Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RawShooter vs Adobe Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Adobe har ju som de flesta Pixmantec Rawshooter användare noterat med sorg, både köpt upp och lagt ner framtiden för denna RAW-konverterare rakt, av även om man låter gratisversionen sakta dö i väntan på att Adobe Lightroom blir klar att släppas på marknaden.

Adobe har meddelat att de som i likhet med undertecknad köpt Rawshooter Premium kommer att gratis kunna uppgradera till Adobe Lightroom 1.0 när den kommer. Problemet är dock för det första att Lightroom nu bara finns som beta 3 för oss Windowsanvändare och att vi nog får vänta till en bit in på nästa år innan den är klar för leverans.

För det andra och kanske ännu allvarligare, är att jag faktiskt inte på långa vägar idag som produkten nu ser ut (beta 3) kan se Lightroom som en likvärdig ersättare till RSP. I Beta 3 skick så brukar ju det mesta redan finnas på plats för att man ska kunna räkna med några större förändringar innan lanseringen.

Som vanligt känns Adobes produkt igen på att den är lika överlastad och tungjobbad som företagets övriga sortiment. I mitt tycke åker RSP cirklar runt Lightroom när det gäller produktivitet och arbetsflöde (Jag gillar inte Photoshop Elements heller av precis samma skäl).

Själv undrar jag nu ett par saker. Är det fler med mig som inte är imponerade av Lightroom som det nu ser ut? Adobe säjer sig ha köpt Pixmantec för att komma åt en del av deras teknik (men det kan ju i värsta fall vara så att de bara köpte upp och lade ner Rawshooter för att den höll på att ta över en stor del av Adobes kundunderlag för deras egna motsvarande produkter).

Ska verkligen bli intressant om Adobe verkligen är beredda att lära nåt av danskarna de fått i båten med köpet av Pixmantec. Lightroom är inte mycket till ljus i RAW-träskmörkret för min del i alla fall.

Sten-Åke Sändh skrev:
(men det kan ju i värsta fall vara så att de bara köpte upp och lade ner Rawshooter för att den höll på att ta över en stor del av Adobes kundunderlag för deras egna motsvarande produkter).
Tror nog mest på det jag...

Jag är rådvill, hade bestämt mig för att köpa Premium men hann inte innan detta besked kom. Jag kör på med Essentials & avvaktar, kommer självfallet att testa lightroom & ge det en chans...

//Larsa

Såg att någon hade skrivit följande i Adobes Lightroom Windows forum:

"Please don't add RSP features to Lightroom. Add Lightroom features to RSP."

Tycker det summerar det hela perfekt.

Ja, låter riktigt.

Nu bygger ju Adobe PS för proffsen & jag antar att Lightroom är för dem också. RS tilltalar mer oss som vill ha det lite enklare & snabbare samt inte vill vara tvingade att ha det värsta i datorväg.

Resultatet med RS är ju i toppklass men jag tycker mig se i forumtrådar att många föredrar PS Rawkonverterare som jag för egen del tycker suger något oerhört då jag inte har tid eller ork att hålla på med det...

Man kunde ju önska att Adobe gjorde detta Lightroom men även tillhandahöll RS Premium & höll det uppdaterat. Ja ja, man får väl drömma:)

//Larsa

jkene skrev:
Såg att någon hade skrivit följande i Adobes Lightroom Windows forum:

"Please don't add RSP features to Lightroom. Add Lightroom features to RSP."

Tycker det summerar det hela perfekt.

Mycket träffsäkert. Instämmer helt i denna vädjan. Tror dock att det blir svårt att ändra nuvarande design i någon större grad innan releasen. Adobe har redan investerat tillräckligt mycket tid och säkert en hel del prestige i detta projekt för att vrida det helt om. Hoppas jag har fel!

seeegt

Största problemet för mig med Lightroom är att det är så segt att det är nästan omöjligt att arbeta med. Sitter ändå på en hyfsat snabb dator, och bara man pillar på nåt reglage så fryser datorn länge och väl innan man kan göra nåt igen. Rawshooter tycker jag har mycket lättare gränssnitt och är mer snabbjobbat

Re: seeegt

Ronnie Edlund skrev:
Största problemet för mig med Lightroom är att det är så segt att det är nästan omöjligt att arbeta med. Sitter ändå på en hyfsat snabb dator, och bara man pillar på nåt reglage så fryser datorn länge och väl innan man kan göra nåt igen. Rawshooter tycker jag har mycket lättare gränssnitt och är mer snabbjobbat
Om det inte blir bättring på den punkten så får det vara för mig.

Jag kör idag RS på min laptop, 1,4 med 512 RAM. Tro det eller ej men det rullar faktiskt på trots att jag ofta har PS igång i bakgrunden!

//Larsa

Silkypix

Saknaden (den kommande) är stor efter RSP och jag har inte lust att sitta och lära mig något som jag inte kan ha användning för om några år.

Råkade då "ramla" över en RAW-konverterare som jag aldrig hört talas om men som är snabb och om jag vill mycket enkel. Går snabbt att få fram färdiga kort. Jag har ej betalt "upplåsningsavgiften" utan sitter med Silkypixs gratisvariant.

Andra RAW-hanterare fick jag ofta finputsa i Elements men det behöver jag inte med denna.

Jag har startat en tråd om just denna här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=62624

Jag tycker om RSE (och RSP) men har blivit förtjust i Silkypix.

Ett alternativ till Adobe / Jan-Olof

Ska kika på det Jan-Olof men undrar, är det lika snabbarbetat som RS? Alltså att kunna bläddra i bilderna & snabbt bearbeta & konvertera medans man fortsätter?

Det är detta jag värdesätter med RS...

//Larsa

Kikade in på tråden du länkade till & såg att nån skrev att det var långsammare än RS, jag ska testa men har en mycket seg burk nu så det lutar nog åt att jag kör RS fram till det att jag köper en ny dator (till hösten/vintern).

//Larsa

Jag upplever Silkypix som snabbare än RSE/RSP.

Observera bara att det inte går att bläddra fram/bakåt med piltagent, F11/F12 blir det till att använda.

En enorm fördel är att jag kan "delete" en bild och ALLA filer som tillhör den bilden kastas.

Har inte kommit på någon lämplig tagentkombination för att växla mellan "Tumbnail mode" och Preview mode" ännu, blir till att använda muspekaren.

Observera också att "Dev. precision" står på 80 normalt, antagligen för att spara på resurser, jag drar upp den till 99, alltid, vet inte hur jag gör för att ändra detta.

Som sagt var så använder jag "Use as FREE MODE" och sedan kan man ta steget till "Begin trial" i 14 dagar. Vill du då köpa Silkypix kostar det 16.000 JPY = ung 1.026 SEK enl Forex.

Jag väntar med spänning påvilken RAW-konverterare Sony A100 kommer med. Panasonic har valt Silkypix till vissa av sina modeller. Därför tänker jag inte köpa Silkypix, väntar ju på en A100 och då är det inte roligt att betala 1.000 SEK för något som kanske ingår i ett köp om 14 dagar.

Den som lever får ... / Jan-Olof

Jag har innte provat Lightroom ännu men tänkte ändå kommentera en sak. Beta versioner är så gott som alltid betydligt segare än de skarpa versionerna oavsett vilken beta-version det är. Anledningen är att man in beta-versioner ofta lägger in en mass extra kod som används för att söka efter buggar (man kan ex. spara innehållet i en massa "onödiga" variabler för att lättare kunna se vad som hände om något blir fel). Vidare brukar man kompilera med inställningar som också gör det lättare att felsöka, i den skarpa versionen så brukar man optimera kompileringen betydligt.
Alltså kan det bli ett rejält hopp i prestanda mellan en beta och en skarp version trots att inget egenligen förändrats vad gäller innehållet.

Vidare bör man tänka på att om programmet kommer ut först nästa år så lär nog Adobe optimera det för en "normal" dator då, dvs en dator med mer minne, snabbare grafikkort (Windows Vista kommer ju finnas då och det använder grafikkorten i högre grad) och snabbare processor än vad de flesta har nu. Dessutom kommer nog Adobe främst optimera det för Vista.

Så det kan bli bättre...

Jag instämmer, tycker också att LRb3 är jättesegt och man får hoppas att det i högsta grad beror på vad föregående talare skriver. Sitter ändå med en 3800+/2gig RAM. Sen känns det som att det inte alls är lika lätt att komma in i som RS var/är. I nuvarande form kommer jag nog fortsätta med min RSP.

Re: Silkypix

JOLidman skrev:
Saknaden (den kommande) är stor efter RSP och jag har inte lust att sitta och lära mig något som jag inte kan ha användning för om några år.

Råkade då "ramla" över en RAW-konverterare som jag aldrig hört talas om men som är snabb och om jag vill mycket enkel. Går snabbt att få fram färdiga kort. Jag har ej betalt "upplåsningsavgiften" utan sitter med Silkypixs gratisvariant.

Andra RAW-hanterare fick jag ofta finputsa i Elements men det behöver jag inte med denna.

Jag har startat en tråd om just denna här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=62624

Ett alternativ till Adobe / Jan-Olof

Kollade på den för ett tag sen men eftersom Pixmantec då levde och RS gick sitt välförtjänta segertåg över världen, så var det då inget alternativ. Men nu kan det ju bli intressant så tack för inspelet!

Re: seeegt

Ronnie Edlund skrev:

Det är ju en beta som ska leva en bit in på 2007, så det kan säkert hända en del med speeden när de optimerar koden. Nu gäller det ju att få alla funktioner på plats och testa dessa och det är ju det de vill att vi ska hjälpa dem med som inofficiella betatestare. De har säkert noterat synpunkterna om prestanda också så de kommer göra sitt bästa att trimma applikationen prestandamässigt.

Adobe tycker ju annars att vi RSP-användare som får fri uppgradering ska vara glada över att vi får "mycket mer" funktionalitet än den RSP bjuder oss på idag. Problemet är bara att "less is so much more" i det fallet och det fattar inte Adobe riktigt.

Har du eller nån annan hittat någon bias-funktion med mallar som kan göra att man inte behöver skruva så mycket på varje bild för att få till det?

Lightroom är mörker

Jag håller med i kritiken av Lightroom. Det är inte mycket att ha, stort, krångligt och bökigt!
Arbetsflödet känns ju också bakvänt och stämmer inte alls överens med mitt arbetsflöde - Library - Develop - Slideshow - Print, Det är inte intuitivt alls.
Jag är säkerligen präglad av det arbetsflöde som RawShooter erbjuder. Det har passat mig fint, och jag upptäcker nya sätt att jobba än smidigare i RS.
När nu Adobe också har köpt upp Macromedia, så har de ju nästan total hegemoni på grafikprogramsidan, tyvärr.

Jag gillar Lightroom.

Speeden kommer dom att fixa till när en skarp versioner kommer ut, man optimerar ingen kod efter varje ny funktion man lagt till för det skulle ta så mycket tid den fixar man till när det är dags att släppa en skarp version.

Det jag gillar med light room är Library och develop modulerna dom andra har jag inte använt ännu.

Library modulen är perfekt för att tagga och sålla bort bilder.

Develop modulen är kanon för att justera alla färger, mörka eller lättta upp eller öka färgmättnad eller minska eller justera en färgton.

Priset kommer troligtvis hamna under MAC Aparture.Enligt Adobe kommer vi att bli överaskade av priset.

Glöm inte att det är en Beta version vi leker med.

Kameror som stöds av Silkypix och betal features

Kameror som stöds
http://www.isl.co.jp/SILKYPIX/english/products/

(för oss som kör KM 5D eller 7D så är dessa med. I övrigt verkar alla DSLR:er från de som tillverkar sådana vara med inklusive Sonys nya A100 som inte verkar finnas i butik än i Sverige (1 aug).

Vad man får i den fria respektive betalversionen.
http://www.isl.co.jp/SILKYPIX/english/products/comparison.html

Håller med om att detta program ser trevligt ut. Dessutom stöder det Adobe DNG (Digital Negative) och både Minoltas MRW och Sonys nya RAW-format, vilket jag har som ett personligt krav för att byta.

Om jag editerar mina DNG-filer så ser jag att Silkkypix lägger dit sina egna filer .SPD med samma filnamn i övrigt som DNG-filen har. Vad jag kan se så har jag inga problem att få in mina DNG-filer men RawShooters RWS-filer som håller de ändringar man gjort på bilderna bryr den sig inte om och jag har inte sett nån möjlighet att konvertea dessa data. Har nån annan sett eller hört om nån sån funktion tro. Inget jag väntat mig, för mig duger det som jag sett ganska långt.

Vad kostar Silkypix i SEK? 1028 spänn med dagens kurs på Forex.

Verkar dock lite struligt och omständigt att handla!

Senast ändrad:
The Ghost skrev:
Jag gillar Lightroom.

Spännade med olika uppfattningar (menar det uppriktigt). Nu blir jag nyfiken på hur du resonerat i mötet med Lightroom eftersom du avviker i dina åsikter från övrigas i detta möte.

Hur tycker du då att den är i jämförelse med Rawshooter Essentials och Premium? Det är ju lite utifrån den utgångspunkten jag såg frågeställningen. Vad får man i Lightroom som saknas i RS Premium. Hur skiljer de sig åt i work flow egentligen? Måste vi ändra på våra arbetssätt så mycket att det blir ointressant eller kan man som RS-användare lära sig leva med Lightroom?

Jag har inte kollat så djupt i Silkypix men bara de minuterna jag spenderade med det programmet gjorde mig lika hoppfull som jag jag kände mig hopplös med Lightroom. Men jag kan ju ha missat nåt som jag borde sett. Har du kört RS tidigrae eller har du levt helt i Adobe-världen så att du känner dig hemma direkt i Lightroom? (eller jobbar du på Adobe? :) Jag bara skojar. )

Är Silkypix ett Windows-program

Silkypix verkar var gjort för något annat än Windows till att börja med. Det syns i små detaljer som i menyvalens snabbtangentreferenser. Istället för en understruket bokstav i ett vanligt Windows-program, så skriver man File(F), View(V), Help(H) o.s.v.

Det verkar vara lite av en hybrid för samtidigt använder man precis som i övriga Windows-program ... (tre punkter) för att visa att menyvalet leder till en undermeny.

Men å andra sidan, var det nånting som avvek från Windowsstandard så var det RS!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar