ANNONS
Annons

Rd-175

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoppi

Ny medlem
Hej!

Undrar om det är någon som har bilder som är tagna av en RD-175?

Och sedan en annan fråga, Kommer jag kunna ta bättre bilder med en RD-175 jämnfört med min Ixus 500?

Tack / Erik

Hej!

Jag skulle nog ganska bestämt avråda dig från att köpa en RD-175.
Den är gammal och har väldigt dålig upplösning (endast 1.75 Megapixel). Dessutom verkar den väldigt klumpig.

Om du funderar på en billig digital systemkamera borde du spana in en begagnad Canon EOS D30 eller D60. De borde vara ganska billiga idag. Annars finns ju naturligtvis också Canon EOS 300D för några tusenlappar.

Om du hoppar över i Canon-forumet så kan du med stor säkerhet läsa MASSOR om nämnda kameror.

Mvh Mikael

edit: tillägg av upplösning

Att köpa någon av Minoltas första försök till DSLR:er, RD-175 och RD-3000, får väl idag mest ses som någon form av självspäkelse.

RD-175 tar vanliga Minolta AF-objektiv (med 2x förlängningsfaktor), men har ganska låg upplösning (1528x1146), tar fullstora PCMCIA-kort (kan dock hända att det funkar med CF+adapter), och måste processas (från råformat) av Minoltas egen ursega programvara.

Nästa omgång, RD-3000, tar Minolta Vectis-objektiv (samma som till deras snabbt utdöda APS-systemkameror), som är svåra att hitta. Å andra sidan finns det bara fem olika, och kameran har förmodligen åtminstone det mest användbara, 22-80, med sig. Den har iallafall lite bättre upplösning (1984x1360), använder vanliga CF-kort, och ger JPEG (eller TIFF) direkt ur kameran (dock saknas råformatet helt).

Båda kamerorna har dessutom SCSI-gränssnitt, och speciella kontakter (där kabeln eller kontakten ofta pajjar).

Har testat båda då de var ganska nya (och svindyra), och då var det jättehäftigt. Nu är de hopplöst föråldrade, och ganska dåliga.
Jag kan bara dra en enda slutsats av båda dessa: Om du inte får dem i det närmaste gratis, eller ska ha dem som samlarobjekt, låt bli dem.

Tack för svaren!

Känns som jag hoppar över RD-175:an..

Får satsa på något sedan efter sommaren när man har tjänat lite pengar. Tills dess får Ixusen duga..

Men man blir ju sugen när ens bror köper en Nikon D70.. :)

Som sagt, en Canon D30 eller D60 kommer du långt med. Jämfört med vilken Ixus som hellst; väldigt långt :)

Yes, det har jag med förstått :)

Dock så känner jag inte riktigt att jag har råd med en kamera i den klassen nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar