Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

REA 1D Mk3!

Produkter
(logga in för att koppla)
2285*8.15 = 18,623kr !?

Det är ju vansinnigt billigt, eller har jag räknat fel nu?

Själv står jag i kö för en 5D Mark II men man blir ju rikigt tveksam nu. Egentligen behöver jag inte en särskilt snabb kamera. Hur är ISO-presandan på 1D MkIII kontra 5D MkII? 1D MkIII har väll inte fullstor sensor heller? Sen så är det ju alltid trevligt med lite fler megapixlar om man gillar att skriva ut större planscher och liknande som jag gör...

Nej 1D MkIII är inte fullsensor, det är 1Ds som är fullsensormodellen.
 
Ja du har tyvärr räknat fel.

1 Engelska Pund = 12,27 Svenska Kronor

2285 * 12,275 = 2848kr

Det gäller dessutom att ha koll på pundet. Just nu svänger det kraftigt. I början av året kostade det 11.16 SEK/GBP. Så kameran har faktiskt blivit 2300 kr dyrare sedan årsskiftet.
 
Det gäller dessutom att ha koll på pundet. Just nu svänger det kraftigt. I början av året kostade det 11.16 SEK/GBP. Så kameran har faktiskt blivit 2300 kr dyrare sedan årsskiftet.

Hej!
Jag har båda kamerorna, 5D använder jag i studion och när jag är i behov av en smidigare kamera, så fort något rör på sig använder jag 1d mark 3, idag ska jag fota utförsåkning, då åker 1d med... Överlag så känns 1d betydligt rejälare, har inte jämfört brusnivån, har använt 5d med en 50mm 1.2 glugg o auto ISO, fantastiskt man behöver knappt tända i taket!
Däremot börjar 1Ds krypa ner i pris...
 
Ja du har tyvärr räknat fel.

1 Engelska Pund = 12,27 Svenska Kronor

2285 * 12,275 = 2848kr

Ja se på fanken, nu gick jag på helt fel kurs, tack för att du talade om det! Men jag tror du gick på säljkursen och glömde en nolla? :)

2285*11.8229 = 27,015kr borde det vara, baserat på köpkursen på punden!

5D Mark II betalar jag 22,595 för... Ahh jag blir galen! Ett dilemma har uppenbarat sig!

1D Mark III:
- Bättre AF, bättre vädertätning(?), extremt snabb.

5D Mark II:
- Högre upplösning, större sensor, bättre ISO-prestanda(?), bättre display (kanske inte helt viktigt).

Det är nästan som att 5D Mark II är en bättre kamera om man inte behöver fota riktigt snabbt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.