Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reala el dyl i Umeå

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanF

Aktiv medlem
Jag har kört Kodak Gold 200 i alla år, och jag är varken nöjd eller missnöjd med den. Då mitt fotointresse nyligen fått en rejäl skjuts letar jag efter en kvalitetsfilm som man alltid kan lita på. (Gold verkar ju inte direkt vara favoriten här)

Hur är det med Fuji Reala? Den verkar vara väldigt neutral och användbar för det mesta. Håller den sig i kylen i oexponerat skick?

Om den nu verkar vara en bra kandidat som allround- och porträttfilm, finns den att få tag på i Umeå? Scandinavian Photo har den ju men det känns fånigt att bara beställa film och få betala frakt.

Bör jag fortsätta med Gold eller kanske prova Superia istället?

Realan saknar jag ord för att beskriva, men ska jag försöka så hittar jag ett enda ord, Underbar!

Den har suverän färgmättnad, nästintill att jämföra med vissa Diafilmer.
Så Realan rekomenderar jag varmt.
Enda nackdelen med den kan vara som du beskriver, dvs att den inte alltid är så lätt att få tag i, kanske just för att den anses vara lite mer än en konsumentfilm, och därför inte säljs på tex bensinstationer och små varuhus.

Därför är Superian ett väldigt trevligt altenativ, då den inte kommer långt efter Realan och den återfinns på flera försäljnings ställen.

Det du skrev om att skicka efter och beställa film från nätet har du missat en grej, och det är att flertalet större ställen har möjligheten att du betalar i förskott och därefter får filmerna skickade som brev, vilket innebär att du slänger med en tjuga eller två för en hel hög med filmer rakt hem i brevlådan.

/Tobbe

Kör på det DU gillar. Skulle man lyssna på allas åsikter här så skulle man bli gråhårig men testa för all del.

Har du kollat om Realan finns på Swefo/Fotohörnan? Det borde den göra. Kan varmt rekommendera den.

Mvh/ Kenneth

Ett annat tips:
Testa Kodaks proffsfilm Kodak Portra.
Finns som 160 och 400 ISO.
Det finns 2 varianter; VC och NC.
VC=Vivid Color, dvs mer färgmättnad
NC=Neutral Color, en film som är otrolig fin och neutral i hudtonerna och därmed en underbar porträttfilm. Även VC lämpar sig bra för porträtt.
I stort sätt alla bilder i mina album är tagna med Kodak Portra.

Senast ändrad:
Tack alla, ja nu är jag väldigt sugen att prova lite nytt, med risk för att man blir besviken (det är ju fotografen det hänger på och inte filmen ;)

Bildkreator: Tack, jag ska kolla där!

NiklasF5: Jo jag är sugen på att prova Portra-filmerna också, men är dom inte lite mer "nischade"? Expediten på ProPrint i Umeå ansåg att utomhusbilder tenderade att se konstiga ut(minns inte exakta ordvalet) med Portra NC. I nuläget brukar jag sällan stoppa i en film för att göra någonting samma dag och sen förbruka den omgående, varför innehållet tenderar att bli lite blandat.

Vad pratar vi för tidstolerans för dylika filmer? Från butik till exponering, och från exponering till framkallning?

Jag ska nog iaf köpa nån sort och prova, det kan inte bli mer än fel :)

JohanF skrev:
Vad pratar vi för tidstolerans för dylika filmer? Från butik till exponering, och från exponering till framkallning?

Ingen aning... Knäpper alltid upp rullen samma dag som jag sätter i den ;)

Men annars så är det ju så att från butik till exponering så gäller ju bäst före datumet på burken. Från exponering till framkallning bör det däremot gå så lite tid som möjligt för bästa resultat. Speciellt med proffsfilmer.

Senast ändrad:
Hörde hos en fotohandlare att Fuji generellt har högre och jämnare kvalitet än Kodak. Är det så eller beror det på att det är en Fujibutik?

Du kan väl beställa från cyberphoto.se och hämta samt betala på deras lager...?

Ett 6-pack Reala kostar 262 kr. Det blir ~43,70 kr.

Inte speciellt dyrt tycker jag men då är jag iofs. van proffsdiafilmer...

Eglon skrev:
Hörde hos en fotohandlare att Fuji generellt har högre och jämnare kvalitet än Kodak. Är det så eller beror det på att det är en Fujibutik?

Kodak är inte ojämnare än Fuji. Det är rent skitsnack. Speciellt inte proffsfilmerna. Ingen ojämnhet där inte.
Däremot är Konica, Centuria och andra billiga filmer rätt ojämna. I sina bästa stunder kan de mäta sig med de 2 stora (kodak, fuji) men sen finns de de som är direkt usla...tyvärr.

No more Fuji Reala...

Apropå fuji reala så möttes jag av det tråkiga beskedet att den hade slutat att produceras när jag skulle köpa några rullar i veckan. Istället skulle det komma en ny fuji film i höst. Man kan ju hoppas att den blir likvärdig, annars är det en sorglig filmförlust...
/Sara - realafreak

NiklasF5 skrev:

Har jag aldrig upplevt?! Och då har jag ändå plåtat ett hundratal rullar med portra NC varav runt hälften utomhus.

Ja det kanske var vederbörandes preferenser det handlade om då, eller så glömdes kanske linsskyddet på :)

Re: No more Fuji Reala...

saramt skrev:
Apropå fuji reala så möttes jag av det tråkiga beskedet att den hade slutat att produceras när jag skulle köpa några rullar i veckan. Istället skulle det komma en ny fuji film i höst. Man kan ju hoppas att den blir likvärdig, annars är det en sorglig filmförlust...
/Sara - realafreak

Såg nånstans på nätet i all hast att Fuji Reala ej är lika med Fuji Superia Reala. Nån som virrat till det, eller är det så att den senare är en efterföljare? På Fuji's hemsida finns bara 'Superia Reala', listade under consumer films.

*förvirrad*

Ang Kodaks Portrafilmer.

Jag har läst, formodligen här, att en del lab kan sakna profiler för en del filmer de inte kör så väldans ofta, tex Kodak Portra. Det kanske beror på det när expediten säger att utomhusbilderna blir konstiga?

Sen undrar jag om någon tycker att det är en kontrastskillnad på 160 VC och NC. Om fallet är så - vilken tyckte ni hade mer kontrast?

Re: Ang Kodaks Portrafilmer.

pl2se skrev:
Jag har läst, formodligen här, att en del lab kan sakna profiler för en del filmer de inte kör så väldans ofta, tex Kodak Portra. Det kanske beror på det när expediten säger att utomhusbilderna blir konstiga?

Sen undrar jag om någon tycker att det är en kontrastskillnad på 160 VC och NC. Om fallet är så - vilken tyckte ni hade mer kontrast?

Jo, jag jobbar själv i fotobutik med minilabb.
Om labbet inte har rätt kanal för Portra så får bilderna ett svagt grön/cyan stick. Detta är dock inte svår att korrigera om man nu skulle sakna kanalen. Det är inget fel på filmen.

Har använt både NC och VC men kan inte direkt påstå att jag tycker att det är någon direkt kontrast skillnad. En sak som skiljer är ju färgmättnaden, där VC (som sig bör) är den mest mättade.

Jag köpte idag ett 5-pack Fuji Reala 100-36 för 265:- på Fotohörnan-Swefo i Umeå. Ska bli intressant att testa. Tack igen för alla svar.

(Mycket väsen för en liten summa pengar kan tyckas men jag är fattig student och är expert på att lägga ut dyra pengar på saker när jag inte har råd :) )

Re: Re: No more Fuji Reala...

JohanF skrev:

Såg nånstans på nätet i all hast att Fuji Reala ej är lika med Fuji Superia Reala. Nån som virrat till det, eller är det så att den senare är en efterföljare? På Fuji's hemsida finns bara 'Superia Reala', listade under consumer films.

*förvirrad*

Reala är REALA oavsett om det står superia på nätet eller ej.
Alla Fuji´s filmer heter numer SUPERIA.

Angående vart man kan köpa :www.scandinavianphoto.se

mvh

Jag har för mig att det fanns en äldre Reala som inte var riktigt lika lyckad som den som så många verkar tycka så mycket om.
Om emulsionsbytet kom innan eller efter att de bytte namn till Superia Reala är jag inte helt säker på.

Läs mer: http://www.euronet.nl/users/frankvw/fujiguide.html

Johan: Synd att du inte orkade pallra dig ut till Glimmervägen (Cyberphoto). Då hade du fått en ytterligare en rulle till nästan samma pris... :-/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar