ANNONS
Annons

Raw vs jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

Jern

Aktiv medlem
Hej,

Har ju läst en del om raw-formatet här på forumet men har ändå en fråga. Ni som jämt jobbar med detta (raw) och har vanan och kunnandet kan inte ni lägga ut bilder med typ ”före” och ”efter” av en bild med samma motiv, en raw och en jpeg. Så vi dödliga kan få se en prof. behandlad bild och då se skillnaden och kanske själva bli sugna på att börja plåta i råbildformat.

/ Janne

Jag plåtar nästan uteslutande i RAW och har i princip alltid kamerans vitbalans inställd på Auto.

Såhär ser en obehandlad RAW-fil ut:

Bilagor

• obehandladraw.jpg
    obehandladraw.jpg
    44.1 KB · Visningar: 1,241
och här är en färdigbehandlad:

Bilagor

• behandladraw.jpg
    behandladraw.jpg
    43.3 KB · Visningar: 1,241
Lite rikligare exponerad, rätt vitbalans (dagsljus), tightat åt kurvor, ändrat färgrymd till porträttRGB och uppskärpt.

jojo, men även en tif. fixar man ju till med levels/curves/hue/saturation och unsharp mask. Kul vore att se en fixad tif/jpg kontra en fixad raw.

och här en annan som jag har redigerat,tog ner din din första bild, varför har du standardprofil vald i din bild? Mäter du hudtonerna så ligger de lite galet i din färdiga bild.
Mikael

Bilagor

• obehandladraw.jpg
    obehandladraw.jpg
    47.6 KB · Visningar: 1,197
Senast ändrad:
Kanske fel av mig Mikael, jag tog bara en skärmdump av bilden för att visa hur den ser ut på skärmen. Rätt/fel, jag vet inte...
Men på min kalibrerade skärm så ser hudtonerna ut att gå i gul-grönt på din version...

Jeppe skrev:
Kanske fel av mig Mikael, jag tog bara en skärmdump av bilden för att visa hur den ser ut på skärmen. Rätt/fel, jag vet inte...

Inte vill du att pojken skall vara röd i ansiktet?
Varför hittar jag profilen standardbild i din bild?

Mikael

macrobild skrev:
Inte vill du att pojken skall vara röd i ansiktet?
Varför hittar jag profilen standardbild i din bild?

Mikael

Jag vet inte varför.. bilden ser helt okej ut i Adobe.. men blir mycket rödare här i forumet.. Arbetar i sRGB med kalibrerad monitor...

Vad menar du med standardbild?

Hur tolkar du denna Mikael??

Använde Canons DPP istället för CameraRaw

Bilagor

• canondpp.jpg
    canondpp.jpg
    43.1 KB · Visningar: 1,100
Nu är vi där igen Mikael.. Minns du diskussionen om hur olika program tolkade kelvingraderna.. ?

Min "röda" bild är konverterad med Adobe CameraRaw, Dagsljus WB

Den senare med CanonDPP, Dagsljus WB..

På min Spydrade skärm så upplever jag bild 2 som helt naturlig i hudtoner och allt. Hudtoner innehåller ju en del rött av naturliga skäl. Mikaels bearbetning känns grönaktig i hudtonerna och sotig i skuggorna.

Jeppe skrev:
Jag vet inte varför.. bilden ser helt okej ut i Adobe.. men blir mycket rödare här i forumet.. Arbetar i sRGB med kalibrerad monitor...

Vad menar du med standardbild?

Tog upp bilden och där låg det taggat en profilm som verkar vara din bildskärmsprofil.
Denna bild är uppmätt på min arbetsstation (mac)
Håret naturligt, hudtoner innehåller lite mer gult än magenta, vilket det bör vara.

Bilagor

• pojk.jpg
    pojk.jpg
    46.1 KB · Visningar: 1,074
jimh skrev:
På min Spydrade skärm så upplever jag bild 2 som helt naturlig i hudtoner och allt. Hudtoner innehåller ju en del rött av naturliga skäl. Mikaels bearbetning känns grönaktig i hudtonerna och sotig i skuggorna.

Den andra bilden är röd, rött hår. Du bör nog kalibrera om din skärm.

Vad det gäller hudtoner tänkte jag bara tipsa dig om att det är bättre att mäta dessa. Oavsett hur de ser ut på skärmen så är en bra regel att hudtoner innehåller mer gult än magenta. Speciellt i tryck , eftersom röda färger är så mycket starkare/dominerar.
På familje foton så spelar det mindre roll.

Mikael

macrobild skrev:
Tog upp bilden och där låg det taggat en profilm som verkar vara din bildskärmsprofil.
Ingen av Jeppes uppladdade bilder har ju någon inbäddad profil alls. Förmodligen för att han kör Spara för webb och strippar profilen. Var hittar du bildskärmsprofilen?

Och hår kan väl också vara rött? Jag vet inte hur det är med Jeppes son eftersom jag inte träffat honom.

Jern skrev:
...Ni som jämt jobbar med detta (raw) och har vanan och kunnandet kan inte ni lägga ut bilder med typ ”före” och ”efter” av en bild med samma motiv, en raw och en jpeg...
Här är en bild fotograferad på det sättet.

Bilden är OK exponeringsmässigt men jag vill ljusa upp gräsmattan.

Då blir det som detaljbilderna visar, jpeg-en blir ”död” i det gröna medan raw-en har fler färgnyanser och tål mer förändringar utan att tappa kvalitet.

(Jag vet att det skiljer sig åt en smula i buskarnas ljushet men bilderna är inte behandlade bredvid varandra utan vid olika tillfällen.)

Bilagor

• raw.jpg
    raw.jpg
    35.4 KB · Visningar: 711
Mikael!.. Det kunde vara intressant att höra din åsikt om mina bilder och färgerna (om du har tid)..

Nu när jag är nere vid min arbetsstation så kan jag hålla med om att första bilden ser lite livlös, grön ut.
Redigerat på en bärbar Pc. Detta visar vikten av att sitta vid en bra skärm, som är rätt kalibrerad och har ett omgivningsljus som dessutom är kontrollerat. Det räcker mao inte att kalibrera skärmen.
Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar