Annons

rawconverter med enklare bildbehandling.

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
ja... typ som rawshooter men med lite mer bildbehandlingsfunktioner (typ crop bland annat)... kanske möjlighet att tinta sina foton till sepia och sånt...

Jag tror inte att den produkten finns, eller skulle vara lönsam att tillverka.

Om man ändå gör sig "besväret" att använda RAW, vill man förmodligen ha ett kraftfullt bildbehandlingsprogram också.

RawShooter plus Irfanview, kanske?
RawShooter plus Photofiltre, kanske?

www.irfanview.com
www.photofiltre.com

Raw Shooter Essential har visst crop. Du kan också ändra lutning på bilden så att horizonten blir korrekt. Jag tycker att det är ett kanonprogram att börja fixa bilden med.

Aperture om du kör en ny Apple. Programmet har fortfarande en del barnsjukdomar, men jag tar ändå alla chanser jag kan att rekomenderadet.

Egentligen är det inte en rawconverter dock, eftersom man jobbar i rawformatet hela tiden och bara sparar ut i annat lämpligt format i slutet. Det gör alltså raw till själva arbetsformatet istället för något slags för-produkt.

Thomas Olinger skrev:
Raw Shooter Essential har visst crop.
Nej. RawShooter Premium har crop.
Du kan också ändra lutning på bilden så att horizonten blir korrekt.
Nej, men det går att göra i RawShooter Premium.
Jag tycker att det är ett kanonprogram att börja fixa bilden med.
Jodå. RawShooter Essentials är jättebra och gratis. RawShooter Premium är ännu bättre men inte gratis.

C1 Pro har rätt många mumsiga funktioner. För att inte tala om färghanteringen...
Beskära och räta upp är två välanvända funktioner jag använder flitigt. Hur bra som helst!

Funktionerna finns dock inte i LE-versionen.

Mvh /Peter

ahhh... så man kanske får lov att casha in på premium då... för rawshooter är så jävla skönt annars... eller ja jag får se... kanske ska kika på något enklare program att öppna upp i typ irfanview eller vad någon sa...

BengtJohnsson skrev:
Jag tror inte att den produkten finns, eller skulle vara lönsam att tillverka.

Om man ändå gör sig "besväret" att använda RAW, vill man förmodligen ha ett kraftfullt bildbehandlingsprogram också.

RawShooter plus Irfanview, kanske?
RawShooter plus Photofiltre, kanske?

www.irfanview.com
www.photofiltre.com

ska kika på dessa två... jag vill inte köra i ps då den är såååå jääääävllaaa tung (sitter på en gammal socketAbarton så ja... tungt går det tills jag fått hem min macbook).

Spana in Picasa2 (picasa.google.com). Det är gratis, och fungerar alldeles utmärkt för att snabbt kolla över dina bilder, göra mindre justeringar, pch bränna CD-skivor med bildspel att ge bort. Dessutom verkar det innehålla en 'smart sharpen'-funktion som gör att bilderna blir snygga oavsett upplösning.

Klarar i alla fall att visa de RAW-filer jag får från min 350D.

WaterMelonMan skrev:
Spana in Picasa2 (picasa.google.com). Det är gratis, och fungerar alldeles utmärkt för att snabbt kolla över dina bilder, göra mindre justeringar, pch bränna CD-skivor med bildspel att ge bort. Dessutom verkar det innehålla en 'smart sharpen'-funktion som gör att bilderna blir snygga oavsett upplösning.

Klarar i alla fall att visa de RAW-filer jag får från min 350D.

kanon... då jag också kör en 350D... ska kika. tack.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar