Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reala el dyl i Umeå

Produkter
(logga in för att koppla)
LeadHead skrev:
Jag har för mig att det fanns en äldre Reala som inte var riktigt lika lyckad som den som så många verkar tycka så mycket om.
Om emulsionsbytet kom innan eller efter att de bytte namn till Superia Reala är jag inte helt säker på.

Läs mer: http://www.euronet.nl/users/frankvw/fujiguide.html

Johan: Synd att du inte orkade pallra dig ut till Glimmervägen (Cyberphoto). Då hade du fått en ytterligare en rulle till nästan samma pris... :-/

Aha, då var det precis tvärtom mot för vad jag uppfattade, så går det när man läser slarvigt :)

Och ja, ibland (ofta, i mitt fall ;) tänker man väl inte speciellt långt. Glimmervägen är faktiskt närmare hemma (Tomtebo) än Nygatan :) Fast jag tyckte 53:-/rullen var rätt ok ändå, ändå billigare än Kodak Gold (per bild) i en del butiker i stan. Well så kan det gå.

Om du kollar på sidan så lär du ju hitta hyfsat konkurrenskraftiga priser på billigare men bra filmer som t.ex. de "vanliga" Superia-filmerna.

När jag tänker på det så måste det vara en väldans lyx att kunna handla till postorderpriser lokalt... :)

LeadHead skrev:
Om du kollar på sidan så lär du ju hitta hyfsat konkurrenskraftiga priser på billigare men bra filmer som t.ex. de "vanliga" Superia-filmerna.

När jag tänker på det så måste det vara en väldans lyx att kunna handla till postorderpriser lokalt... :)

Det känns riktigt bra! Jag handlade ett 6-pack Superia för att ha till kompaktkameran och slö/experimentfoto också, så nu har jag lite att leka med.

Jag gjorde av med en av Reala-rullarna idag då jag fotade en väninna utomhus. Är jäkligt förväntansfull, tyvärr var det kanske lite optimistiskt med ISO100 nära solnedgången, blev mätvärden kring f2.8/60. Men jaja, kan ju bli tufft det med :)

"Expediten på ProPrint i Umeå ansåg att utomhusbilder tenderade att se konstiga ut(minns inte exakta ordvalet) med Portra NC."

Jag antar att det är jag som är "expediten"

Vi framkallar och kopierar Portrafilmer till väldigt många Porträttfotografer runt om i Sverige. De flesta använder NC filmen för studiobruk, det blir väldigt fina bilder, bra konstrast fina hudtoner ja en väldigt bra porträttfilm.

Till utomhusbilder (utomhusporträtt & gruppbilder) brukar våra yrkesfotografer använda VC. Även dessa ger utomhusporträtt med väldigt bra resultat.

Men att använda dessa "porträttfilmer" till naturbilder och annat tycker jag personligen att det finns bättre filmer att välja.

Vi har ett Digitalt Agfa d-lab3 där vi kan styra färg, färgmättnad, ytkontrast, detaljkontrast skärpa och tyngd.

Vi har en speciell "Korrigering" för att kunna göra lite snyggare "naturbilder" från portrafilmerna. Vi har många amatörfotografer som kommer till oss med bilder som andra labb har kopierat och undrar om vi kan göra bättre bilder. Då brukar vi förklara att det är delvis filmen som ger lite lägre färgmättnad och har en färgåtergivning som är bäst lämpad för porträttbilder.

/stefan

ALLA SKULLE TESTA REALA !

NixXxoN skrev:
Kör på det DU gillar. Skulle man lyssna på allas åsikter här så skulle man bli gråhårig men testa för all del.

Vad är det man kan ogilla med REALAN ?
Om man vill ha en naturtrogen,tät,skarp och tålig film så är det bara REALAN som gäller.
Jag uppmanar alla fotosidans medlemmar att testa REALA !
Det finns faktiskt ingen film som detta.
Jämfört med KODAK GOLD 200 så är den gäll i färgerna.Inte nyanserad i färgerna. D.v.s. den ser ej ut som det gör i verkligheten.
Den är kornig och den sticker i blandljus.
REALA klarar till och med av att kopieras med gott resultat i flertalet ljussituationer tack vare det 4:e cyanskiktet som ligger i emulsionen.

Nej jag är ej mutad av FUJI bara jäkligt intresserad av att få det bästa.Jag har plåtat med REALA nästan uteslutande sedan 1997.

mvh
Patrik

Senast ändrad:
"Vi har ett Digitalt Agfa d-lab3 där vi kan styra färg, färgmättnad, ytkontrast, detaljkontrast skärpa och tyngd".

Jag anser att när man kör digitallab så spelar filmen mindre roll. Kör analogt labb som har bra kvalité,gärna yrkeslabb, när du testar REALA.

Digitala labb har en förmåga att utjämna filmers speciella egenskaper, dessutom blir det "fult" pixligt korn. De som säger anorlunda borde syssla med något annat.

Jag gillar ej digitala lab annat än för amatörer eller för att rädda neg, då är det bra.

mvh
patrik

Senast ändrad:
Labbnisse skrev:
Till utomhusbilder (utomhusporträtt & gruppbilder) brukar våra yrkesfotografer använda VC. Även dessa ger utomhusporträtt med väldigt bra resultat.

Men att använda dessa "porträttfilmer" till naturbilder och annat tycker jag personligen att det finns bättre filmer att välja.

Det var nog bara ett smärre missförstånd då, antagligen glömde jag nämna att det var just utomhusporträtt jag skulle använda filmen till.

Jag är ingen storkonsument av film. Men en snabb koll på nätet brukar visa att sebafine.se är billigast på i stort sett alla filmer!

Testa där!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar