Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Raw.
- Trådstartare Lelle_sj
- Start datum
timofej
Aktiv medlem
Det finns sökfunktion i forumet som är ovärderlig. Här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=41421&highlight=raw+f%F6rdelar är den första träffen om man söker på "RAW fördelar". Där finns lite läsning för att börja med.;-)
Nej, alla bildbehandlingsprogram kan inte läsa RAW. Däremot alla de stora.
Nej, alla bildbehandlingsprogram kan inte läsa RAW. Däremot alla de stora.
defiant
Aktiv medlem
fördelen med RAW är (tycke jag) att man kan ändra sig lite i efterhand när det gääller vitbalans och exponering, samt att du har "hela bilden" orörd. om du kör JPG så gör kameran en del saker med bilden som ex skärpa upp den. det kan du göra själv i ditt bildbehandlings program.
vet inte vad du har för kamera men RAW filerna från den bör kunna öppnas i dom flesta program. i vissa fall får man ladda hem en uppdaterad konverterare.
nackdelen med RAW är att du behöver mer lagringsupprymme. RAW filerna tar mer plats på minnes kortet och på hårddisken. fast både minneskort och hårddiskar är ganska billiga idag.
vet inte vad du har för kamera men RAW filerna från den bör kunna öppnas i dom flesta program. i vissa fall får man ladda hem en uppdaterad konverterare.
nackdelen med RAW är att du behöver mer lagringsupprymme. RAW filerna tar mer plats på minnes kortet och på hårddisken. fast både minneskort och hårddiskar är ganska billiga idag.
Magnus A
Aktiv medlem
Jag tycker att en av de största fördelarna med RAW finns när jag skjuter bilder med hög ISO. Med RAW konverteraren konverterar jag till TIFF utan att lägga på skärpa, sedan kör i NI. pss blir brusreduceringen mycket bättre pga de obefintliga JPG artefakterna runt bruset.
På viktigare bilder vill jag också bestämma själv hur skärpan skall läggas på .
På viktigare bilder vill jag också bestämma själv hur skärpan skall läggas på .