The Ghost
Aktiv medlem
Sten-Åke Sändh skrev:
Spännade med olika uppfattningar (menar det uppriktigt). Nu blir jag nyfiken på hur du resonerat i mötet med Lightroom eftersom du avviker i dina åsikter från övrigas i detta möte.
Hur tycker du då att den är i jämförelse med Rawshooter Essentials och Premium? Det är ju lite utifrån den utgångspunkten jag såg frågeställningen. Vad får man i Lightroom som saknas i RS Premium. Hur skiljer de sig åt i work flow egentligen? Måste vi ändra på våra arbetssätt så mycket att det blir ointressant eller kan man som RS-användare lära sig leva med Lightroom?
Jag har inte kollat så djupt i Silkypix men bara de minuterna jag spenderade med det programmet gjorde mig lika hoppfull som jag jag kände mig hopplös med Lightroom. Men jag kan ju ha missat nåt som jag borde sett. Har du kört RS tidigrae eller har du levt helt i Adobe-världen så att du känner dig hemma direkt i Lightroom? (eller jobbar du på Adobe? Jag bara skojar. )
Det enda som jag saknar från Rawshooter är vibrance och att den kanske är snabbare att jobba med för att få fram en arbetsbar kopia som man sen fortsätterr med i PS.
I LR så är nästan bilden klar när man har justerat rgb + cmy du kan göra riktigt justa justeringar för varje färg.
Sen gillar jag att man har bakat in Library i samma program så man slipper använda så olika DAM program.
När det gäller arbetsflödet så tror jag att det är ett vanesätt och ett öppet sinne så kommer det att flyta på och när dom får in vibrance i LR så kommer det att bli ett kanon program men det kommer inte iallafalll bli första versionen.
Jag gillar Lightroom och jag tror att folk gnäller mest för att ADOBE har blivit för stora men så länge dom presterar bra grafikprogram så...
Och sist men inte minst "LIGHTROOM ÄR EN BETA VERSION" kom igen och gnäll när ni får betala för den