Annons

Rear sync utan slow sync?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag har en D300s och en SB 800.

När jag sätter blixten på kameran väljer den 1/60 sek när kameran är ställd på A. Ställer jag in rear sync däremot blir slutartiden samma som om blixten inte varit monterad.

Går det att använda rear sync i läge A utan att slow sync aktiveras samtidigt? Som det är nu får jag gå över till M när jag vill köra med rear sync för att undvika slutartider på flera sek, det hade varit gott om jag slapp det....


Någon som vet något jag har missat?
 
Jag förmodar att du har insett att det inte är någon mening att synka på andra ridån utan att ha en någorlunda lång slutartid?
På en Canonkamera måste man exponera i minst 1/30 för att det ska bli någon synk på något annat än första ridån. Å andra sidan är Canon's sätt att välja det du kallar slow sync just att sätta kameran i Av, så där ställer vi alltid kameran på M om vi inte vill ha en lång exponeringstid med blixt.
 
Mmmjoo till en viss del förstår jag ju att man måste ha en lite längre slutartid för att det ska fungera, men borde det inte räcka med 1/60? Blixten lyser väl bara några tusendelar och det finns ju grejer som hinner röra sig långt på 1/60 sek.


Nu har jag testat på D300s, på M finns det ingen begränsning för hur kort slutartid man kan ha med rear sync.

Är det någon annan som har någon kunskap i frågan?
 
Mmmjoo till en viss del förstår jag ju att man måste ha en lite längre slutartid för att det ska fungera, men borde det inte räcka med 1/60? Blixten lyser väl bara några tusendelar och det finns ju grejer som hinner röra sig långt på 1/60 sek.


Nu har jag testat på D300s, på M finns det ingen begränsning för hur kort slutartid man kan ha med rear sync.

Är det någon annan som har någon kunskap i frågan?
Du måste välja M eller S för att få kortare tider (än kameran själv väljer vid A) och ändå ha rear sync på D300. Alternativet är förstås att öka ISO för att få ner slutartiderna.
 
Ok, tack för svaren då :)

Jag antar att jag får gå över till M när jag ska ha rear sync då... Det är ju egentligen inte någon större ansträngning....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.