentar även har massa andra saker gemensamt. Så det blir nog inte så representativt.

När jag får en kommentar är det mer regel än undantag att jag försöker skaffa mig en uppfattning om personen. Det gör jag inte bara genom att titta på hennes bilder utan även genom att läsa gamla kommentarer och inlägg i forumet. Har personen en hemsida så tar jag ofta en titt där. Och uppriktigt sagt, jag tycker det ger en väldigt bra grund för att uppskatta kommentarens värde. Jag skulle göra likadant oavsett hur mycket olika mätetal på medlemmarnas kompetens det fanns. Jag ser helt enkelt inget behov av den här funktionen.

Vad jag däremot tror är att det faktiskt behövs någon åtgärd för att se till att fler bilder kommentaras, och det med värdefulla kommentarer. Det är viktigare att värdefulla kommentarer kommer in än att puckade sållas bort tycker jag. Men jag tror inte att ett till betygssystem är vägen att gå. Då tror jag mer på något slags kvotsystem som tar hänsyn till antal givna kommentarer och liknande för att ladda upp egna bilder. Som Oscar skriver fast kanske med en smula förändring i algoritmen bakom.
 
Jag tycker inte att idén med att ge betyg på kommentarerna är så bra. Jag tror att det finns allt för många som tar illa vid sig vid ett eventuellt risande och skulle därför ge igen! Nu hoppas jag att så inte sker, men jag kan få den känslan ibland!

Ett ex på som jag tycker inte är några givande kommentarer är de till följande bild. Det ska tilläggas att de tre som har skrivit kommentarerna skriver också mycket kreativare bildkommentarer och ska därför inte känna sig påhoppade! ;)
Muskel-Nissan av Joni Mälkki

I motsatthet har jag inte någon direkt länk till någon bild, däremot tror jag att många kan hålla med mig om att när bla Per-Arne Andersson och Ulf Ackelid har varit framme lämnas ett mycket litet utrymme kvar för resterande att komma på något kreativt att säga som inte redan är sagt. :)

Så om betyget på satta kommentarer ska vara för de mest kreativa och givande kommentarerna kommer vi troligen få en kreativitetselit på max 10 personer som ALLA vill ha en kommentar av. Vid en snabb sökning på de 50 mesta kommenterarna är där 6 st personer som har mer än 200 tecken i snitt per kommentar. Det bör också visa på vilka som ger kreativa kommentarer. Sen finns det ju dom som kan ge en kreativ kommentar som är mycket kärnfullare och med andra ord som använder sig av mycket mindre textmängd!
Vad vill jag då ha sagt med det här? Jo, att med den statistik som finns och av medlemarnas fotosidor kan man få fram mycket mer fakta om en person än vad ett betyg skulle kunna göra på vederbörande.
Betyget kan vara bra för de som inte kan komma på något kreativt och utvecklande, för fotografen, att skriva, men som vill ge en bedömning av en bild! Sen tycker jag att om man inte vill ha betyg satt på sina bilder ska man kunna välja bort den funktionen samtidigt som man laddar upp bilden på fotosidan!

Näe, inga betyg på satta kommentarer för min del!
 
Storleken har liten betydelse

Dagobert skrev:
I motsatthet har jag inte någon direkt länk till någon bild, däremot tror jag att många kan hålla med mig om att när bla Per-Arne Andersson och Ulf Ackelid har varit framme lämnas ett mycket litet utrymme kvar för resterande att komma på något kreativt att säga som inte redan är sagt. :)

:D Intressant läsning, Stefan. Jag tar det som en komplimang och hoppas att det var menat så.

Visst är det så att jag använder många ord; det är väl en del av min personlighet. Men jag vill, precis som du, understryka att en kort och kärnfull kommentar kan vara minst lika lärorik som de långa haranger jag hasplar ur mig. En del kan skriva konstruktiva tips på två rader. Dock är det sällan som en kommentar på 2-3 ord betyder annat än "bra" eller "dåligt".

Men du har fel när det gäller utrymmet för kompletterande kommentarer. En bild säger mer än tusen ord, som bekant. Om jag skriver hundra av dem så finns det fortfarande minst 900 ord kvar till dig.;)

Dessutom så kan ju det jag skriver vara helt åt pipsvängen. Då vill jag väldigt gärna ha mothugg.;)
 
Re: Storleken har liten betydelse

acke skrev:

Men du har fel när det gäller utrymmet för kompletterande kommentarer. En bild säger mer än tusen ord, som bekant. Om jag skriver hundra av dem så finns det fortfarande minst 900 ord kvar till dig.;)

Dessutom så kan ju det jag skriver vara helt åt pipsvängen. Då vill jag väldigt gärna ha mothugg.;)

Hmm, mothugg genast! ;)

Näe, skojade bara, visst är de så att där finns många ord kvar för oss andra när bla du har varit framme, men det är så mycket svårare att komma på något kreativt som samtidigt är bra. Sen tror jag att även vi skulle kunna ha olika uppfattning om en bild och då finns det ju många fler ord över till bla mig! :D

Intressant läsning, Stefan. Jag tar det som en komplimang och hoppas att det var menat så.

Absolut! :D
 
clindh skrev:
Jag skulle iallafall vilja se ett sådant system på Produktrecensioner, precis som på Amazon. Jag är dock inte säker på att det skulle funka på bildkommentarer också; det är mer känslor inblandad och tår som lätt trampas på.

Instämmer.

Risken med betyg på bildkommentarer är ju att folk inte vågar kritisera och speciellt då inte de som skulle rösta ner en negativ kommentar (de är ju de fotograferna som behöver kritiken mest!).
 
Statistik

För någon vecka sedan blev jag uppmärksammad på att någon/några diskuterade mig som kritiker. Denna diskussion startades och drevs av en person som under alias smutskastade mig på allra värsta sätt. Att jag blev ifrågasatt som fotograf kan jag ta men inte allt annat som sades och fantiserades om mig. Jag blev mycket ledsen och sårad.

Denna diskussion har tagits bort av de ansvariga för denna sida - tack och lov för det.
Jag hoppas verkligen inte att någon mer får uppleva detta.

Det är verkligen viktigt att värna om åsiktsfriheten.

Om man tittar under Statistik på satta betyg så får man en ganska bra bild av hur man är som kritiker. Smaken kan vara olika men ändå bör det vara en ganska jämn fördelning mellan satta 1:eek:r och 5:eek:r. Kurvan bör väl vara ganska normalfördelad - eller hur?

Dvs. det finns redan olika sätt att se om en kritiker är seriös eller ej.
 
Re: Statistik

aku_24 skrev:
Smaken kan vara olika men ändå bör det vara en ganska jämn fördelning mellan satta 1:eek:r och 5:eek:r. Kurvan bör väl vara ganska normalfördelad - eller hur?

Håller med. En normalfördelning innebär, om jag minns rätt, något i denna stil: 8% ettor, 24 % tvåor, 36 % treor, 24 % fyror och 8 % femmor. (Kan vara fel på någon % hit eller dit...)

Alltså: ettor och femmor bör delas ut mer sparsamt än mittbetygen. Fast det gäller ju förstås bara om alla kommenterar slumpvalda bilder, och hur många gör det?

Sen är det ju en ganska stor skara som väljer att inte sätta betyg alls, vilket naturligtvis är helt i sin ordning. Men då faller ditt bedömningskriterium tyvärr.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.