Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rawkonverterare K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Starslin.se

Aktiv medlem
Satt och kollade lite på dpreviews test av Canon 40D.
Där jämför de med Pentax K10D och under testbilderna av Raw-filerna så står denna text.

"There isn't a single camera on the market which gains so much by shooting RAW and using Adobe Camera RAW to convert its images than the K10D"

Jag vet att skillnaden mellan jpeg och raw är stor på K10D.
Men... är den extra mycket(bättre) då man just skulle använda ACR jämfört med andra rawkonverterare?

mvh Henric

Jag vet att skillnaden mellan jpeg och raw är stor på K10D.
Men... är den extra mycket(bättre) då man just skulle använda ACR jämfört med andra rawkonverterare?

Nix, den har t o m tidigare av många ansetts sämre än många av alternativen. Den har blivit bättre och enligt vad jag läst bör den nu vara i ungefär samma klass som de som annars brukar räknas som de bättre, d v s Capture One, Silkypix (Som Pentax egen raw-konverterare är baserad på), Bibble m fl.

En fördel många ser med ACR är väl just att den samverkar väldigt smidigt med Adobes andra produkter och då främst Photoshop.

Jämförbart test?

Finns det något test på Rawkonverterare som är testat på raw-filer från K10D/GX-10?

Eller ska vi alla dra vårat strå till stacken och jämföra vad vi kan pressa ur våra olika program men då från samma Raw-fil?

Någon som vill bidra med en raw-fil, dock inte PEF, som jag inte kan fixa med min Samsung.

Någon annan som har en synpunkt eller tips?

mvh Henric

PS. Kan fixa en fil ikväll om ingen annan hinner före.

Jag håller på och provar lite olika program, rawhide har en algoritm som han kallar ECW som kan ge ett trevligt resultat, (det hänger lite på bildetypen). Den har sina nackdelar också men ger framförallt ett snyggt brus jämfört med många andra algoritmer som ger ett labyrintliknande mönster.

Här är föresten ett jämförande test jag gjorde med rawtherapee för ett tag sedan.
http://goto.glocalnet.net/gimbal_lock/temp/demosaic.jpg

Intressant..

En universal bild med kontraster, olika färger, högdagrar, mellan och lågdagrar tagen på med iso100, bländare 5,6 och stativ blir nog bra.

Förutom ovan nämnda 4 konverterare, finns Gimp, Corel Pain shop pro, Corel AcdSee pro, Corel Photoimpakt och säkert ett par till program som kan konvertera RAW.
Alltså uppåt 10 program varav säkert 5 har har användare här. Om vi säger att 3st provar i ett visst program kan dom komma med ganska olika bilder beroende på olika arbetssätt. Så det finns säkert en del att diskutera om arbetssättet innan...

Finns det något test på Rawkonverterare som är testat på raw-filer från K10D/GX-10?

Eller ska vi alla dra vårat strå till stacken och jämföra vad vi kan pressa ur våra olika program men då från samma Raw-fil?

Ingen som publicerat ett formellt test specifikt mot Pentax/Samsung vad jag känner till. Synd, då många konverterare producerar lite märkliga rosa / lila nyanser med pentax (K20D) raw-filer, inklusive min favorit CaptureOne.

Men om du laddar upp en DNG så ska jag se vad jag kan åstadkomma med CaptureOne 4. Ta gärna en med någon lila eller rosa nyans så vi kan jämföra skillnader. :)

Testbild

Letade efter en bild som var tagen som raw (DNG) med lite lila eller rosa på och hittade endast denna.

Inte den bästa för testet, men så blev det just nu.....
På länken nedan så kan du/ni testa med erat program och jämföra resultatet.
Någon som har någon idé på hur vi går vidare med uppladdning för jaämförelse, crop, osv?

Bilden är tagen med Samsung GX-10, och SMC PENTAX-M 1:2,8 28mm.
Iso 100, däremot så minns jag inte bländarens inställning då detta inte finns i EXIF på M-objektiv.

http://www.starslin.se/raw/SG102546.DNG

Bilagor

• SG102545.jpg
    SG102545.jpg
    18.4 KB · Visningar: 282
Ska testa den i CaptureOne så snart jag får en stund ledigt. Kan dock tyvärr dröja till efter påskhelgen.

Kom gärna med förslag på justeringar som ni vill ska göras under tiden.

Testbilder

Nu så har jag laddat upp lite test av några konverterare.

De flesta är kända sedan.
Jag laddade ner provversioner och testade lite utan att sätta mig in på djupet, så ta resultatet med en nypa salt.... jag är inget proffs :)

Som jag nu känner, om man satsa pengar, så är det på Silkypix och kör man gratisprogram så är det RawTherapee som gäller.

När Gimp kommer att klara 16-bitars färger så blir nog kombinationen RawTherapee -> Gimp ett fint alternativ för många!

Ta en titt och meddela gärna vad ni tycker!

http://www.starslin.se/raw.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar