Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

recensera recensenten?

Produkter
(logga in för att koppla)

wennerstrom

Aktiv medlem
Har läst lite diskussioner om olika individers betygsättning, och kvaliten på en del av de kommentarer som delas ut i gallerierna runt om på sajten, och tänkte föreslå ett betygssystem även för betygssättarna som ett trevligt tillägg till en redan jättebra sajt.

På photoreview.com (som är en kul recensionssajt för olika kameror och linser där användarna själva står för innehållet) kan man sätta betyg även på recensionerna, och på så sätt ge andra som läser en uppfattning om vad som ändå är den breda uppfattningen. T.ex. om jag ger Nikon F60 betyget "usel" och skriver en motivering baserad på att när jag använde den som dörrstopp så gick den sönder efter bara en vecka, så kan nästa besökare ge min recension ett betyg som reflekterar hur mycket han tycker min åsikt "är värd i sammanhanget".

Här på fotosidan kunde man ju på ett enkelt sätt få betygsätta andras kommentarer, och betyget kunde sedan presenteras som ett genomsnittsvärde på medlemmen som skrev kommentarens sida. När jag då får beröm av "Martin43" så går jag till hans sida, ser att hans betyg och kommentarer i allmänhet får bra betyg och uppskattar därefter hans ord så mycket mer. Får jag en syrlig kommentar kanske jag kan se att folk överlag verkar tycka att Martin är en elak rackare, och kan därför bortse från hans åsikt. Jobbigare blir det ju när man blir sågad av någon som alla ger höga betyg, då innebär det ju att man faktiskt publicerat en dålig bild... ;)

För att undvika att man reagerar på eventuell dålig kritik med att omedelbart ge den som kritiserade en ett dåligt "recensentbetyg" så kan man ju göra så att det inte går att betygsätta kommentarer på ens egna bilder, utan bara på andras. Vill man verkligen sänka någon kan man iofs leta upp en kommentar som personen gett någon annan, och sabla ner på den, men man kan ju hoppas att vi har aningen mer integritet än så här!

"Just my $0.02's worth"

//Bengt
 
Ja, det låter rörigt. Antingen vill man ha kritik och sätter in bilder, eller så lägger man inte in sina bilder.

Fotosidan kunde förvisso ha en variant av album som inte kan kritisera eller betygsättas så att de som vill lägga in bilder men inte vill veta vad andra tycker kan sova gott...

(jag har ingen scanner, men räknar med att skaffa en snart så att även jag kan få på skallen.)


:rolleyes:
 
Ingen dum idé. En enklare variant på samma tema har diskuterats tidigare, nämligen att fotografen kan dela ut en "stjärna" till de kommentarer som han/hon uppfattar som utvecklande och konstruktiva.

Det borde räcka att man kan göra detta på kommentarer till egna bilder. Kommentarernas främsta syfte är ju att hjälpa fotografen att utvecklas.

En lista över "mest uppskattade bildbedömare" kanske kan stimulera till fler konstruktiva kommentarer...

/Acke:)
 
Varför inte ta bort max uppladdade bilder regeln och införa en regel som ger en möjlighet att ladda upp samma antal bilder som man skrivit kommentarer?.. Kanske skulle få upp kommentatorfrekvensen??
 
Hmm... Jag är kluven. Jag tror att jag är emot alla former av uppmärkande av medlemmar. På de ställen jag varit med om att det skett har det fort utkristalliserats en elit, och det ofta på rätt osakliga grunder. Stor i käften brukar löna sig t ex. Det är nog svårt att hitta kriterier som funkar bra. När väl eliten finns på plats blir det svårare för nya medlemmar att hitta sin plats, det uppstår lätt hierarkier och hackordningar. Jag tror nog mer på att folk får bygga upp sitt förtroende, för nog vet vi väl vilka vi lyssnar extra noga på utan ikoner vid namnet?
 
belle skrev:
Varför inte ta bort max uppladdade bilder regeln och införa en regel som ger en möjlighet att ladda upp samma antal bilder som man skrivit kommentarer?.. Kanske skulle få upp kommentatorfrekvensen??
Damnit, nu kommer det att ryka i bredbandet! ;)
 
belle skrev:
Varför inte ta bort max uppladdade bilder regeln och införa en regel som ger en möjlighet att ladda upp samma antal bilder som man skrivit kommentarer?.. Kanske skulle få upp kommentatorfrekvensen??

Fin tanke, men risken är ju då att antalet nonsenskommentarer ökar. Det går snabbt att skriva kommentaren "ööhh...", sen är det fritt fram att ladda upp en bild till.
 
Jag har funderat på något åt det hållet också, både för kommentarer och produktrecensioner.

Amazon.com har ett enkelt system "Top Reviewers"för att betygsätta recensenter; på varje kommentar kan man välja Ja/Nej som svar på frågan "Hjälpte denna recension dig?" På så sätt får bra recensenter ett positivt index och riktigt dåliga ett negativt index.

Hur skulle ni uppfatta något sådant?
 
Helt OK. Indexet bör dock vara en "färskvara", dvs. bara senaste x antal recensioner räknas. Man kan ju utvecklas som recensent och bör då slippa släpa på "gamla synder".
 
Jag tycker det verkar vara en bra ide att även kunna bedömma de som bedömmer...kan ju vara bra som det sägs att kunna vetaa hur en person även brukar vara gentemot andra än sig själv när man får kritik, kanske uppmanar folk att tänka innan de skriver då det får lite mer konsekvenser..
Är egentligen lite emot betyg och nöjer mig att prata om bilden...gillar inte att stoppa saker i resolutafack, men nu om det ena finns är nog det andra ett bra kompliment som gör det hela till ett bättre system.

Blir lite nyfiken på vad Ulf har i bagaget efter som han e rädd för att bli negativt påverkad av ev. synder... e du en bad boy Ulf?...;)
 
Kom att tänka på ensak jag glömnde säja och det är att det ahr disskuterat vilka kriterium betygsystemet i så fall grundar sig på. Har varit på förslag om kommentaren varit till hjälp eller så...Jag tycker att det viktigaste som jag ser det i ett sådant system är att betygsätta recisentens bemötande ( vilket det även har varit inne på här tidigare men jag vill stärka den linjen.)
Man kan ju få komentar som är behjälpligt i sin utveckling som är arrogant och kränkande också...ska de ha en femma då för den hjälpte mig i slutändan...då är det väl viktigare att betygsätta hur jag kände mig när jag läste komentaren eller betygsmotiveringen även om rådet inte passa mig.
Å andra sidan behöver ju inte A utesluta B...men bemötandet e viktigaste tycker jag
 
Mr P skrev:
... e du en bad boy Ulf?...;)

Jorå, jag badar gärna, förutsatt att vattnet håller minst +18 C. ;)

Angående "Top reviewers" på Amazon.com:
En detalj som verkar oerhört töntig och onödig är att goda recensenter får en ikon fastklistrad vid sitt namn. :p

Jag ser däremot gärna att man kan gå in under medlemsprofilen och kolla vilket "index" recensenten har.
 
Jag tror att det skulle minska aktiviteten ganska mycket om man ska sätta betyg på varandra. Det är en sak att få betyg på sina bilder, men om man ska börja ge varann betyg på hur mycket man tillför en diskussion eller hur man bedömmer bilder skrämmer nog bara folk från att skriva överhuvudtaget.

Jag vet inte om jag förstod riktigt rätt, men ni menade väl att man även skulle "betygsätta" hur någon svarar i forumet? Eller var det bara någon som snubblade in på det?

För mig iallafall så fyller forumet en lika stor social funktion som det tillför rena fakta.
Annars hade jag överhuvudtaget inte brytt mig om den här diskussionen t.ex, och det gäller säkert många av er andra också.
Om man då ska börja sätta betyg på varandras inlägg eller hur mycket man tillför skulle göra att var man skulle sitta och tänka till både en och två gånger innan man skickar nåt. Eller som jag tror, att man inte skickar ett inlägg överhuvudtaget om det inte VERKLIGEN tillför något, och vipps så är den sociala funktionen av forumet borta.
Som någon sa, man bildar ju en egen uppfattning av folk ändå ganska snart. Mvh micke
 
micro skrev:
om man ska börja ge varann betyg på hur mycket man tillför en diskussion eller hur man bedömmer bilder skrämmer nog bara folk från att skriva överhuvudtaget.

Jag vet inte om jag förstod riktigt rätt, men ni menade väl att man även skulle "betygsätta" hur någon svarar i forumet? Eller var det bara någon som snubblade in på det?

Att betygsätta varandras inlägg i forumen är ju att ta det lite långt, och var inte alls det jag syftade på när jag skrev första inlägget, utan menade bara kommentarerna som man kan ge direkt på folks bilder och album.

Om att man kan få en reaktion skrämmer folk från att ha en åsikt, så kanske inte åsikten var så genomtänkt till att börja med? Laddar man upp en bild som man lagt ner tid och arbete på så blir man ju gladare för tre rader konstruktiv kritik gällande komposition eller exponering, istället för ett kortfattat "För svartvitt!!".

Jag är nog inte heller för några ikoner eller annat vid namnet, det är inte meningen att förespråka nån slags elitbildning inom fotosidan, utan att ge folk chansen att se vad det är för person som gett kritiken. Själv faller jag lätt i fällan att gå och titta på personens bilder för att se om han eller hon har något på fötterna, men har insett att det inte ger så mycket. Nils-Petter Sundgren m.fl. är ju duktiga filmrecensenter, men jag förväntar mig inte att dom ska vara lika duktiga på att producera eller regissera film. Följdaktligen borde man kunna vara bra på att kommentera bilder utan att nödvändigtvis vara en fullfjädrad fotograf.

Insåg förresten just att det redan finns embryot till den funktionen jag pratar om i det att man kan se "kommentatörens" snittbetyg på hans eller hennes sida. Utmärkt, om det kompletteras med åsikter från de kommenterade ;)

//Bengt
 
Bra sagt Bengt. Det det handlar om är ju att ge fotografen en möjlighet att markera vilka bildkommentarer han/hon tycker är värdefulla. En slags positiv feedback till de bedömare som anstränger sig för att kommentera konstruktivt.
 
Nej, jag tycker att det här förslaget är helt åt pipan. Det blir för mycket präktighet. Inte nog med att man kan få prestationsångest för bilderna nu ska jag vara en duktig recensent också. OK visst är det viktigt med recentioner, men bilden är väl det viktigaste? Jag själv känner mig helt värdelös som bildkritiker och slutar med recenserandet om förslaget går igenom.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.