Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lelle_sj

Medlem
Hej!

Är det någon som kan tala om fördelarna
att fota i RAW istället för jpg.
Kan man öppna dessa filer i alla bildbehandlingsprogram?
 
fördelen med RAW är (tycke jag) att man kan ändra sig lite i efterhand när det gääller vitbalans och exponering, samt att du har "hela bilden" orörd. om du kör JPG så gör kameran en del saker med bilden som ex skärpa upp den. det kan du göra själv i ditt bildbehandlings program.

vet inte vad du har för kamera men RAW filerna från den bör kunna öppnas i dom flesta program. i vissa fall får man ladda hem en uppdaterad konverterare.

nackdelen med RAW är att du behöver mer lagringsupprymme. RAW filerna tar mer plats på minnes kortet och på hårddisken. fast både minneskort och hårddiskar är ganska billiga idag.
 
Du kan se Raw som det digitala negativet, med Raw så är det du som framkallar bilden och inte kameran, du får kontroll över hela processen.

kent.
 
Jag tycker att en av de största fördelarna med RAW finns när jag skjuter bilder med hög ISO. Med RAW konverteraren konverterar jag till TIFF utan att lägga på skärpa, sedan kör i NI. pss blir brusreduceringen mycket bättre pga de obefintliga JPG artefakterna runt bruset.

På viktigare bilder vill jag också bestämma själv hur skärpan skall läggas på .
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.